facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Права споживачів, про які варто знати кожному

Дата публікації: 25.03.2020

Звернення до Білоцерківського Офісу Мережі правового розвитку місцевої жительки стало нагодою підготувати консультацію на тему прав споживачів, про які варто знати кожному при відвідуванні магазинів (супермаркетів). У роз’ясненні, що підготувала юристка Офісу при громадській організації «Правова єдність» Інна Малишко, не йдеться про особливості здійснення покупок в умовах карантину, який триває у нашій країні зараз. Відповіді універсальні й актуальні для будь-якої ситуації.


1. Чи обов’язково залишати рюкзак чи сумку у комірчині супермаркету?
Ні. Особливо, якщо там у вас залишаються цінні речі, документи. Супермаркет не надає вам послуг зберігання (як у камері схову на вокзалі), ви не укладаєте договору найму (як із банківським сейфом), а тому відповідальності за залишені речі працівники магазину не несуть. Відтак заборонити вам увійти на територію закладу з рюкзаком за плечима чи невеликою сумочкою охоронці не мають права.

2. Чи можна перебувати в супермаркеті з твариною? Єдиного акту для всієї території України, який би регулював права власників тварин, немає. Проте органи виконавчої влади приймають локальні Правила тримання тварин громадянами, підприємствами, організаціями, зазвичай однакові. Приміром, за Правилами, розробленими Київською міською держадміністрацією, власникам забороняється заводити собак і котів у приміщення магазинів. Але якщо з вас почнуть вимагати штраф за те, що ви пронесли у зал магазину тварину і порушили таким чином санітарні норми — знайте, що законодавством такі штрафи не передбачені. Відповідальність за санітарний стан торгового залу несе магазин. І якщо вас не попередили табличкою, або охоронець на вході не сказав, що з тваринами до магазину не можна – то це проблеми адміністрації цього закладу.

3. Чи треба платити за ненавмисне розбитий чи пошкоджений товар? Не треба. Якщо чашка просто вислизнула у вас із рук – не поспішайте за неї платити. Згідно зі ст. 323 Цивільного кодексу України, ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. Ви – не власник, поки не заплатите за чашку. Якщо працівники закладу наполягають на вашій вині, то її потрібно спершу довести. Наприклад, у суді. Самостійно стягувати такі виплати він не має права.

4. Чи можна фотографувати в супермаркеті? Так, можна. Згідно з Конституцією України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб ─ на свій вибір. Також Конституції України гарантує кожній людині право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена.

5. Чи можуть працівники магазину заборонити торкатися або оглядати непродовольчий товар? Закон України «Про захист прав споживачів» зобов’язує продавця всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції. Покупець має право до укладання договору купівлі-продажу оглянути товар, вимагати проведення в його присутності перевірки властивостей товару або демонстрації користування. Тому покрутити в руках навіть шубу вам ніхто заборонити не може.

6. Чи можна по дорозі до каси спожити товар? Прямої заборони споживати продовольчі товари до моменту їхньої оплати в Законі “Про захист прав споживачів” немає. Проте, поки ви не заплатите за товар, він є власністю супермаркету.

7. Чи можна відмовити охоронцю в огляді своїх речей? Можна. Охорона магазину не має повноважень проводити огляд чи обшук. Це можуть робити тільки правоохоронні органи і тільки у випадку, якщо є підозра, що людина вчинила адміністративне порушення. Тому, якщо охоронець вимагає показати йому вміст вашої сумки, а ви вважаєте, що підстав для цього немає — вимагайте викликати поліцію.

8. Чи можна повернути товар, якщо не підходить розмір чи фасон? Можна. Але це стосується непродовольчих товарів. Стаття 9 Закону України “Про захист прав споживачів” прописує право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням. Споживач має право на обмін товару належної якості протягом 14-ти днів, не рахуючи дня купівлі.

P.S. Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного Фонду «Відродження» у межах проекту ««Безпечна та правоспроможна громада».

Матеріал відображає позицію автора і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду «Відродження».

Будьте в курсі кожної новини та події — підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×