Державний реєстр прав на нерухоме майно: чому варто внести до нього дані про право власності і як це зробити
Дата публікації: 14.12.2023
Внесення даних про право власності до Державного реєстру прав на нерухоме майно — юридична процедура, значущість і вчасність якої люди часто недооцінюють. Юрист ГО «СТЕП» Антон Стасік розʼяснює, чому важливо зробити це саме під час війни і ділиться алгоритмом правових дій.
Сам реєстр як уніфікована інформаційна система розпочав свою роботу ще 1 січня 2013 року. Але часто буває так, що громадяни з 2013 року не вчиняли щодо нерухомості жодних правочинів, тому відповідна інформація до реєстру не заносилася. Хоча такі особи й мають правовстановлюючі документи, які підтверджують право власності на нерухомість, у паперовому вигляді.
Внесення даних про право власності на нерухоме майно до Державного реєстру прав на нерухоме майно має кілька важливих переваг:
- дозволяє уникнути конфліктів та спорів щодо права власності на нерухоме майно і таким чином захищає права власника;
- забезпечує можливість в будь-який момент перевірити право власності на майно, що сприяє прозорості та забезпечує захист від можливих шахрайських дій зі сторони третіх осіб;
- дозволяє швидко перевірити правомочність власника на укладення договорів купівлі-продажу майна, дарування, дає можливість визначити склад майна, яке може бути передане у спадщину тощо.
Важливого значення набуває така реєстрація в контексті сучасних проблем, а саме повномасштабного вторгнення ворога на територію України. Кожного дня внаслідок обстрілів завдаються пошкодження та руйнування нерухомому майну. При цьому можливість подання заяви на отримання компенсації за пошкоджене або знищене майно прямо залежить від факту наявності відомостей про особу як власника відповідної нерухомості.
Наразі передбачено два способи внесення інформації про власника до Державного реєстру прав на нерухоме майно: через портал Дія або через Центри надання адміністративних послуг (ЦНАПи) чи нотаріуса.
- Для внесення інформації через Дію необхідно:
- створити електронний підпис (кваліфікований електронний підпис);
- зареєструватися чи авторизуватися в кабінеті громадянина на diia.gov.ua за допомогою електронного підпису;
- перевірити особисті дані у профілі користувача, оновити їх за необхідності;
- заповнити онлайн-форму на отримання послуги;
- завантажити документи про зареєстровані речові права на об’єкт нерухомості до 01 січня 2013 року у форматі PDF або JPEG;
- перевірити сформовану заяву та підписати її електронним підписом (кваліфікованим електронним підписом).
Окремо варто звернути увагу на те, що наразі послуга доступна у Львівській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Чернігівській, Закарпатській, Рівненській, Дніпропетровській, Полтавській, Київській, Кіровоградській області та в м. Луцьк Волинської області.
- Для внесення інформації через портал ЦНАП або через нотаріуса необхідно:
- підготувати паспорт, номер платника податків, правовстановлюючі документи щодо об’єкта нерухомого майна або їхні копії;
- звернутися до нотаріуса/реєстратора з цими документами;
- для уточнення інформації щодо права власності реєстратор/нотаріус формує письмовий запит до Бюро технічної інвентаризації (БТІ) для особистого звернення;
- звернутися з письмовим запитом до комунального підприємства БТІ за територіальною приналежністю щодо нерухомого майна. Якщо таке бюро ліквідоване, необхідно звернутись до БТІ, яке стало правонаступником архівних документів;
- для оформлення довідки з БТІ знадобиться:
- письмова заява;
- паспорт та номер платника податків (оригінал та копії);
- правовстановлюючі документи (копії); оригінал письмового запиту від нотаріуса (в разі оформлення спадщини, продажу, дарування) або реєстратора.
- БТІ протягом 30 днів надає паперову довідку, що містить печатку підприємства та підпис виконавця або керівника;
- для внесення інформації до реєстру необхідно звернутися з пакетом документів, зазначеним вище, та сформованою довідкою з БТІ до нотаріуса/реєстратора.
Процес державної реєстрації триває до 5 робочих днів. Однак, якщо державна реєстрація права власності на нерухоме майно проведена лише на паперових носіях в БТІ, розгляд заяви можуть зупинити. В такому разі реєстратор формує та надсилає запит до БТІ для перевірки права власності на основі інформації з документів, доданих до заяви. Строк розгляду — до 30 робочих днів.
Після успішної реєстрації дані про власника з’являться в Державному реєстрі прав на нерухоме майно і будуть доступні для перегляду.
Матеріал створено за підтримки міжнародної благодійної платформи GlobalGiving, Фонду Чарльза Стюарта Мотта. Зміст публікації є виключно відповідальністю громадської спілки «Мережа правового розвитку».
P. S. Більше актуальної інформації на правову та гуманітарну тематику – у спецрубриці #StandWithUkraine. В ній акумулюємо матеріали, які можуть стати в нагоді тим, хто страждає, чиї права порушуються внаслідок війни рф проти України.
ВИ МОЖЕТЕ НАШУ РОБОТУ СВОЇМ ВНЕСКОМ |
Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.