Як скасувати через суд незаконно накладений штраф від ТЦК
Дата публікації: 29.10.2024
Скасування в судовому порядку* штрафів, які накладають Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП), стає все більш поширеною практикою. За що можна отримати такий штраф, як зрозуміти, що його накладено незаконно, і як оскаржити через суд? Актуальну інформацію зібрав юрист ГО «Громадська платформа» Сергій Кошель.
Із червня по жовтень поточного року — вже після введення нових правил та штрафів за порушення правил військового обліку — українські суди розглянули щонайменше 314 справ про оскарження штрафів від ТЦК. За інформацією Опендатабот, з кожним місяцем кількість таких справ зростає, і в більшості випадків суд скасовує штрафи.
Три основні причини скасування штрафів:
- недотримання ТЦК процедури накладення штрафу;
- відсутність переконливих доказів вчинення порушень громадянами;
- штрафи накладаються за період, коли нові норми ще не набули чинності, що є підставою для їх скасування.
Можливість накладення адміністративного штрафу за порушення правил військового обліку, а також за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію обліку передбачена ст. 210 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП).
Відповідно, ТЦК може накласти штраф за ухилення від мобілізації.
Які штрафи передбачено
Згідно зі ст. 235 КУпАП, категорію справ про адміністративні правопорушення уповноважені розглядати безпосередньо ТЦК та СП — за результатом розгляду справи вони складають Постанову про накладення адміністративного стягнення.
За неявку до ТЦК за повісткою передбачено від 17 000 до 25 000 грн за перше правопорушення.
Щодо осіб, які вчасно не оновили свої дані, ТЦК та СП мають право складати такі постанови та накладати штрафи. Однак у громадян все ж можуть бути підстави для їхнього оскарження.
Приводи для оскарження штрафу
- Неналежне повідомлення з боку ТЦК та СП. Тобто, якщо людині не вручили повістку про явку до ТЦК та СП або вручили з порушенням встановлених термінів.
- Неправильне оформлення штрафу. У штрафі не вказано причину його накладення, не роз’яснено порядок його оскарження, наприклад, є помилка в персональних даних і т.п.
- Незаконне проведення засідання комісії ТЦК та СП. Комісія, яка ухвалила рішення про накладення штрафу, не мала на це повноважень або порушила порядок проведення засідання.
Штраф накладено незаконно, якщо:
- Особа не підлягає військовому обліку: у людини є законні підстави для звільнення від військового обліку (вік, стан здоров’я, сімейні обставини тощо), але ТЦК та СП не врахувало їх.
- Існують поважні причини для неявки до ТЦК та СП: людина перебуває на лікуванні, у відрядженні, виконує інші важливі обов’язки, про що може надати документальні підтвердження.
- Співробітники ТЦК припустилися помилки: у військовому квитку або інших документах людини міститься помилкова інформація, яка стала причиною накладення штрафу.
- Неналежні дії ТЦК та СП: шантаж та погрози – працівники ТЦК та СП чинили тиск, погрожували або вимагали хабарів.
- Випадки дискримінації, тобто штраф було накладено через расу, релігію, політичні переконання та принципи.
- Незаконне вилучення документів: працівники ТЦК та СП вилучили документи без законних підстав.
Як дізнатися, що на вас наклали штраф
Дізнатись про те, що на особу накладено штраф ТЦК та СП, можна з трьох джерел:
- Безпосередньо в ТЦК та СП під час візиту.
- З Єдиного державного реєстру виконавчих проваджень .
- У застосунку Дія: в розділі «Сервіси», вкладка «Виконавчі провадження».
Насамперед потрібно отримати копію постанови про накладення адміністративного штрафу. В Єдиному державному реєстрі виконавчих проваджень завжди зазначається орган, який здійснює примусове стягнення. Зазвичай це відділ державної виконавчої служби або приватний виконавець за місцем реєстрації боржника.
Щоб оскаржити постанову, потрібно мати як її чіткі реквізити (дату ухвалення, орган який ухвалив, за якою саме статтею накладено стягнення), так і розуміти підстави накладення штрафу. Без знання вищезгаданих моментів оскарження постанови не можливе!
Як оскаржити штраф від ТЦК
Постанову ТЦК та СП про притягнення до адміністративної відповідальності можна й не оскаржувати, сплативши штраф. Але існує один дуже важливий момент – кримінальна відповідальність. Кримінальний кодекс (КК) України містить статті, які також мають відношення до мобілізації та призову. Так, стаття 336 КК передбачає покарання за ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб з-поміж резервістів в особливий період. Водночас стаття 337 КК передбачає покарання за ухилення призовника, військовозобов’язаного, резервіста від військового обліку після попередження, зробленого відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки, керівниками відповідних органів Служби безпеки України, відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України. Остання стаття взагалі чітко зазначає про кримінальну відповідальність після попередження, зробленого керівником ТЦК та СП.
Важливо! Повістка про виклик до ТЦК та СП, наприклад, для уточнення облікових даних не може вважатися повідомленням в межах розгляду справи про адміністративне правопорушення.
ТЦК повинен повідомити особу про час і місце розгляду адміністративної справи, адже відповідно до ст. 268 КУпАП справа повинна обов’язково розглядатися у присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності й може бути розглянута без її присутності лише у випадках, коли є дані про своєчасне сповіщення її про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Що ж відбувається на практиці? Можу сказати, що ТЦК дуже часто забуває повідомити особу про розгляд справи або повідомляє так, що особа, яка притягається до відповідальності, не отримує цього повідомлення. Незабезпечення повідомлення особи про дату, час і місце розгляду справи веде до порушень прав людини, а це зі свого боку впливає на законність прийнятого рішення. І от на виході ми маємо постанову про накладення штрафу, яка може і повинна бути оскаржена.
Оскарження такої постанови відбувається в наступному порядку:
- Зверніться до районного чи міського суду за місцем реєстрації особи або за місцеперебуванням ТЦК з адміністративним позовом. Цей позов треба подати протягом 10 днів із дня винесення постанови. А якщо так сталося, що про винесення постанови ви дізналися запізно і вже не встигаєте дотриматися десятиденного строку на скарження, то разом із позовом слід подати заяву про поновлення строку на оскарження.
Якщо у вас немає аргументів для оскарження постанови ТЦК про накладення штрафу, то скористайтеся залізним аргументом про порушення ваших прав у зв’язку з неповідомленням вам про дату, час і місце розгляду справи.
Суди досить критично реагують на порушення процедури повідомлення і скасовують постанови про накладення штрафів навіть в тих випадках, коли особа фактично винна у вчиненні правопорушення. Тобто у випадках, коли ТЦК забуває повідомити особу про час і місце розгляду справи, суди практично завжди стають на бік скаржників та скасовують протиправні постанови.
Термін оскарження постанови становить 10 днів з моменту її винесення.
- Далі в межах строку для оскарження необхідно підготувати позовну заяву про скасування відповідної постанови про накладення штрафу та подати її до районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду за місцем знаходження ТЦК та СП.
За подання позовної заяви про оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення сплачується судовий збір у розмірі 0,2 розміру прожиткового мінімуму. - Після подання позовної заяви до відповідного суду її приймуть до розгляду, а постанову про накладення штрафу можуть скасувати, тож сплачувати штраф не доведеться.
Важливо! Відповідно до статті 61 Конституції України, ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення. Якщо вас притягнули до адміністративної відповідальності за неявку по повістці, вдруге не мають права накладати штраф за неявку по тій самі повістці. Проте в реаліях сьогодення ТЦК можуть надіслати іншу повістку, і неявка по ній є підставою для притягнення до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу.
Як було зазначено вище, постанова ТЦК та СП у справі про адміністративне правопорушення набирає законної сили після закінчення строку оскарження цієї постанови , який складає 10 днів з дня винесення постанови. Ще раз наголошуємо: з дня винесення постанови, а не з дня отримання копії порушником!
Якщо постанова отримана в рамках десятиденного терміну від дня винесення, то звертайтесь до суду якнайшвидше! У разі, коли постанова отримана за межами десятиденного терміну, навіть на стадії виконавчого провадження, то в разі пропуску зазначеного строку з поважних причин цей строк за заявою особи, щодо якої винесено постанову, може бути поновлено судом. Але для цього необхідно подати окрему заяву про поновлення строку на оскарження в якій зазначити причини поважності пропуску строку. Така заява подається разом з позовною заявою. Якщо в цей час ви були у відрядженні, або хворів хтось із членів родини, прикладіть відповідний підтверджуючий документ до заяви обов’язково!
Суди зазвичай стоять на тій позиції, що навіть наявні в матеріалах адміністративної справи відомості, а саме роздруківка текстового повідомлення, яке ТЦК та СП направило на мобільний номер військовозобов’язаного, не дають суду обґрунтованих підстав для встановлення факту належного повідомлення громадянина про місце і час розгляду справи у встановлений процесуальний спосіб.
*Приклади судової практики
1 . Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду по справі № 754/9026/24 від 24 вересня 2024 року:
2 . Рішення Ленінського районного суду міста Миколаєва по справі № 489/4119/24 від 13 червня 2024 року
3 . Рішення Ямпільського районного суду Вінницької області по справі № 153/989/24 від 19.07.2024.
Матеріал створено за підтримки міжнародної благодійної платформи GlobalGiving, Фонду Чарльза Стюарта Мотта. Зміст публікації є виключно відповідальністю громадської спілки «Мережа правового розвитку».
Ви можете отримати індивідуальну консультацію через онлайн-чат Мережі правового розвитку. Чат працює щодня з 10:00 до 16:00. Допомогу надають юристи та юристки правозахисних організацій, які входять до складу Мережі правового розвитку.
P. S. Більше актуальної інформації на правову та гуманітарну тематику – у спецрубриці #StandWithUkraine. В ній акумулюємо матеріали, які можуть стати в нагоді тим, хто страждає, чиї права порушуються внаслідок війни рф проти України.
ВИ МОЖЕТЕ НАШУ РОБОТУ СВОЇМ ВНЕСКОМ |
Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.