Виплата одноразової грошової допомоги при звільнені військовослужбовців повинна включати щомісячну додаткову винагороду
Дата публікації: 04.08.2020
Не включати до складу грошового забезпечення, з якого військовослужбовцю нарахована одноразова допомога при звільненні, щомісячну додаткову винагороду у розмірі 50% грошового забезпечення, є протиправним. Такого висновку дійшли юристи Першого громадського центру правосуддя на Харківщині, що діє при Чугуївському офісі Мережі правового розвитку. Роз’яснення, подані ними нижче, допоможуть у спірних питаннях, які виникають при звільненні зі служби, а також юристам, які стикаються у своїй практиці з подібними випадками.
Частинами 2, 3 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (Закон №2011-ХІІ) встановлено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 07 листопада 2007 року №1294 (чинної до 01.03.2018) грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Згідно з частиною 2 ст. 15 вищевказаного
Закону, військовослужбовцям, крім військовослужбовців строкової військової
служби, які звільняються зі служби за станом здоров`я, виплачується одноразова
грошова допомога в розмірі 50 % місячного грошового забезпечення за кожний
повний календарний рік служби.
У разі звільнення з військової служби за віком, у зв`язку зі скороченням штатів
або проведенням організаційних заходів, закінченням строку контракту, у зв`язку
з безпосереднім підпорядкуванням близькій особі, систематичним невиконанням
умов контракту командуванням, а також у зв`язку з настанням особливого періоду
та небажанням продовжувати військову службу військовослужбовцем-жінкою, яка має
дитину (дітей) віком до 18 років одноразова грошова допомога в розмірі 50
відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік
служби виплачується за наявності вислуги 10 років і більше.
Враховуючи вищевикладене, зазначена щомісячна додаткова грошова винагорода була встановлена рішенням Уряду України, виплачується військовослужбовцю щомісяця з дня запровадження до дня звільнення його з військової служби, тобто, мала постійний (систематичний) характер.
Отже, при визначенні розміру грошового забезпечення застосуванню підлягає саме Закон №2011-ХІІ, а не підзаконні акти, які звужують поняття грошового забезпечення та суперечать вимогам зазначеного Закону.
Виходячи зі змісту ч.ч.2, 3 ст.9 Закону №2011-ХІІ, до грошового забезпечення військовослужбовців, як обрахункової величини, не включаються одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних або тих, що виплачуються раз на місяць.
Оскільки останні 24 місяці перед звільненням на підставі Постанови №889 додаткова грошова винагорода нараховувалася і виплачувалася позивачеві щомісяця, підстави вважати таку винагороду одноразовим видом грошового забезпечення відсутні.
Такий висновок суду узгоджується з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеною в постанові від 06.02.2019 по справі № №522/2738/17, та правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 14.04.2020 по справі № 820/3719/18, від 10.05.2019 по справі № 820/5285/17.
Отже, не включати до складу грошового забезпечення військовослужбовця, з якого йому нараховано одноразову грошову допомогу при звільненні, щомісячну додаткову винагороду у розмірі 50% грошового забезпечення, є протиправним.
Верховний Суд у постанові від 10.05.2019 року у справі № 820/5285/17 (К/9901/38058/18) виклав правовий висновок про те, що чинним законодавством України, яке регулює соціальне та пенсійне забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України, передбачено єдине поняття грошового забезпечення військовослужбовців, відповідно до якого вираховуються і пенсійні виплати, і розмір одноразової грошової допомоги при звільненні.
Посилання на рішення судів:
Http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/89541675 http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/89625370
P.S. Публікація здійснена за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Нове правосуддя».
Погляди авторів, викладені у матеріалі, не обов’язково відображають
погляди Агентства США з міжнародного розвитку або уряду Сполучених Штатів
Америки.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.