facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Державна мова у сфері обслуговування: які санкції вживають за порушення

Дата публікації: 30.08.2021

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», певно, є одним із найбільш обговорюваних серед прийнятих останнім часом законодавчих актів.

На фото: Людмила Власенко, юристка Білоцерківського офісу МПР.

Юристка Білоцерківського офісу Мережі правового розвитку громадської організації «Правова єдність» Людмила Власенко підготувала консультацію щодо вимог та санкцій Закону, які вступили в силу і діють на сьогодні у сфері обслуговування.

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»

торкається лише публічної сфери – тобто норми діють у сфері діяльності державних службовців, у правоохоронних органах, державних підприємствах та організаціях, у закладах охорони здоров’я та освіти. Закон вступає в силу поетапно. Наприклад, перший етап і почався з того, що для працівників держструктур українська стала обов’язковою, а також українською повинні вестися усі документи.

З огляду на поетапність змін, настала черга сфери обслуговування, хоча мовні зміни вступили в силу ще 16 січня 2021 року.

Основні норми закону української мови

Державною мовою в сфері обслуговування є українська мова. Всі магазини, виробники товарів і установи, які надають послуги, зобов’язані вказати всі характеристики товару або ж послуги, які передбачені Законом «Про захист прав споживачів» українською, це також стосується інформації на сайті інтернет-магазинів.

Зверніть увагу! Магазини або установи, орієнтовані на іноземних клієнтів, можуть таку інформацію викласти на будь-якій іноземній мові, тільки важливо, щоб ця ж інформація була продубльована українською.

Текст мовного закону також передбачає, що клієнт має право попросити обслуговувати його державною мовою. У разі отримання відмови він має право звернутися зі скаргою до адміністрації установи, законом також передбачений захист прав мовним омбудсменом.

Також потрібно розуміти, що вимоги закону є загальними для сфери обслуговування, але клієнт має право попросити обслуговувати його російською або іншою іноземною мовою, це буде правомірно і жодних санкцій не передбачено.

Як показала практика, приблизно так в Україні і відбувається: в цілому персонал звертається до клієнта державною мовою, але, якщо виникають труднощі, на прохання клієнта переходить на будь-яку іншу мову, зручну для клієнта.

Санкції за порушення Закону про захист української мови

У разі порушення норм мовного закону, Уповноважений з питань захисту державної мови складає акт про вчинення контролю і надає його підприємству, установі з вимогою усунути порушення протягом 30 днів з дня складання акту.

У разі порушення підприємцем у сфері обслуговування мовних норм, Уповноважений або його представник складає акт про вчинення контролю і вимагає усунути порушення протягом 30 днів з дня складання акта. Постанова про накладення штрафу на суб’єкта господарської діяльності також складає Уповноважений. Штраф за порушення законодавства про мовне питання становить від 300 до 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто від 5100 до 6800 грн. Штраф за російську мову як такий не накладається, проте інформація повинна дублюватися українською – тоді порушень не буде.

Цікаво, що Уповноважений, або навіть його представник  при великій кількості скарг навряд чи фізично зможуть вкластися у терміни і розглянути скарги, що призведе до «колапсу» всієї системи.

P.S. Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×