facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

У яких випадках внутрішньо переміщеним особам можуть припинити виплати адресної допомоги

Дата публікації: 23.08.2019

Подружжю з Луганщини призупинили виплати адресної допомоги як внутрішнім переселенцям. Півроку родина не отримувала соцвиплати, зокрема на комунальні послуги. А коли їх відновили, захотіла дізнатися, чи має право вимагати недоотримані кошти. Консультацію щодо порядку виплат у цьому та інших випадках подає юристка Новоайдарського офісу Мережі правового розвитку Тамара Оніпко.

Пані Ольга та її чоловік з 2015 року мешкають у селі Трьохізбенка Новоайдарського району Луганської області. Сюди вони переїхали у зв’язку з проведенням АТО, залишивши свій рідний Луганськ. Будинок у Трьохізбенці належить на праві власності чоловікові Ольги. Довідками від серпня 2015 р. підтверджено, що подружжя є внутрішньо переміщеними особами (ВПО). До грудня 2016 року вони отримували адресну допомогу як переселенці. Однак у грудні 2016-го виплати їм призупинили на підставі рішення місцевого управління соцзахису населення (УСЗН). І знову призначили лише у травні 2019-го. Тоді подружжя звернулося до УСЗН за роз’ясненням, на якій підставі виплату призупиняли. У відповідь отримали наступний аргумент: «в ході перевірки фактичного місця проживання/перебування управлінням було встановлено, що будинок, в якому мешкають позивачі належить їм, у зв`язку з чим, відповідно до протоколів засідання комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам було призупинено призначення щомісячної адресної допомоги для з`ясування питання, з якого часу родина мешкає в будинку в с. Трьохізбенка. Із заявою про відновлення виплати чоловік та дружина до УСЗН не зверталися, тому виплату не відновили».
Відтак пані Ольгу цікавило питання, чи правомірно їм призупинили виплати, і чи можна тепер отримати їх за півроку?

Юристка Офісу при громадській організації «Суспільна служба правової допомоги» роз’яснила, що Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» визначені тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення АТО, та осіб, які проживають у зоні її проведення або переселилися з неї під час її проведення. Гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб встановлено Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».

Механізм надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (далі – грошова допомога) врегульовано Порядком надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 505 від 01.10.2014 (далі – Порядок).
Відповідно до статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, який постійно проживає в Україні, якого змусили або який самостійно покинув своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, масових порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Частиною першою статті 4 вказаного Закону  передбачено, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково; підставами для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є наявність реєстрації місця проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території України, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції та, які взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі – уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше, ніж на шість місяців. Грошова допомога внутрішньо переміщеним особам призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди у довільній формі про виплату йому грошової допомоги від інших членів сім`ї (далі – уповноважений представник сім`ї).
Відповідно до пункту 10 Порядку, уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.
Однак право уповноважених органів здійснювати перевірки таких даних не є підставою для відмови в призначенні виплати вказаної допомоги згідно з п.6 Порядку, а також не є  підставою для припинення таких виплат згідно з п.12 цього порядку. Підстави ж для призупинення виплат уповноваженим органом взагалі не передбачені Порядком.

Так, відповідно до вимог пункту 12 Порядку, виплата грошової допомоги припиняється з наступного місяця у разі:

  • подання уповноваженим представником сім`ї заяви про припинення виплати грошової допомоги;
  • надання інформації державної служби зайнятості про те, що працездатні члени сім`ї протягом двох місяців не працевлаштувалися за сприянням державної служби зайнятості або перебувають в трудових відносинах з роботодавцями на тимчасово окупованій території України, в районах проведення антитерористичної операції чи населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, але фактично не працюють;
  • зняття з обліку внутрішньо переміщеної особи;
  • виявлення уповноваженим органом факту подання недостовірної інформації або неповідомлення про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги. Згідно з п.6 Порядку (в редакції, чинній на час звернення родини) грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто з членів сім`ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована  територія України, райони проведення антитерористичної операції та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення;
  • будь-хто з членів сім`ї має на депозитному банківському рахунку кошти у сумі, що перевищує 10-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 р. № 1085. Зокрема село Трьохізбенка включено до Переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення.
Таким чином, подружжя має статус внутрішньо переміщених осіб, з серпня 2015 постійно мешкають в будинку, який знаходиться в населеному пункті, що розташований на лінії зіткнення, та перебуває в частковій власності одного із подружжя.
Отже, рішення щодо призупинення виплати щомісячної адресної допомоги є неправомірним.
Отримавши консультацію, пані Ольга має осмислити інформацію, зібрати необхідні документи та звернутися до суду з позовною заявою до УСЗН про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії: нарахувати та виплатити заборгованість з виплати щомісячної адресної допомоги як ВПО для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з грудня 2016 р. по травень 2017 р.

P.S. Офіси Мережі правового розвитку створені та працюють за підтримки  програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного Фонду «Відродження».

Погляди, відображені у цьому матеріалі, належать його авторам і можуть не співпадати з думкою Міжнародного фонду «Відродження».

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×