facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Е-лікарняні: що варто знати про електронні листки непрацездатності

Дата публікації: 19.08.2021

Замість паперових листків непрацездатності в Україні з 4 червня 2021 року запровадили цільову модель формування та видачі електронних лікарняних – е-лікарняних. Як працюватиме цей «механізм» для пацієнтів, лікарів та роботодавців, роз’яснює юрист Хмельницького офісу Мережі правового розвитку Руслан Малий.

На фото: Руслан Малий, юрист
Хмельницького офісу МПР.

Нововведення має на меті зменшити паперообіг, зекономити бюджетні кошти, запобігти корупції, скупченню людей у період пандемії COVID-19*, а також спростити процес отримання страхових коштів.

Запровадження е-лікарняних, як обіцяють у МОЗ України, автоматизує процес засвідчення тимчасової непрацездатності особи та зробить його більш прозорим та зручним для пацієнтів, роботодавців та соцпрацівників. Пацієнтам більше не доведеться нести на роботу паперовий листок непрацездатності, щоб зафіксувати факт тимчасової непрацездатності, а роботодавці бачитимуть необхідну інформацію про е-лікарняні в особистому електронному кабінеті страхувальника (роботодавця) на вебпорталі Електронних послуг Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua/).

Е-лікарняні є підставою для отримання допомоги від Фонду соціального страхування України, а також оплати перших п’яти днів лікування хвороб або травм своїх співробітників, які здійснюють роботодавці.

На відміну від паперових лікарняних, які лікар одноосібно може продовжувати до 15 календарних днів, медичні висновки для формування е-лікарняних лікарі можуть створювати самостійно терміном до 30 календарних днів.

Формування медичного висновку, на підставі якого для працівників автоматично формується е-лікарняний, має бути обґрунтованим. Орієнтовні терміни непрацездатності пацієнта лікуючий лікар визначає індивідуально, зважаючи на стан людини, її супутні хвороби, але з обов’язковим урахуванням медичних протоколів. Якщо пацієнт не одужає в орієнтовно визначений при огляді термін, лікар сформує новий медичний висновок і продовжить його непрацездатність. Самостійно він може це зробити до 30 днів, подальше підтвердження тимчасової непрацездатності потребує огляду лікарсько-консультативною комісією (ЛКК).

Для паперових листків непрацездатності залишається чинною Інструкція про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затверджена наказом МОЗ № 455. Відповідно до її положень для паперових лікарняних передбачена видача листка непрацездатності терміном до 5 календарних днів. А загальний граничний строк самостійної видачі складає 15 днів, продовження листка непрацездатності до 30 днів проводиться лікуючим лікарем спільно із завідувачем відділення, а надалі – ЛКК.

Створення довготривалих медичних висновків є фактором ризику їх автоматизованого відбору єдиною інформаційно-аналітичною системою ФССУ на перевірку.

Працівник захворів і повідомив про те, що йому видано е-лікарняний: дії роботодавця

Важлива інформація для роботодавців! Як свідчить практика, в першу чергу бажано усім своїм працівникам повідомити ПРАВИЛЬНУ НАЗВУ та КОД ЄДРПОУ підприємства (установи). Якщо лікар невірно внесе дані про підприємство, то листок непрацездатності не буде відображений у кабінеті страхувальника на сайті Пенсійного Фонду. Тобто, лікарняний ви просто не знайдете. Тому інформація про місце роботи є КРИТИЧНО важливою при оформленні е-лікарняних.

Алгоритм дій:

1. Для організації роботи роботодавцю слід визначити порядок та коло осіб, які будуть відповідати за роботу з е-лікарняними. Отримання е-лікарняного не впливає на процедуру призначення, розрахунку та виплати матеріального забезпечення від ФССУ, але має бути визначена особі, яка буде відслідковувати наявність е-лікарняних в особистому кабінеті на сайті Пенсійного Фонду.

2. Перевірити наявність е-лікарняного в кабінеті Пенсійного Фонду. Для роботодавців він має бути доступний відразу після відкриття. І ця інформація дасть можливість роботодавцю вірно відобразити інформацію в табелі обліку робочого часу.

3. Е-лікарняний, за рішенням роботодавця, або друкується або залишається в електронній формі в кадровій службі. Працівнику не потрібно роздруковувати е-лікарняний та надавати роботодавцю будь-яких паперових підтверджень про тимчасову непрацездатність.

4. Кадри або інша відповідальна особа визначає страховий стаж, для встановлення розміру допомоги. Як і в разі паперового лікарняного листка, розмір допомоги по тимчасовій втраті працездатності складе від 50 % до 100 % середнього доходу застрахованої особи залежно від тривалості стажу, а розмір допомоги по вагітності та пологах – 100 % середнього доходу.

5. Далі інформація потрапляє до комісії (уповноваженого) із соціального страхування, яка призначає допомогу та оформлює своє рішення протоколом встановленої форми. Згідно з законодавством, термін призначення допомоги не може перевищувати 10 днів з моменту закриття лікарняного. Комісії не слід забувати, про позначки про порушення режиму та стан алкогольного сп’яніння, які присутні і в електронній формі лікарняного так же, як і в паперовій.

6. Бухгалтерія здійснює розрахунок матеріального забезпечення на підставі лікарняного та рішення комісії із соціального страхування, формує заяву-розрахунок та не пізніше, як 5 робочих днів з дати прийняття рішення комісії, надсилає її до робочого органу Фонду.

Зверніть увагу! У Е-лікарняного відсутня серія, лише присвоюється унікальний номер. Тому заяви-розрахунки слід подавати окремо від звичайних листків непрацездатності.

Якщо пацієнту відкрили лікарняний на бланку, то його продовження аж до закриття має здійснюватися виключно у паперовому вигляді навіть у разі переходу лікарні на електронний формат.

Особливості, на які слід звернути увагу

При оформленні заяви-розрахунку слід уважно перевірити причини непрацездатності, які відрізняються від паперових лікарняних. Так, у Е-лікарняних:

«1 — Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві»; «2 — Вагітність і пологи»; «3 — Необхідність догляду за хворою дитиною»; «4 — Необхідність догляду за хворим членом сім’ї»; «5 — Необхідність догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за такою дитиною»; «6 — Карантин, встановлений відповідно до законодавства»; «7 — Протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства»; «8 — Перебування у відділенні санаторно-курортного закладу»; «9 — Тимчасове переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу» (може бути із позначкою про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта); «10 — Перебування в самоізоляції, обсервації під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СoV-2».

У разі наявності в медичному висновку відмітки про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта причина непрацездатності «Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві» після завершення розслідування може бути змінена Фондом соціального страхування України на підставі актів розслідування нещасного випадку або професійного захворювання на причини: «11 — Тимчасова непрацездатність внаслідок професійного захворювання»; «12 — Тимчасова непрацездатність внаслідок нещасного випадку на виробництві».

Додаткову інформацію щодо:

– користування Електронним кабінетом роботодавця можна отримати, зателефонувавши на гарячу лінію Пенсійного фонду України за номером: 0-800-503-753;

– оплати е-лікарняних – зателефонувавши на гарячу лінію Фонду соціального страхування України за номером: 0-800-501-892.

*Більше інформації щодо актуальних правових (і не тільки) питань, пов’язаних із протидією поширенню пандемії коронавірусу – у нашій Спецкатегорії COVID-19.

P.S. Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×