facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Як мають сплачувати податки українці, які виїхали за кордон

Дата публікації: 30.06.2022

Українці, які евакуювалися в інші країни, тікаючи від війни,  мають високу ймовірність отримати статус «подвійного податкового резидента». Це створює ризик подвійного оподаткування. Що потрібно знати, щоб законно сплачувати податки, роз’яснює юрист Хмельницької громадської організації «Подільська правова ліга» Руслан Малий.

Питання трудової або підприємницької еміграції українців до інших країн світу було завжди актуальним, але початок повномасштабної збройної агресії рф по відношенню до України та усього українського народу гостро спровокувало вимушене переміщення.

Країни ЄС, США, Велика Британія та інші дозволили українцям отримати тимчасовий захист, що передбачає право на довгострокове перебування, житло, освіту, роботу, соціальне забезпечення, медичну допомогу тощо.

Тривале перебування у певній країні означає, що через деякий час дохід і майно особи можуть бути оподатковувані у країні, що надала тимчасовий прихисток. Це питання особливо актуально постає для тієї частини українців, які були зареєстровані як ФОПи.

Щоб продовжувати платити податки в Україну, перебуваючи за кордоном, потрібно залишатися податковим резидентом України.

✅ Статус резидента в Україні визначається відповідно до положень пп. 14.1.213 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, зокрема, фізична особа-резидент – це фізична особа, яка має місце проживання в Україні.

Визначення статусу податкового резидента регулюється Податковим кодексом України та міжнародними конвенціями про уникнення подвійного оподаткування, які мають перевагу над національним законодавством. Отже, спочатку треба ознайомитися з правилами, що визначені у відповідній конвенції про уникнення подвійного оподаткування з країною перебування.

На сьоднішній день, Україна уклала такі Конвенцій з багатьма країнами – з їх переліком можна озайомитись тут.

Більшість конвенцій складені на основі модельної угоди, тому містять подібні норми.

Не викликає сумнівів, що податковим резидентом України є фізична особа-підприємець, яка:

  • зареєстрована приватним підприємцем в Україні;
  • отримує доходи від здійснення своєї підприємницької діяльності на відкриті рахунки в банківських установах України для ведення підприємницької діяльності;
  • декларує та сплачує податки в Україні.

При цьому, якщо особа зареєстрована як ФОП в Україні, вона може бути резидентом і в іншій країні, зокрема, зі спливом 183 днів постійного перебування. Тому зараз українці мають високу ймовірність отримати статус «подвійного податкового резидента», що створює ризик подвійного оподаткування, коли обидві країни вважають, що мають право оподатковувати весь дохід особи.

У такому випадку на допомогу можуть прийти вищезгадані угоди про уникнення подвійного оподаткування. Застосування угоди – це завжди індивідуальний випадок, який залежить від конкретних обставин і того, наскільки розвиненою є юрисдикція.

Так, Конвенція між Урядом України і Урядом Сполученого Королівства Великобританії і Північної Ірландії про усунення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доход і на приріст вартості майна, яка набрала чинності 11.08.1993 зазначає, що Конвенція буде застосовуватись до осіб, які є резидентами однієї або обох Договірних Держав.

Частина 1 ст. 4 Конвенції говорить, що для цілей цієї Конвенції термін «резидент однієї Договірної Держави» означає особу, яка за законодавством цієї Держави підлягає оподаткуванню в ній на підставі місця проживання, постійного місця перебування, місця знаходження керівного органу, місця реєстрації або будь-якого аналогічного критерію; цей термін, разом з тим, не включає будь-яку особу, яка підлягає оподаткуванню в цій Державі, тільки якщо ця особа одержує доходи або приріст вартості майна з джерел у цій Державі.

Податкові зобов’язання в новій країні можуть виникнути навіть якщо особа не стає резидентом, наприклад, якщо вона надає послуги як незалежний підрядник чи консультант або підприємець (зокрема, як ФОП) і продовжує отримувати дохід від замовників; працює у шоу-бізнесі, спорті або сфері розваг; є власником бізнесу.

Конвенція побудована за принципом, коли резидент повинен сплачувати податок та коли це може бути. Наприклад, ч. 1 ст. 6 Конвенції закріплює, що доходи, які одержує резидент Договірної Держави віднерухомого майна (включаючи доходи від сільського або лісового господарства), яке знаходиться в другій Договірній Державі, можуть оподатковуватись у цій другій Державі.
Водночас ч. 1 ст. 7 Конвенції говорить про те, що прибуток підприємства Договірної Держави оподатковується податком тільки у цій Договірній Державі, якщо тільки підприємство не здійснює комерційної діяльності в другій Договірній Державі через розташоване там постійне представництво. Якщо підприємство здійснює комерційну діяльність як вказано вище, то його прибуток може оподатковуватися в другій Договірній Державі, але тільки в тій частині, яка відноситься до цього постійного представництва.

Окремо слід зазначити, що закордонні рахунки громадян України – це власні банківські рахунки фізичних осіб, а не приватних підприємців, тому отримання доходів на закордонні рахунки слід розглядати як іноземні доходи фізичної особи (не приватного підприємця) та оподатковуватимуться вони залежно від того, податковим резидентом якої країни є особа.

Для того, щоб вирішувати проблеми, слід застосовувати процедуру взаємного узгодження, яка визначена у кожній Конвенції.
Зокрема ст. 26 Конвенції передбачає: якщо резидент Договірної Держави вважає, що дії однієї або обох Договірних Держав призводять або призведуть до його оподаткування невідповідно до положень цієї Конвенції, він може незалежно від засобів захисту, передбачених національними законодавствами цих Держав, подати свій випадок до розгляду до компетентних органів Договірної Держави, резидентом якої він є.

Компетентні органи Договірних Держав будуть прагнути вирішити за взаємною згодою будь-які труднощі або сумніви, що виникають при тлумаченні чи застосуванні Конвенції. Компетентні органи Договірних Держав можуть вступати в прямі контакти один з одним з метою досягнення згоди у розумінні попередніх пунктів.

✅ Термін «компетентний орган» означає, у відношенні Сполученого Королівства, Управління внутрішніх доходів або його повноважного представника, і, у відношенні України, Міністерство фінансів України або його повноважного представника.

Таким чином, ФОПи, які виїхали за кордон і отримали в іншій країні тимчасовий захист, залишаються податковими резидентами України, що не виключає надання їм статусу податкового резидента країною перебування через певний термін.
Щоб уникнути ризику подвійного оподаткування, потрібно керуватися конвенцією про уникнення подвійного оподаткування, національним законодавством України та країни перебування.
У разі необхідності ФОП має право ініціювати процедуру взаємного узгодження, в процесі якої дві країни обмінюються інформацією і доходять спільного висновку щодо оподаткування особи.

Додатково податковий резидент України може отримати документ, який підтверджує статус податкового резидента України і платника податків в Україні. Довідку-підтвердження статусу податкового резидента України може отримати юридична чи фізична особа, яка підпадає під дію міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування.

Для цього слід звернутися до Головного управління Державної податкової служби України в областях та м. Києві або міжрегіонального  управління ДПС по роботі з великими платниками податків.

Подати заяву на отримання послуги заявник може особисто або через законного представника, відправивши документи поштою (рекомендованим листом) чи заповнивши заяву на отримання послуги онлайн на сайті: https://cabinet.tax.gov.ua/login

Отримати результати надання послуги заявник може особисто або через законного представника, поштовим відправленням на вказану при поданні заяви адресу (рекомендованим листом).

Нормативні документи та джерела:

1. Конвенція між Урядом України і Урядом Сполученого Королівства Великобританії і Північної Ірландії.

2. Закон України «Про міжнародні договори України».

3. Наказ ЦОВВ від 12.04.2002 №173 «Про підтвердження статусу податкового резидента України»


P. S. Більше актуальної інформації на правову та гуманітарну тематику – у спецрубриці #StandWithUkraine. В ній акумулюємо матеріали, які можуть стати в нагоді тим, хто страждає, чиї права порушуються внаслідок війни рф проти України.


ВИ МОЖЕТЕ



НАШУ РОБОТУ СВОЇМ ВНЕСКОМ

Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×