Як прийняти статут територіальної громади: порядок та процедура
Дата публікації: 14.02.2019
Наступна інформація є цінною для всіх, хто тісно співпрацює з об’єднаними територіальними громадами. Оскільки одним із пріоритетних напрямків діяльності Мережі правового розвитку є саме експертно-правова підтримка громад, на запит однієї з громадських організацій Херсонщини консультацію подає юрист Офісу Мережі при ІРЦ «Правовий Простір» Сергій Плахотнюк.
До громадської організації «Нова генерація» звернулися представники однієї з місцевих громад із питанням: «Статут громади потрібно проводити за процедурою прийняття регуляторного документа – тобто провести обговорення, зареєструвати в регуляторній службі?.. Або просто прийняти статут на сесії міськради?»
Аби надати людям фахову та вичерпну інформацію, «Нова генерація» перенаправила запит громади спеціалістам Офісу і отримала наступні роз’яснення.
Статут територіальної громади не потрібно приймати за процедурою, яка передбачена для регуляторного акту, оскільки такий документ не регулюватиме господарські відносини (принаймні, не повинен цього робити).
Згідно зі статтею 1 (Визначення термінів) Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», регуляторний акт – це:
– прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб’єктами господарювання;
– прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб’єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.
Затверджується статут рішенням сільської, селищної, міської ради.
Відповідно до статті 19 (Статут територіальної громади села, селища, міста) Закону України «Про місцеве самоврядування»:
1. З метою врахування історичних, національно-культурних, соціально-економічних та інших особливостей здійснення місцевого самоврядування, представницький орган місцевого самоврядування на основі Конституції України та в межах цього Закону може прийняти статут територіальної громади села, селища, міста.
2. Статут територіальної громади підлягає державній реєстрації в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань.
3. Підставою для відмови в державній реєстрації статуту територіальної громади може бути його невідповідність Конституції та законам України. Відмова в реєстрації статуту територіальної громади може бути оскаржена в судовому порядку.
Пункт 48 частини 1 статті 26 (Виключна компетенція сільських, селищних, міських рад) Закону України «Про місцеве самоврядування» говорить, що «1. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 48) затвердження статуту територіальної громади».
Процедура реєстрації статуту територіальної громади врегульована Положенням про державну реєстрацію статутів територіальних громад, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 N 1150. Реєстрація здійснюється в територіальному управлінні юстиції вашої області. Прийняття та видача документів здійснюється через Центри надання адміністративних послуг (ЦНАПи).
Із вказаних нижче пунктів Положення слідує наступне:
2. Для реєстрації статуту разом із заявою подаються:
а) статут територіальної громади села, селища, міста (далі – статут) у двох примірниках;
б) рішення представницького органу місцевого самоврядування про затвердження статуту;
в) протокол пленарного засідання представницького органу місцевого самоврядування, на якому прийнято рішення про реєстрацію статуту.
Документи, що подаються для реєстрації статуту, мають бути оформлені відповідно до вимог законодавства та цього Положення.
Орган, що здійснює реєстрацію статуту, не має права вимагати від заявника подання документів, не передбачених законодавством та цим Положенням або оформлених інакше, ніж визначено у цьому Положенні.
Орган, що здійснює реєстрацію статуту, в разі потреби перевіряє відомості, які містяться у поданих документах.
4. Заява про реєстрацію статуту розглядається в місячний термін.
5. За результатами розгляду заяви приймається рішення про реєстрацію статуту або відмову в його реєстрації.
6. У разі прийняття рішення про реєстрацію статуту видається свідоцтво про державну реєстрацію статуту територіальної громади встановленого зразка (додаток 2). Відомості про це вносяться до реєстру статутів територіальних громад (далі – реєстр), який ведеться органом, що здійснює реєстрацію статутів, за встановленою формою (додаток 3). Відомості про реєстрацію статуту орган, що її здійснив, в десятиденний термін подає відповідному органу державної статистики.
7. Підставою для відмови в реєстрації статуту може бути його невідповідність Конституції ( 254к/96-ВР ) та Законам України. Орган, що здійснює реєстрацію статуту, не пізніше наступного робочого дня після прийняття рішення про відмову в реєстрації статуту надсилає таке рішення до центру надання адміністративних послуг, що здійснював прийняття відповідних документів, для видачі його заявникові. (Абзац 2 пункту 7 в редакції Постанови Кабінету міністрів України N 553 ( 553-2016-п) від 23.08.2016 р.)
8. Рішення про відмову в реєстрації статуту може бути оскаржено в судовому порядку.
Важливі посилання:
- Порядок прийняття статуту територіальної громади описано тут, із примірниками документів.
- Стаття-консультація про те, що має містити статут – тут. У ній також наведено приклади статутів.
- Порядок скликання і проведення зборів висвітлено у Постанові Верховної Ради України «Про затвердження Положення про загальні збори громадян за місцем проживання в Україні».
P.S. Офіси Мережі правового розвитку створені та працюють за підтримки програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного Фонду «Відродження».
Погляди, відображені у цьому матеріалі, належать його авторам і можуть не співпадати з думкою Міжнародного фонду «Відродження».
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.