facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям: ключові моменти призначення

Дата публікації: 11.06.2020

Експерти Широкинської громади (Запорізька область), учасники програми «Правоспроможна громада»*, підготували актуальний матеріал щодо призначення соціальної допомоги малозабезпеченим сімям. Консультація містить відповіді на основні питання: від визначення, яка родина вважається малозабезпеченою до нюансів отримання цієї пільги.

Малозабезпечена сім’я – це сім’я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход, нижчий від прожиткового мінімуму для сім’ї.

Що таке прожитковий мінімум для сім’ї

Прожитковий мінімум для сім’ї – це визначена для кожної сім’ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум» для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення.

До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється відповідно до реальних можливостей видаткової частини Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.

Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям

Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям – соціальна допомога, що призначається і виплачується у грошовій формімалозабезпеченим сім’ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім’ї.
Право сім’ї на цю допомогу залежить не лише від доходів, але і від її майнового стану, зайнятості працездатних членів сім’ї та інших факторів.

Ця допомога призначається і виплачується у грошовій формі відповідно до закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» та Постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 р. N 250 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям».

Хто включається до складу сім’ї при визначені права на допомогу

До складу сім’ї включаються:

  • чоловік, дружина;
  • рідні, усиновлені та підопічні діти цих осіб віком до вісімнадцяти років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у професійно-технічних, вищих навчальних закладах I – IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і які не мають власних сімей;
  • неодружені повнолітні діти, які визнані інвалідами з дитинства I та II груп або інвалідами I групи і проживають разом з батьками;
  • непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв’язку з відсутністю власних доходів;
  • особа, яка проживає разом з одиноким інвалідом I групи і здійснює догляд за ним;
  • жінка та чоловік, які проживають однією сім’єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей.

При цьому до складу сім’ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстраціїдіти, які навчаються за денною формою навчання у професійно-технічних, вищих навчальних закладах I–IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і не мають власних сімей.
Водночас до складу сім’ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні.

Куди звертатися за допомогою

Призначення і виплата соціальної допомоги здійснюється управліннями праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації уповноваженого представника малозабезпеченої сім’ї.

У сільській місцевості заяви з необхідними документами для призначення соціальної допомоги приймають спеціалісти відділу ЦНАП, відділи соціального захисту населення сільських і селищних рад та здійснюють їх передачу відповідним органам праці та соціального захисту населення. Зазначені виконавчі органи можуть визначати уповноважену особу для прийняття документів.

Чи може бути виплачена допомога не за місцем реєстрації

Допомога також може бути призначена і виплачена за місцем фактичного проживання уповноваженого представника сім’ї за умови подання довідок про склад сім’ї і про неотримання такої допомоги в органах соціального захисту населення за місцем реєстрації.

У разі коли повнолітні члени сім’ї, яка звернулася за призначенням соціальної допомоги, фактично проживають разом, але зареєстровані за різними адресами, уповноважений представник сім’ї додає до заяви довідки про склад сім’ї та про неотримання такої допомоги в органах  соціального захисту населення за місцем реєстрації.

Потрібно зазначити, що у цьому випадку рішення про призначення соціальної допомоги приймається органами соціального захисту населення на підставі обстеження матеріально-побутових умов сім’ї, яке проводиться соціальними інспекторами цих органів, із складенням акту за формою, затвердженою Мінсоцполітики.

Перелік документів, необхідних для отримання допомоги

Заява, де дається згода сім’ї на збір інформації про неї, про її власність, доходи та майно.

До заяви про надання державної соціальної допомоги додаються:

  • документ, що посвідчує особу; довідка про склад сім’ї;
  • декларація про доходи та майно осіб, які входять до складу сім’ї (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім’ї);
  • довідка про наявність та розмір земельної частки (паю);
  • довідка встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції (якщо є така особа в складі членів родини);
  • інші документи, які необхідні для обчислення сукупного доходу сім’ї. (довідки про доходи тощо).

За потребою акт обстеження матеріального та житлово-побутового стану сім’ї. Заява рахунок уповноваженої установи банку.

 В декларацію не включаються:

  • державна соціальна допомога, призначена відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям»;
  • нарахована субсидія за спожиті житлово-комунальні послуги; – сплачені членами сім’ї аліменти.

З якого часу призначається соціальна допомога

З місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи.У разі коли до заяви не додані всі необхідні документи, орган праці та соціального захисту населення повідомляє уповноваженого представника сім’ї, які документи повинні бути подані додатково, ці документи мають бути подані не пізніше 1 місяця з дня подання заяви.

Строк, протягом якого виплачується соціальна допомога. Призначається на півроку і через шість місяців сім’я знову повинна підтвердити своє право на виплати.

Як визначається розмір соціальної допомоги

Як різниця між прожитковим мінімумом для сім’ї та її середньомісячним сукупним доходом, але не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім’ї.

Середньомісячний сукупний дохід сім’ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім’ї для всіх видів соціальної допомоги, що затверджується Мінпраці, Мінекономіки, Мінфіном, Держкомстатом, Держкомсім’ямолоддю.

Під час обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї, у складі якої протягом періоду, за який обчислюється дохід, відбулися зміни (розірвання шлюбу або коли шлюб між подружжям не розірвано, але в цей період набрало законної сили рішення суду про стягнення з батька (матері) аліментів), враховується місячний розмір аліментів за період, за який обчислюється середньомісячний сукупний дохід для призначення соціальної допомоги.

Розмір соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.

Для кожної дитини, яка входить до складу малозабезпеченої сім’ї, рівень забезпечення прожиткового мінімуму збільшується на 10 відсотків, а для кожної дитини, яка утримується матір’ю (батьком, усиновителем), що не перебуває в шлюбі, і запис про батька (матір) цієї дитини у Книзі реєстрації народжень провадиться в установленому порядку за вказівкою матері (батька), на 20 відсотків.

Для громадян, які отримали статус особи, що проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, рівень забезпечення прожиткового мінімуму збільшується на 20 відсотків.

Завантажити повний текст консультації з додатками можна тут.

*Матеріал розміщений на ресурсі партнера проекту «Впровадження системи безоплатної правової допомоги та посилення правових можливостей мешканців Широківської громади» – ГО «Агенція розвитку Широківської ОТГ». Вона є учасницею  проєкту  “Правоспроможна громада – 2020”, який впроваджується Українською школою практичних знань з питань доступу до правосуддя з 2019 року та безпосередньо адмініструється Мережею правового розвитку на базі мережі правових клубів Pravokator за підтримки партнерських організацій та установ: Міжнародного фонду “Відродження”, Української фундації правової допомоги, Координаційного центру з надання правової допомоги.

P.S. Консультацію підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» у межах проєкту «Впровадження системи безоплатної правової допомоги та посилення правових можливостей мешканців Широківської громади», що впроваджує громадська організація «Стратегії і технології ефективного партнерства».
Матеріал відображає позицію авторів і необов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду «Відродження».

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×