Порядок взяття на облік безхазяйного нерухомого майна та набуття права власності на нього
Дата публікації: 08.06.2018
Виявлення та взяття на облік безхазяйного майна – одне із проблемних питань, які виникають у новостворених громад, зокрема через брак кваліфікованих спеціалістів. Спільно з практикуючими юристами та адвокатами правники Татарбунарського офісу Мережі правового розвитку допомагають громадам такі питання ефективно вирішувати. Покроковий алгоритм та роз’яснення – у консультації, яку підгодували в допомогу органам місцевого самоврядування співробітники Офісу Леонід Семененко та Павло Головатий.
Для виявлення та взяття на облік безхазяйного майна потрібно провести низку організаційних та практичних заходів. Перш за все, зважаючи на практику органів місцевого самоврядування України, ми рекомендуємо здійснити 5 наступних кроків:
Крок І. Виявлення безхазяйного нерухомого майна;
Крок ІІ. Фіксація факту наявності безхазяйного нерухомого майна;
Крок ІІІ. Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна;
Крок ІV. Звернення до суду з позовною заявою про передачу у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна;
Крок V. Прийняття майна у комунальну власність на підставі рішення суду.
Питання виявлення безхазяйного нерухомого майна можна вирішувати різними шляхами. На наш погляд, для сільських рад оптимальним є створення постійно діючої комісії при виконавчому комітеті, яка буде опікуватися питаннями безхазяйного нерухомого майна, що є на території населених пунктів ради. Звичайно, не кожного дня на території відповідної ради виявляють безхазяйне нерухоме майно, але все ж таки доцільно, аби така комісія діяла постійно, адже не можливо знати наперед, коли вона стане в нагоді.
Важливо! Ми рекомендуємо у Положенні про цю комісію зазначити, що її засідання проводяться по мірі необхідності.
Для вирішення питань, пов’язаних із безхазяйним майном, у виконавчому комітеті може бути створена відповідна комісія, яка і буде опікуватися цим питанням. Ми радимо членам виконавчого комітету прийняти відповідне рішення і створити таку комісію, затвердивши Положення про неї та сам склад комісії. До речі, підпунктом 5 пункту «б» статті 30 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» до делегованих повноважень в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв’язку відноситься облік відповідно до закону житлового фонду, здійснення контролю за його використанням. Також відповідно до підпункту 9 пункту «б» статті 30 цього Закону, облік нежилих приміщень на відповідній території незалежно від форм власності, внесення пропозицій їх власникам щодо використання таких приміщень для задоволення потреб територіальної громади, та облік відповідно до закону об’єкта нерухомого майна незалежно від форм власності ( підпункт 10 пункту «б» статті 30 Закону) віднесено до делегованих повноважень виконавчого комітету. Фіксація факту наявності безхазяйного нерухомого майна. Це питання коректно та чітко потрібно виписати у Положенні про постійно діючу комісію.
Прикладом цьому може слугувати наступне. У разі виявлення безхазяйного нерухомого майна члени комісії повинні проінспектувати таке майно у місці його розташування. За результатами інспектування скласти відповідний акт.
Форму акту ми пропонуємо розробити свою. Складений акт комісія виносить на розгляд виконкому. Після його розгляду виконавчий комітет приймає рішення щодо його затвердження та вирішує, які подальші дії необхідно вчинити.
Такими можуть бути наступні:
– виконком направляє запит до Бюро технічної інвентаризації щодо наявності технічної документації на даний об’єкт;
– залежно від отриманих відповідей за обома запитами робота продовжується.
Якщо технічна документація на цей об’єкт нерухомості відсутня, приймається рішення щодо замовлення її виготовлення, а якщо ж вона є в наявності, ставимо питання щодо надання дублікату чи копію.
Увага! Отримавши відповідну документацію, звертаємося до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень з метою отримання відомостей наявності у Державному реєстрі відомостей про власника цього майна.
Важливо! У разі, якщо відомості про власника відсутні, звертаємося до цього ж органу із заявою стосовно взяття такого майна на облік як безхазяйного.
Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна. Для вирішення питання взяття на облік безхазяйного нерухомого майна потрібно звернутися до органу, який здійснює реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень. У нашому випадку це Центр надання адміністративних послуг районної державної адміністрації. При цьому подається заява про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна встановленого зразку.
Інформацію про факт взяття на облік такого майна комісія розміщує у друкованих медіа. Метою надання такої інформації є встановлення власника безхазяйного майна. Якщо після розміщення оголошення власник звертається з документами, що підтверджують його право власності на це майно, він має відшкодувати всі понесені витрати (утримання, збереження майна, виготовлення технічної документації на майно, публікація оголошення тощо).
Якщо власник не з’явився, протягом одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, маємо право на звернення до суду з позовною заявою про передачу у власність громади цього безхазяйного майна.
На практиці більшість органів місцевого самоврядування розробляють та затверджують свої Порядки виявлення та набуття у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна. В них детально виписується вся процедура дій від виявлення безхазяйного майна до кінцевого результату-прийняття його у власність громади.
P.S. Офіси Мережі правового розвитку створені та працюють за підтримки програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного Фонду «Відродження».
Погляди, відображені у цьому матеріалі, належать його авторам і можуть не співпадати з думкою Міжнародного фонду «Відродження”.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.