Як діяти, якщо ви опинилися під час карантину за кордоном
Дата публікації: 23.03.2020
З 0:01 16 березня 2020 року (опівночі між 15 та 16 березня) до 0:00 3 квітня (опівночі між 2 та 3 квітня) припинено в’їзд на територію України для іноземців та осіб без громадянства. Виключення становлять акредитовані дипломати представництв іноземних країн в Україні, співробітники представництв міжнародних організацій. МЗС України також в особливих випадках має право видавати індивідуальні дозволи на в’їзд іноземців.
Заборона на в’їзд може бути скасована чи продовжена в залежності від ситуації із поширенням коронавірусу COVID-19 у світі. Громадяни України та ті іноземці, які мають право на постійне або тимчасове проживання на території України, мають право в’їзду в Україну.
З 0:01 17 березня (опівночі між 16 та 17 березня) Україна припинила міжнародне регулярне пасажирське сполучення, тож навіть громадяни України та іноземці, які мають право на постійне або тимчасове проживання на території України, не зможуть прибути до України регулярним пасажирським сполученням – рейсовим літаком, потягом чи автобусом.
МЗС України закликає громадян, які потребують повернення в Україну протягом періоду тимчасового обмеження перетину державного кордону, ознайомитись з наведеними відповідями на поширені питання та порадами і сприяти поширенню цієї інформації у соціальних мережах і групових чатах, де її зможуть побачити інші.
1) Чи зможуть потрапити до країни громадяни України впродовж періоду заборони на в’їзд?
Так, усі громадяни України мають право на перетин державного кордону для повернення на територію України.
В’їзд на територію України припинився для іноземців та осіб без громадянства з 16 березня 2020 року з 00 годин 01 хвилин до 00 годин 00 хвилин 3 квітня (у ніч з 2 на 3 квітня).
Заборона на в’їзд може бути скасована чи продовжена в залежності від ситуації із поширенням коронавірусу в світі.
2) Заборона діє тільки на в’їзд чи також на виїзд з України?
Станом на зараз Україна не встановлювала обмежень на виїзд. Але інша країна, до якої виїжджає громадянин, може запровадити обмеження на в’їзд. Зверніть увагу, що з 17 березня Україна припиняє регулярне пасажирське сполучення, тож ви не зможете залишити територію України рейсовим літакомпотягом чи автобусом. Оперативну інформацію щодо заходів, які вживаються іноземними державами з протидії розповсюдженню COVID-19, можна знайти на сайті МЗС: https://mfa.gov.ua/news/koronavirus-2019-faq
3) Хто не зможе потрапити в Україну?
Іноземні громадяни або особи без громадянства, які не мають права на постійне або тимчасове проживання в Україні.
4) Чи зможуть потрапити в Україну іноземці, які мають право на постійне або тимчасове проживання в Україні?
Іноземці, які мають право на постійне або тимчасове проживання в Україні, можуть в’їхати на територію України так само, як і громадяни України.
5) Хто ще може в’їхати до України?
Також в’їзд дозволено для людей, які є подружжям або дітьми громадян України, працівниками іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, акредитованих в Україні, представництв офіційних міжнародних місій, організацій, акредитованих в Україні, та членів їхніх сімей, водіїв та обслуговуючого персоналу вантажних транспортних засобів, членів екіпажу.
Крім того, передбачені винятки для певних груп іноземців. Рішення про їх допуск ухвалюватиме МЗС разом з Державною прикордонною службою України. Наприклад, якщо буде необхідно прибуття в Україну лікарів або інших фахівців.
6) Що робити українцям, яким потрібно повернутись в Україну у період тимчасового обмеження перетину державного кордону?
1. Зареєструйтесь у системі ДРУГ. Це спеціальна система Міністерства закордонних справ України, в яку ви вносите свої дані і повідомляєте МЗС та закордонним дипломатичним установам України про своє перебування у певній країні. Обов’язково повідомте МЗС про країну, де ви перебуваєте, і надайте якомога більше інформації про суть вашої проблеми в розділі “Коментар до подорожі”. Зокрема, це суттєво спрощує збір даних для формування списків громадян України, які мають термінову потребу повернутися додому в період обмежень. З очевидних причин, навантаження на систему за останні дні зросло в десятки разів.
У разі виникнення проблем під час реєстрації, будь ласка, спробуйте повторити спробу пізніше.
Також дуже уважно вказуйте адресу вашої електронної пошти, адже в разі помилки в цій адресі, ви не зможете авторизуватись у системі.
Чекайте на подальші інструкції щодо можливих шляхів повернення в Україну. Допомогу отримає кожен, хто її потребує.
2. Зверніться до посольства чи консульства у країні вашого перебування електронною поштою чи за телефоном гарячої лінії, які вказані на їхній офіційній сторінці. Зверніть увагу, що через велику кількість звернень телефонні лінії можуть бути перевантажені, тому звернення електронною поштою є найбільш надійним способом зв’язку.
Усі співробітники посольств і консульств України працюють цілодобово, щоби надавати допомогу всім тим, хто її потребує.
В електронному листі на e-mail дипломатичної установи вам необхідно написати:
- ваші ім’я, прізвище і по батькові,
- контактний телефон,
- місце вашого перебування,
- суть вашої проблеми, у вирішенні якої вам потрібна допомога.
3. Слідкуйте за оновленнями на сайті МЗС з оперативною інформацією щодо обмежень, які країна вашого перебування ввела на перетин кордонів та пересування.
4. Звертаємо увагу, що ситуація є форс-мажорною і типові правила перебування, до яких Ви звикли за кордоном, можуть змінитися на цей час. Зокрема, окремі країни встановлюють заборону транзитного проїзду своєю територією, перебування у транзитних зонах аеропортів тощо.
Підписуйтесь на спеціальні сторінки МЗС України, присвячені оперативному інформуванню про допомогу громадянам України за кордоном:
Twitter: https://twitter.com/UA_MFA_Info
Facebook: https://bit.ly/2v9WUDb
Тelegram-канал: https://t.me/s/Coronavirus_Info_MFA
7) Чи можна повернутись в Україну спеціальними нерегулярними авіарейсами чи залізничними рейсами в період припинення міжнародного регулярного пасажирського сполучення?
Держава надає максимальне сприяння туроператорам та перевізникам, що вони забрали українських туристів з віддалених куточків світу.
Налагоджено планове повернення українців з Єгипту, ОАЕ, Домініканської Республіки, курортних островів Азіатсько-Тихоокеанського регіону.
Україна визначила точки-хаби, з яких громадяни України гарантовано зможуть дістатись до України безкоштовно або за пільговими цінами:
- Стамбул
- Дубаї, Абу Дабі
- Прага
- Берлін
- Варшава, Перемишль
- Відень
- Братислава
- Рига, Вільнус
Список хабів буде надалі оновлюватися. Слідкуйте за офіційною інформацією на сайті МЗС та на сайті Міністерства інфраструктури України.
До міжнародних аеропортів цих міст українська сторона направлятиме літаки для повернення своїх громадян на Батьківщину. Рекомендуємо перевіряти інформацію про дати та місце таких рейсів на сайтах авіакомпаній. Звісно, актуалізовану інформацію МЗС публікуватиме на своїх сторінках у соціальних мережах.
Коли і звідки відправлятимуться рейси – громадян повідомлятимуть посольства.
Крім того, ця інформація буде на офіційних сайтах Міністерства закордонних справ та Міністерства інфраструктури.
Перелік міжнародних авіарейсів, які будуть прийняті у пунктах пропуску на державному кордоні України, постійно оновлюється Міністерством інфраструктури України за посиланням: http://bit.ly/reisyUA.
Постійно ведуться переговори про організацію спеціальних рейсів в Україну за пільговою ціною.
8) Як будуть формувати списки громадян на спеціальні рейси для повернення в Україну?
Списки громадян, які мають термінову потребу повернення в Україну спеціальними нерегулярними рейсами, формуватиме посольство або консульство у країні вашого перебування.
Вам необхідно буде надіслати свої контактні дані на e-mail дипломатичної установи, в якому обов’язково вказати ім’я, прізвище та по батькові, контактний телефон і місце вашого тимчасового перебування. А також зареєструватись у системі ДРУГ і зазначити якомога більше інформації про вашу проблему в розділі “Коментарі до подорожі”.
За вказаними контактами вас будуть інформувати щодо місця, дати та часу відправки спеціального рейсу в Україну, щойно рішення про такі рейси буде ухвалено.
Контакти усіх закордонних дипломатичних установ України можна знайти на спеціальній сторінці сайту МЗС України.
9) Чи можу я повернутись в Україну на власному авто у період тимчасового обмеження перетину кордону?
Так, але необхідно уважно ознайомитись з обмеженнями в тих країнах, через які буде пролягати ваш маршрут, та режимом роботи пропускних пунктів на державному кордоні України.
Багато країн запроваджують спеціальні режими перетину кордонів і обмежують пересування всередині своїх регіонів. Ознайомитись з оперативною інформацією щодо обмежень у різних країнах можна на сайті МЗС: https://mfa.gov.ua/news/koronavirus-2019-faq
10) Чи зможу я повернутись літаком до України, якщо авіакомпанія не скасувала рейс?
Опівночі з 16 на 17 березня Україна закрила регулярне міжнародне пасажирське сполучення до 3 квітня. Це стосується і авіасполучення.
Міністерство інфраструктури України веде переговори з авіакомпаніями щодо можливості здійснення окремих рейсів у період припинення міжнародного пасажирського сполучення.
Міністерство інфраструктури та Міністерство закордонних справ України повідомлять про домовленості додатково на своїх офіційних сайтах і сторінках соцмережах.
Для тих, хто нагально потребуватиме повернення до України в період обмежень, Уряд України розробляє механізм спеціальних нерегулярних рейсів.
Після ухвалення відповідного рішення, громадяни отримають всі необхідні інструкції від українських посольств і консульств за кордоном, які формуватимуть списки громадян для повернення в Україну.
11) Скільки коштує дзвінок на гарячу лінію МЗС України +38 (044) 238-16-57 з-за кордону?
За домовленістю між МЗС України та українськими мобільними операторами дзвінки з мобільних телефонів у роумінгу на гарячу лінію МЗС безкоштовні.
12) Чи повинні люди, які в’їжджатимуть на територію України, пройти додаткові обстеження або дотримуватись інших правил безпеки?
У пунктах пропуску на кордонах працюють спеціально створені санітарні відділи. По поверненню з країн, де відповідно до даних Всесвітньої організації охорони здоров’я(ВООЗ) склалась несприятлива епідеміологічна ситуація у зв’язку з поширенням коронавірусу, на пунктах пропуску усі громадяни проходитимуть температурний скринінг і вживатимуться відповідні заходи – людину направлятимуть на самоізоляцію вдома протягом 14 днів, за необхідності – домедичного закладу.
13) Чи зможуть в’їхати до України іноземці, які керують вантажними автомобілями, транзитним транспортом, є членами екіпажу суден?
Екіпажі суден, автомобілів, літаків зможуть заходити на територію України, але мають пройти додаткові обстеження.
14) Як евакуювати дитину з країни, де вже введено карантин?
Законодавство країн щодо цього питання відрізняється. Крім того, нині країни динамічно вводять різні захисні обмеження. Аби уточнити, які актуальні норми діють у вашій країні перебування, рекомендуємо звернутися до найближчого консульства України, де ви зможете отримати практичні поради та консульську допомогу. Всі контакти посольств і консульств України за кордоном можна знайти на сайті МЗС у розділі “Посольства і консульства”
15) Що робити, якщо в період карантину у вас закінчується дозвіл на роботу або перевищено строк перебування в ЄС?
МЗС України передбачило, що на період застосування обмежувальних заходів урядів різних країн, у громадян за кордоном можуть виникнути проблеми з простроченими документами. Тому Україна вже працює з урядами відповідних країн, щоб, зважаючи на обставини, для таких громадян не було штрафів чи інших наслідків. Про ухвалення відповідних рішень іноземними країнами буде повідомлено додатково.
У разі перевищення строкудозволеного перебування в іноземній країні або ризику такого перевищення рекомендуємо негайно звертатись до консульства в країні перебування електронною поштою. Електронні адреси всіх закордонних дипломатичних установ можна знайти на сайті МЗС України: https://mfa.gov.ua/news/koronavirus-2019-faq
Представники Європейського Союзу повідомили, що співробітники прикордонної служби відповідної держави-члена ЄС можуть робити винятки та не застосовувати санкції до громадян, які перевищили термін дозволу на перебування в країнах-членах ЄС. Але головна умова – факт, що таке перевищення відбулось з причини, яка не залежала від відповідної особи, та має бути належним чином задокументовано.
16) Через коронавірус я не можу залишити країну, а строкдії моєї візи завершується. Що мені робити?
У вашій ситуації необхідно повідомити про це українське Посольство чи консульство за місцем перебування та надати копії ваших документів та інформацію про ваше місце перебування. На підставі отриманих даних,
Посольство звернеться до офіційних органів за місцем вашого перебування, з проханням надати вам допомогу у вирішенні адміністративних питань. Зокрема, продовжити строк перебування без накладення санкцій.
17) Система «ДРУГ» не працює?
З очевидних причин, навантаження на систему ДРУГ останнім часом зросло у більш ніж у 25 разів. Станом на зараз система працює стабільно. Ми працюємо над оперативним розв’язанням технічних проблем, щойно вони з’являються. У разі виникнення у подальшому труднощів з реєстрацією у системі, зокрема, отриманням електронного листа для активації облікового запису, будь ласка, напишіть на електронну адресу служби підтримки e-consul@mfa.gov.ua.
18) Консульства не відповідають на дзвінки чи до них неможливо додзвонитись?
Нині на наші гарячі лінії, які працюють цілодобово, надходять тисячі звернень.
Тому час очікування може бути довшим, ніж хотілося би.
В умовах надзвичайної ситуації ми рекомендуємо обов’язково звертатись до посольств чи консульств електронною поштою. Наші співробітники по всьому світу працюють цілодобову і всі електронні повідомлення розглядаються.
19) Що робити, якщо ви перебуваєте за кордоном і не можете зв’язатись із консульством через перевантаженість гарячої лінії?
Зайдіть на сторінку посольства чи консульства України у вашій країні перебування. На ній ви знайдете адресу електронної пошти та посилання на сторінки у соцмережах. Ви можете написати своє звернення на цю адресу чи в повідомлення цих сторінок. Навіть на вихідних, ввечері чи вночі. Для цілодобового реагування в умовах особливого режиму роботи видане спеціальне розпорядження МЗС України. Хоч і з чергою, але телефон гарячої лінії також продовжує працювати: +38 (044) 238-16-57.
Ми перепрошуємо, якщо одразу не можемо відповісти вам або наші можливості не відповідають вашим очікуванням. Але запевняємо, що Міністерство закордонних справ України робить усе, що в наших силах, щоби надати вам необхідну допомогу.
20) Чи змінюється режим роботи закордонних дипломатичних установ у зв’язку з надзвичайною ситуацією?
В умовах стрімкого поширення коронавірусної інфекції по всьому світу МЗС України повідомляє, що закордонні дипломатичні установи тимчасово переходять на особливий режим, який передбачає дистанційну форму роботи зі зверненнями громадян та посилене опрацювання запитів громадян.
Особлива форма роботи передбачає, що дипломатичні установи за кордоном продовжать здійснювати свої функції у дистанційному режимі, крім форс-мажорних випадків, де потрібні негайні консульські дії та функції, особливо пов’язані з пандемією.
Закордонні дипломатичні установи (ЗДУ) у цей період будуть опрацьовувати звернення щодо оформлення:
- посвідчень особи на повернення в Україну у разі необхідності повернення в Україну;
- набуття громадянства України за народженням дітям, народженим у країні перебування та у зв’язку з оформленням їм посвідчення особи на повернення в Україну у разі реальної необхідності невідкладно повернутися в Україну;
- віз для в’їзду в Україну для забезпечення інтересів України у сфері зовнішньої та внутрішньої політики, а також у випадках, які мають гуманітарний характер за рішенням керівника закордонної дипломатичної установи (ЗДУ).
Особливий режим, який передбачає дистанційну форму роботи зі зверненнями громадян та посилене опрацювання запитів громадян, триватиме з неділі, 15 березня, до п’ятниці, 27 березня 2020 року включно.
21) Які звернення тимчасово не будуть оброблятися через надзвичайну ситуацію?
Звернення громадян до консульських установ, які тимчасово не будуть оброблятись через надзвичайну ситуацію:
- оформлення паспортів громадянина України для виїзду за кордон;
- посвідчень особи на повернення в Україну, за виключенням втрати/відсутності паспортних документів, реальної необхідності громадянина повернутися в Україну; в інших критичних для громадян України випадках за рішенням керівника ЗДУ;
- прийняття на консульський облік;
- питання нотаріату (крім форс-мажорних випадків, наприклад завірення документів про смерть, необхідних для транспортування померлих, заяв про виїзд дітей тощо), РАЦС, витребування, легалізації документів;
- питання громадянства, за виключенням оформлення набуття громадянства України за народженням дітям, народженим у країні перебування та у зв’язку з оформленням їм посвідчення особи на повернення в Україну у разі реальної необхідності повернутися в Україну;
- оформлення віз для в’їзду в Україну чи транзитного проїзду через її територію, за виключенням випадків необхідності забезпечення інтересів України у сфері зовнішньої та внутрішньої політики, а також у випадках, які мають гуманітарний характер, за рішенням керівника ЗДУ;
- засвідчення офіційних документів апостилем та в порядку консульської легалізації (для представництв МЗС на території України);
- відвідування затриманих/заарештованих тощо;
- виїзні консульські обслуговування.
Після повернення до штатної роботи, всі запити будуть оброблені.
22) Що робити, якщо ви в цьому переліку не знайшли відповіді на питання, що вас турбує?
Звертайтесь до дипломатичної установи у вашій країні, на гарячу лінію МЗС України за номером +38 (044) 238-16-57 або напишіть електронний лист на цю пошту: cons_or@mfa.gov.ua.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.