Підсумки дослідження «Доступність та якість безоплатної правової допомоги на території Печенізького та Чугуївського районів Харківської області»
Дата публікації: 23.02.2017
Протягом січня-лютого 2017 року Центр посилення правових можливостей місцевих територіальних громад Печенізького та Чугуївського районів Харківської області, створений на базі Чугуївської правозахисної групи, разом з Чугуївським місцевим центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги провели соціологічне дослідження щодо доступності та якості безоплатної правової допомоги на території Печенізького та Чугуївського районів Харківської області.
В анкетуванні взяли участь 234 особи, в тому числі 142 жінки (60,7% серед опитаних) та 92 чоловіка (39,3%). Опитування відбувалося шляхом заповнення паперових анкет та Google-форми (за посиланням: https://goo.gl/forms/BTfqY6qpZIZh41SB3).
Вік респондентів розподілився на декілька груп, найбільшу питому вагу склали респонденти таких вікових рамок: 26-40 років (50%), 41-55 років (24,3%), 19-25 років (14%).
Щодо питань, які були висвітлені в анкеті, то на перше питання: «Чи знайомі Ви з поняттям «безоплатна правова допомога»?» 155 осіб або 67% опитаних відповіли – «Так», 36 осіб (або 15%)– «Скоріше так», 31 особа (або 13%) – «Скоріше ні» та 12 особи (або 5%) – «Ні».
Щодо другого питання, то про можливість отримання безоплатної правової допомоги (як первинної так і вторинної) знають 120 осіб (51%), скоріше знають – 54 особи (23%), скоріше не знають 21 особа (9%), а не знають взагалі – 39 осіб, що відповідно складає 17%.
На третє питання «Чи знаєте Ви, куди звертатися за безоплатною правовою допомогою?» 161 особа (69%) відповіли, що знають, а 73 особи (31%) такою інформацією ще не володіють.
Також у респондентів запитували: «Чи наявний у Вашому населеному пункті місцевий центр з надання безоплатної правової допомоги / бюро правової допомоги. 155 осіб (66%) знають про наявність місцевого центру / бюро правової допомоги, 51 (22%) зазначили, що не знають відповіді; а 28 осіб (12%) впевнені, що в їх населеному пункті взагалі такої установи немає (і це не дивно, оскільки опитування здійснювалося і в сільських населених пунктах).
На п’яте питання, де опитуваних просили назвати відомі їм установи та організації, що надають безоплатну правову допомогу, ми отримали такі результати: 69 осіб не змогли взагалі назвати жодної установи, 152 особи вказали Місцевий центр з надання БВПД чи бюро правової допомоги, ще 143 особи назвали ГО «Чугуївська правозахисна група». Також 26 осіб згадали органи влади та місцевого самоврядування, де можна отримати безоплатну первинну правову допомогу.
Також у респондентів запитали, чи зверталися вони за наданням безоплатної правової допомоги? На що 180 осіб (тобто 77% опитуваних) відповіли негативно. Щодо інших 54 осіб, то їм були задані додаткові запитання.
Так, на питання, чи задоволені Ви якістю наданих Вам послуг, більше половини – 32 особи (що складає 60% опитаних з даного питання) відповіли «Так», 17 осіб (31%) зазначили, що «Скоріше так». І лише 5 осіб (9%) – вказали «Ні».
Серед осіб, що зверталися до Місцевого центру / бюро правової допомоги, 94% отримали юридичну консультацію; 26% одержали допомогу у складанні документів та договорів; 6% вказали, що отримали представництво в суді. 48% зазначили, що працівники Місцевого центру/ Бюро правової допомоги склали для них заяви/скарги до органів місцевого самоврядування, державної влади та до підприємств, установ, організацій.
Також було запитано, які саме виникли труднощі при зверненні з питань безоплатної правової допомоги. 3 особи вказали на те, що в системі безоплатної правової допомоги працюють некомпетентні фахівці з права. Проте переважна більшість – 94% відповіли, що ніяких труднощів в них не виникало при зверненні з питань безоплатної правової допомоги.
У всіх респондентів запитали: «Як для Вас зручніше отримувати консультативно-правову інформацію?». І половина – 50% (117 осіб) відповіли, що найзручніше для них особисте спілкування в приміщенні організації. 36 осіб (15%) віддають перевагу виїзним консультаціям до сільських/селищних рад для надання правових консультацій сільському населенню. Ще 33 опитаних (14%) зазначили, що їм набагато зручніше отримувати правову допомогу через соціальні мережі, а 36 (16%) – за телефоном чи електронною поштою. 12 осіб (5%) вказали – скайп консультації.
Щодо галузей права, з яких респонденти хотіли б отримати консультацію, скориставшись безоплатною правовою допомогою, то лідируючими стали: земельне право (29%), спадкове право (27%), житлове право (26%), трудове право (23%), соціальне забезпечення та медичне право (22%).
Дванадцяте питання звучало наступним чином: «Назвіть, будь-ласка, Ваші джерела отримання інформації про безоплатну правову допомогу». 27 осіб не відповіли взагалі на дане питання, а інші 197 респондентів відповіли наступним чином: 129 осіб (55% від опитаних) відповіли, що через Інтернет дізнаються про БПД; 61 особа (26%) зазначила, що користується друкованими джерелами; 43 особи (18%) зауважили, що їх джерелами інформації в цій галузі є знайомі, друзі, рекомендації сторонніх осіб; 57 осіб (24%) вказали правові громадські організації. Також згадували органи місцевого самоврядування / виконавчої влади, телебачення, юристів, адвокатів тощо.
На питання, чи достатньо доступною для громадян є інформація про безоплатну правову допомогу, 44% відповіли ствердно, інші ж 56% вважають, що такої інформації поки що замало. Так, 28% опитуваних думають, що потрібно більше інформувати громадян про таку можливість. 13% зазначили, що крім Інтернету інформацію про безоплатну правову допомогу ніде не зустрічали, а 5% взагалі повідомили, що дізналися про безоплатну правову допомогу завдяки даному опитуванню.
204 особи, що були опитані (87%), вказали в анкеті, що зі сторони громадського сектору потрібно вести постійний моніторинг послуг органів влади та місцевого самоврядування щодо безоплатної правової допомоги, проте 30 осіб (13%) уважають, що такого робити не треба.
Щодо питання про виїзні мобільні пункти з надання безоплатної правової допомоги населенню, то 84% відповіли, що така необхідність є. 11% негативно відповіли на це питання. Ще 5% відповіли, що такої необхідності в їх населеному пункті наразі немає.
Підсумовуючи, можна констатувати, що на сьогоднішній день вже більш ніж 82% мешканців Чугуївського та Печенізького районів Харківської області знають про поняття безоплатної правової допомоги, понад 74% відомо про можливість отримання БПД, майже 69% знають, куди саме звертатися за такою допомогою. І вагомо, що практично 91% з тих, що зверталися за безоплатною правовою допомогою, задоволені рівнем її якості – повністю або «скоріше так».
Однак наявною виявилася проблема отримання доступної та нагальної інформації про безоплатну правову допомогу, адже 56% опитаних вважають, що такої інформації поки що замало. Характерно, що серед джерел отримання інформації про безоплатну правову допомогу більшість (55%) називають Інтернет, знайомих, друзів, рекомендації сторонніх осіб (18%) та правові громадські організації (24%). Отже, для органів місцевого самоврядування / виконавчої влади, а також для засобів масової інформації тут відкривається ще великий «фронт» роботи. І ситуацію можна покращити шляхом активнішого поширення соціальної реклами про діяльність місцевого центру з надання безоплатної правової допомоги та інших громадських організацій та відповідних установ.
Чугуївський місцевий центр з надання безоплатної правової допомоги та Чугуївська правозахисна група дякують усім, хто прийняв участь у проведеному соціальному дослідженні.
Довідка
Проект «Центр посилення правових можливостей місцевих територіальних громад Печенізького та Чугуївського районів Харківської області» реалізовується за підтримки програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного фонду «Відродження».
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.