Благодійний фонд: як створити та зареєструвати
Дата публікації: 17.02.2020
У лютому 2020 року до Кам’янець-Подільського офісу Мережі правового розвитку звернулася місцева жителька пані Галина. Протягом багатьох років жінка бере активну участь у громадському житті Китайгородської ОТГ Кам’янець-Подільського району, піклується про ветеранів Другої світової війни. І от тепер разом із мешканцями с. Китайгород вирішила створити благодійну організацію, проте не знала, як це зробити. Докладні роз’яснення щодо процедури реєстрації подає юристка Офісу при громадській організації «Асоціація юристів м. Кам’янець-Подільський» Богдана Яворницька (на фото).
Є кілька видів благодійних організацій, зокрема благодійне товариство, благодійну установу та благодійний фонд.
- Благодійна установа – це вид благодійної організації, де засновники передають свої активи для досягнення цілей благодійної діяльності.
- Благодійним товариством визнається благодійна організація, яка створена не менше ніж двома засновниками та діє на підставі статуту.
- А оту випадку клієнтки найбільш прийнятним варіантом виявився благодійний фонд . Оскільки він діє на підставі статуту, має учасників та управляється учасниками, які не зобов’язані передавати цій організації будь-які активи для досягнення цілей благодійної діяльності. Благодійний фонд може бути створено одним чи кількома засновниками.
Саме на варіанті благодійного фонду зупинилася пані Галина і отримала пояснення про порядок його державної реєстрації.
Порядок реєстрації благодійної організації складається з декількох етапів:
- Підготовка установчого документа організації (статут).
- Проведення установчих зборів засновників.
- Підготовка пакет документів.
- Подання документи.
- Отримання відповіді.
На першому етапі затверджує статут благодійної організації засновник (засновники) або уповноважені ним (ними) особи.
Статут благодійного фонду повинен містити:
- найменування благодійного фонду;
- цілі та сфери благодійної діяльності (ст. 3 Закону України “Про благодійну діяльність та благодійні організації”);
- органи управління благодійного фонду, їхній склад, компетенцію, порядок діяльності та прийняття ними рішень;
- порядок призначення, обрання або затвердження членів органів управління благодійного фонду, крім вищого органу управління благодійного фонду, їхнього заміщення, зупинення їхніх повноважень, припинення їхніх повноважень (відкликання);
- порядок внесення змін до установчих документів благодійного фонду;
- джерела активів (доходів), порядок контролю і звітності благодійного фонду;
- підстави та порядок припинення благодійного фонду, зокрема, порядок розподілу активів;
- умови та порядок прийняття до складу учасників благодійного фонду, права та обов’язки учасників, а також умови та порядок їхнього виключення зі складу учасників благодійного фонду.
Оформлений статут слід підшити, пронумерувати та підписати засновниками (учасниками), або уповноваженими ними особами.
- Проведення установчих зборів:
Аби зареєструвати благодійну організацію, необхідно провести установчі збори, на яких мають бути прийняті рішення про:
- створення та державну реєстрацію благодійної організації;
- затвердження установчого документу благодійної організації;
- обрання органів управління благодійної організації;
- визначення особи, яка має право представляти благодійну організацію для здійснення реєстраційних дій.
Згідно зі ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», до переліку документів, які подають для державної реєстрації благодійної організації, входить оригінал (нотаріально засвідчена копія) рішення засновника про створення благодійної організації, а у разі наявності двох або більше засновників це рішення має бути оформлено протоколом установчих зборів.
Рішення про створення і державну реєстрацію благодійної організації, затвердження статуту благодійної організації, формування органів управління може бути прийняте засновником одноосібно та оформлене у вигляді рішення засновника, яке має містити:
- дату і місце його складання;
- реквізити засновника;
- прийняті засновником рішення;
- підпис засновника (у разі, якщо засновник – юридична особа, підпис керівника, скріплений печаткою).
Якщо ж рішення оформлюють протоколом, то воно повинне мати такі реквізити:
- назва виду документа, яку пишуть посередині рядка (протокол);
- порядковий номер протоколу;
- назва зборів із зазначенням їхнього характеру (установчі збори);
- назва благодійної організації;
- дата проведення зборів, засідання, наради, яку пишуть нижче від назви організації ліворуч. У цьому ж рядку праворуч пишуть місце проведення (назву міста);
- кількісний склад учасників, який пишуть із нового рядка. За великої кількості присутніх на засіданні список складають окремо й додають, а в протоколі зазначають лише загальну кількість. Якщо кількість учасників сягає 10-12 осіб, то вказують усіх присутніх;
- порядок денний, який, окрім іншого, враховуватиме питання про обрання секретаря та голови установчих зборів;
- Перелік додатків до протоколу із зазначенням кількості сторінок (наприклад, список учасників);
- Підписи голови й секретаря.
- Документи, які повинен подати заявник для державної реєстрації благодійного фонду:
- заява про державну реєстрацію створення юридичної особи (Форма 1–РН, відповідно до постанови КМУ № 440 від 13.07.2016);
- статут благодійного фонду (прошитий, пронумерований та підписаний засновниками (учасниками), або уповноваженими ними особами);
- рішення засновників (протокол) про створення благодійного фонду.
- Подання документів
Державну реєстрацію благодійних фондів здійснюють за місцем розташування такої організації:
- Місцеві центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) – безкоштовно.
- Нотаріуси (державними та приватними) – платна послуга.
- Акредитовані суб’єкти (платна послуга).
Подати документи для державної реєстрації благодійного фонду можуть бути подані:
- особисто заявником;
- через уповноваженого представника (потрібно подати примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документу, що засвідчує його повноваження);
- поштою (справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена).
- Отримати відповідь:
Результати надання адміністративних послуг із державної реєстрації розміщуються на порталі електронних сервісів для доступу до них заявника шляхом їхнього пошуку за кодом доступу. Такий код доступу зазначають в описі наданих для реєстрації документів, який мають видавати заявнику після подачі документів.
Рішення повинно містити:
- дату: число, місяць, рік;
- прізвище, ім’я та по батькові державного реєстратора;
- назву поданої заяви;
- повне найменування або прізвище, ім’я, по батькові заявника;
- найменування громадського формування;
- прийняте державним реєстратором рішення;
- підпис державного реєстратора.
Отже, скориставшись кодом доступу, можна отримати інформацію про:
- проведення державної реєстрації благодійного фонду (можна завантажити виписку та відскановані копії статуту);
- зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації благодійного фонду;
- відмову у державній реєстрації благодійного фонду.
Отримавши під час консультації відповіді на всі запитання, пані Галина залишила свої дані для подальшого контакту з Офісом – якщо безоплатна правова допомога знадобиться активістам і надалі.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.