Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Про державну допомогу сім`ям з дітьми в умовах карантину

Із часу запровадження в Україні карантину внаслідок COVID-19*, почастішали випадки, коли батьки пропускають строк звернення до уповноваженого органу щодо призначення та виплати державної допомоги, зокрема допомоги при народжені дитини. Однак, якщо строк пропущено  за об’єктивних підстав, родина має право поновити його. Що варто знати, аби відстояти свої інтереси, роз’яснює юрист Хмельницького офісу Мережі правового розвитку Руслан Малий.

На фото: Руслан Малий, юрист
Хмельницького офісу МПР.

Підстави та порядок надання державної допомоги при народженні дитини визначені Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року №1751.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми, зокрема, допомога при народженні дитини.

Частиною сьомою статті 11 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» встановлено, що допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше 12-ти місяців з дня народження дитини.

Тобто, у випадку, якщо батьки звертаються до уповноваженого органу (на сьогодні – Управління праці та соціального захисту відповідної міської ради) після спливу вказаних 12 місяців, орган повідомить вас про те, що вам відмовлено у призначенні державної допомоги.

Як відстояти свої інтереси

Потрібно оскаржувати рішення Управління про відмову, для цього нам потрібно звернутися до Окружного адміністративного суду відповідного округу (за місце розташування Управління.

Відповідачем у цій справі буде саме Управління.

Підставами для оскарження є (нормативна складова):

11 березня 2020 року Постановою Кабінету Міністрів України №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» через спалах у світі коронавірусу з 12 березня 2020 року до 03 квітня 2020 року в Україні був введений карантин. В подальшому з метою запобігання поширенню на території України COVID-19, дія карантину була продовжена до 24 квітня 2020 року, до 11 травня 2020 року, до 22 травня 2020 року, до 31 липня 2020 року, до 31 жовтня 2020 року та до 31 грудня 2020 року.

На сьогодні дію карантину продовжено (без переривання від дня його запровадження) до 01 жовтня 2021 року.

Кабінет Міністрів України з метою посилення соціального захисту населення на період вжиття заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню COVID-19, прийняв постанову від 08 квітня 2020 року №264 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги», пунктом 2 частини 1 якої постановлено, що на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України COVID-19: строк звернення за призначенням державної допомоги сім`ям з дітьми, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, продовжується на період карантину та один місяць після дати його відміни.

Крім того, в силу вимог статті 3 Конвенції про права дитини, ратифікованої постановою Верховної Ради Української РСР від 27 лютого 1991 року №789-ХІІ, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів. Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.

З огляду на вищенаведене, допомога при народженні дитини за своєю природою є допомогою самій дитині, а не її батькам. В даному випадку несвоєчасне звернення батьків до органу, який здійснює призначення допомоги при народженні дитини, призводить до порушення інтересів дитини. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 14 лютого 2018 року у справі №591/610/16-а та від 02 жовтня 2018 року у справі №495/3711/17.

При цьому передбачене частиною сьомою статті 11 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та пункту 12 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, положення, що допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини, не дає підстав стверджувати, що даний термін є присічним та не може бути поновленим при наявності поважних причин.

Аналогічна правова позиція викладена у рішенні Волинського окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2020 року у справі 140/12618/20 (доступ –  Review/92317793). Рішення набрало законної сили.

Які вимоги слід висувати в судовому позові:

1. Визнати протиправним рішення Управління праці та соціального захисту населення відповідної міської ради від про відмову у наданні Вам державної допомоги сім`ям з дітьми – допомоги при народженні дитини – вказати інформацію про вашого сина чи доньку.

2. Зобов’язати Управління праці та соціального захисту населення відповідної міської ради призначити та виплатити вам державну допомогу сім`ям з дітьми – допомогу при народженні дитини – вказати інформацію про вашого сина чи дочку.

До позовної заяви слід додати наступні документи:

  1. Копію позовної заяви з додатками для відповідача.
  2. Клопотання про звільнення від сплати судового збору.
  3. Копію паспорта позивача.
  4. Копію КФОПП.
  5. Копію Свідоцтва про народження.
  6. Копію повідомлення про відмову у наданні допомоги.

Щодо судового збору, то таки рекомендую звертатися до суду з клопотанням про звільнення, або відстрочення сплати судового збору за подання позову.

Відповідно до ст. 8 Закону України «Про судовий збір» враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою за її клопотанням відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше, ніж до ухвалення судового рішення у справі за таких умов: …3) предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров’ю. Частина 2 статті зазначає, що суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на підставі, зазначеній у частині першій цієї статті.Таким чином, особи, які пропустили строк звернення за об’єктивних підстав, мають право поновити його та вимагати у відповідача призначити й виплатити відповідну державну допомогу.

*Більше інформації щодо актуальних правових (і не тільки) питань, пов’язаних із протидією поширенню пандемії коронавірусу – у нашій Спецкатегорії COVID-19.

P.S. Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
з понедiлка по п'ятницю
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×