За дискримінацію в оголошеннях про вакансії та дискримінаційну рекламу штрафуватимуть (+відео)
Дата публікації: 02.02.2022
На роботодавця, який вкаже у вакансії вік, стать або расу кандидата, чекає штраф – як і на рекламодавця, який розмістить дискримінаційну рекламу. Відповідні зміни до Закону України «Про рекламу» почали діяти в Україні з 8 січня 2022 року. Поради тим, хто стикається з порушеннями своїх прав при прийомі на роботу, в ефірі Хмельницького телеканалу ТВ7 дає Анастасія Площинська – адвокатка, виконавча директорка ГО «Подільська правова ліга».
Відтепер в рекламі про вакансії (при прийомі на роботу), згідно зі ст. 24-1. «Реклама послуг із працевлаштування», забороняється зазначати вік кандидатів; пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам (за винятком специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі); висувати вимоги, що надають перевагу жіночій або чоловічій статі, представникам певної раси, кольору шкіри (крім випадків, визначених законодавством, та випадків специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі), щодо політичних, релігійних та інших переконань, членства у професійних спілках або інших об’єднаннях громадян, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
За порушення передбачений штраф у розмірі десяти мінімальних заробітних плат, що становить на сьогодні 65 тис грн.
- Моя позиція як правозахисниці щодо змін до Закону така: це, звісно, крок вперед, в напрямку захисту прав жінок та чоловіків від дискримінації за різними ознаками. Цей Закон наближає законодавство України до міжнародних стандартів, пов’язаних із захистом людей від дискримінації. І він є дуже важливим, оскільки дуже багато людей (скажу з досвіду нашої організації) страждають від дискримінації при прийому на роботу, – говорить Анастасія Площинська.
Як приклад такої дискримінації вона наводить випадки, коли, наприклад, жінок віком до 30 років часто не хочуть приймати на роботу. Кандидатці на вакансію прямим текстом говорять про те, що вона буцімто скоро створить сім’ю, піде у декретну відпустку, потім братиме лікарняні з дитиною і т.п.
- Найчастіше клієнти до нас звертаються, коли вже є факт порушення їхніх прав, але немає доказів. Тому юристи радять передусім фіксувати розмову з роботодавцем. Якщо буде наявний аудіозапис і зафіксоване оголошення про вакансію, то це вже будуть очевидні підстави, аби вважати, що людина піддавалась дискримінації, – радить адвокатка.
Анастасія Площинська зазначає, що справи про дискримінацію є дуже складними саме через те, що ці факти важко довести. Але це можливо, говорить адвокатка і закликає захищати свої права, зокрема звертаючись із цими фіксованими доказами по допомогу до правозахисних громадських організацій, державних установ (як-от Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, ГО «Ла Страда – Україна», УГСПЛ, організації Мережі правового розвитку) або до суду.
Варто також додати, що за інформацією сайту Держспоживслужби України, новмим змінами до Закону «Про рекламу» відтепер визначено поняття «дискримінаційна реклама» та «дискримінаційна реклама за ознакою статі».
Дискримінаційна реклама – це реклама, яка вміщує чи використовує твердження та/або зображення, які є дискримінаційними за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками щодо особи та/або групи осіб, а також такі, що дискредитують товари інших осіб.
Дискримінаційна реклама за ознакою статі – містить твердження та/або зображення щодо інтелектуальної, фізичної, соціальної чи іншої переваги однієї статі над іншою та/або щодо стереотипності ролі чоловіка та жінки, що пропагує принизливе та зневажливе ставлення; принижує гідність людини, демонструє насильство за ознакою статі; використовує зображення тіла людини (частини тіла) лише як сексуального об’єкта з метою привернення уваги споживача та/або посилання (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не стосуються продукту.
Таким чином, реклама є дискримінаційною, якщо зображує або описує жінку чи чоловіка як прикрасу чи сексуальний об’єкт, включаючи натяки на статеві стосунки і сексуальність людей, які нічим не пов’язані з рекламованим продуктом і не мають прямих асоціацій зі споживанням рекламованого продукту, товару, послуг тощо. Відповідальність за дискримінаційну рекламу несе рекламодавець.
Громадянам, яких обурить реклама, що містить інформацію або зображення, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують правилами пристойності, або містить ознаки дискримінаційної реклами, радять звертатися до Держпродспоживслужби або її територіальних органів. Це можна зробити письмово (Київ, вул. Б. Грінченка, 1), електронною поштою (econsumer-info@dpss.gov.ua), зателефонувавши на гарячу лінію відомства (044) 364 77 80, (050) 230 04 28) або через чат-бот Держпродспоживслужби в мессенджері Телеграм. Відеоінструкція з користування чат-ботом – нижче.
P.S. Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.