Забезпечення житлом дітей-сиріт в Україні: законодавчі гарантії та алгоритм дій
Дата публікації: 12.09.2025
Закон гарантує дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, та особам із їх числа право на забезпечення житлом у позачерговому порядку або за їх вибором — на грошову компенсацію для купівлі житла. Як скористатися цим правом, розʼяснює юристка Білоцерківської ГО «Правова єдність» Олександра Щербина.

юристка ГО «Правова єдність».
Якщо після завершення перебування в інтернаті, прийомній сім’ї чи дитячому будинку дитина не має житла, місцева влада має забезпечити її впорядкованим соціальним житлом протягом 1 місяця.
Законодавство України передбачає чіткі норми, які регулюють збереження вже наявного житла за такими дітьми, а також порядок забезпечення новим житлом або грошовою компенсацією тим, хто його не має, відповідно до Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування».
Стаття 32 «Збереження житла за дітьми-сиротами» гарантує, що дитина не втрачає житло, в якому проживала з батьками чи родичами до встановлення опіки, піклування або влаштування до інтернату, прийомної сім’ї чи дитячого будинку сімейного типу.
За дитиною зберігається право власності або користування цим житлом, незалежно від того, де вона тимчасово проживає. Органи місцевого самоврядування та державні адміністрації зобов’язані забезпечити його належний стан і не допустити продажу, дарування, обміну чи інших дій, що можуть позбавити дитину цього права.
Будь-яке відчуження такого житла можливе лише за згодою органу опіки та піклування, і тільки за умови, що дитині буде гарантовано інше рівноцінне житло.
Стаття 33 «Забезпечення житлом дітей-сиріт» визначає, якщо дитина-сирота або дитина, позбавлена батьківського піклування, взагалі не має власного житла – обов’язок держави забезпечити її житловими умовами. Починаючи з 16-річного віку, дитину можна поставити на квартирний облік або на соціальний квартирний облік. Це означає, що місцева влада бере її на облік як таку, що потребує житла, і зобов’язана забезпечити його на позачергових умовах.
Постановка на облік може відбуватися за двома варіантами:
- За місцем походження дитини (де вона народилась);
- За місцем фактичного проживання (якщо є статус ВПО).
Подати заяву про взяття на облік може дитина, якій виповнилося 16 років, інші особи чи установи, які відповідають за її виховання: опікун або піклувальник, прийомні батьки, батьки-вихователі дитячого будинку сімейного типу, адміністрація інтернатного закладу чи служба у справах дітей.
Закон гарантує, що після завершення перебування дитини у закладі, сімейних формах виховання чи після припинення опіки органи влади зобов’язані протягом місяця надати їй соціальне житло. Воно має бути придатним для проживання, відповідати санітарним і технічним нормам та мати необхідні зручності.
У якості альтернативи дитина або особа з числа дітей-сиріт має право обрати грошову компенсацію замість житла. В такому випадку на її ім’я відкривається спеціальний рахунок, куди перераховуються кошти, і вона може придбати житло самостійно.
Якщо дитина стала на облік до досягнення 23 років, то її право на отримання житла або грошової компенсації зберігається безстроково.
Алгоритм отримання житла або компенсації
- Зібрати документи, що підтверджують статус дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування. Це можуть бути рішення суду, акти органів опіки та піклування, витяги з державних реєстрів тощо.
- Подати заяву до органу місцевого самоврядування (сільської, селищної чи міської ради) або зробити це через опікуна, заклад чи службу у справах дітей. За результатами розгляду видається довідка про постановку на квартирний чи соціальний облік.
- Після завершення перебування в закладі або після припинення опіки слід контролювати дії місцевої влади. Упродовж одного місяця після цього дитина повинна отримати соціальне житло. У разі відмови або затягування необхідно вимагати письмове обґрунтування.
Важливо! Особа має право вибору: отримати соціальне житло чи грошову компенсацію для його придбання. Це право гарантується законом і повинно враховуватися місцевими органами влади. - У випадку надання компенсації кошти перераховуються на спеціальний рахунок, з якого можна придбати житло. У випадку надання квартири чи будинку органи місцевого самоврядування видають рішення про передачу упорядкованого житла у користування або власність дитини.
Куди звертатися
Щоб скористатися своїм правом на житло, дитина-сирота, дитина, позбавлена батьківського піклування, або особа з їх числа має можливість звернутися із заявою до:
– служби у справах дітей;
– органу місцевого самоврядування за місцем проживання;
– через опікуна, піклувальника або прийомних батьків.
Які документи необхідні
При поданні заяви потрібно надати пакет документів, який підтверджує право на житло, зокрема:
- копію свідоцтва про народження дитини;
- довідку про статус дитини-сироти чи дитини, позбавленої батьківського піклування, видана органом опіки та піклування;
- документи, що підтверджують місце проживання;
- документи, які підтверджують перебування дитини у закладі, прийомній сім’ї або дитячому будинку сімейного типу.
Рішення щодо постановки на соціальний квартирний облік або відмови у цьому приймає орган місцевого самоврядування, який здійснює такий облік. Воно ухвалюється за результатами розгляду поданої заяви та всіх необхідних документів у строк не пізніше 30 робочих днів з моменту їх подання до відповідного органу.
Коли можуть відмовити
Орган місцевого самоврядування має право відмовити у наданні соціального житла або постановці на облік у випадках, якщо під час розгляду заяви виявлено наступне:
- Документи оформлені з порушеннями — у поданих довідках чи заявах є виправлення, неточності, не завірені належним чином правки або інші недоліки, які ставлять під сумнів їхню дійсність.
- Відсутні правові підстави для визнання особи такою, що потребує житла — якщо документи, надані заявником, не підтверджують статусу дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування, або особи з їх числа, відповідно у органів влади немає юридичного обґрунтування для постановки на облік.
- Подання недостовірних відомостей — якщо під час перевірки з’ясовано, що заявник надав неправдиву інформацію чи підроблені документи, орган місцевого самоврядування має право ухвалити рішення про відмову у наданні житла.
Відмову можна оскаржити до адміністративного суду.
Титульне фото до статті: Depositphotos.com
Ви можете отримати індивідуальну консультацію через онлайн-чат Мережі правового розвитку. Чат працює щодня з 10:00 до 16:00. Допомогу надають юристи та юристки правозахисних організацій, які входять до складу Мережі правового розвитку.
НАШУ РОБОТУ СВОЇМ ВНЕСКОМ |
Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн-чат
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
Чат-бот
Поставте питання через LawLink Bot в будь-який зручний спосіб. LawLink Bot — це розумний та цифровий юридичний помічник, якого створила Мережа правового розвитку.

Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.