facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Звернення громадян: якими бувають та як подавати їх в електронній формі

Дата публікації: 23.06.2021

Продовжуємо цикл публікацій*, який підготували юристи Хмільницького офісу Мережі правового розвитку. Створений він у відповідь на виклики пандемії коронавірусу**, під час якої традиційні засоби комунікації між владою та громадськістю виявилися не зовсім ефективними, а іноді навіть небезпечними, якщо вони передбачають скупчення людей. І тут в нагоді стають інструменти електронної демократії. У третій статті циклу юрист, керівник громадської організації «Право» Віталій Дорох розповідає, чи можна подати звернення в електронній формі, і як зробити це грамотно.

На фото: Віталій Дорох – юрист, керівник Хмільницького офісу МПР.

Стаття 40 Конституції України визначає, що всі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів. А ті у свою чергу зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Подання громадянами звернень регламентоване Законом України «Про звернення громадян».

Відповідно до закону, під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

Пропозиція (зауваження) –цезвернення громадян, у якому висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.

Заява (клопотання) – звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їхніх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання – письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.

Скарга – звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб.

Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства.

Варто зазначити, що письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).

У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.

В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

За відсутності у виконавчих органах міської, сільської чи селищної ради системи електронного документообігу письмове звернення, отримане за допомогою Інтернету, засобів електронного зв’язку (електронне звернення), перед реєстрацією роздруковується на папері.

Електронне звернення приймається на визначену електронну адресу або шляхом заповнення електронної форми, яка розміщується на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування. Тобто орган влади має визначити електронну адресу, на яку потрібно надсилати звернення, або створити на своєму сайті окрему форму.

Розміщена на офіційному веб-сайті органу влади електронна форма повинна мати графи для зазначення громадянином наступних даних:
– прізвища,
– імені, по батькові,
– місця проживання,
– електронної поштової адреси (відомостей про інші засоби зв’язку з ним),
– викладення суті порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги,
– дати подання звернення.

Датою подання електронного звернення є дата надходження звернення на визначену електронну адресу або дата заповнення електронної форми та її відправлення.

Якщо електронне звернення надійшло на визначену електронну адресу у неробочий день та час, то датою подання електронного звернення вважається наступний після нього робочий день.

Варто зазначити, що окремі громади знайшли досить вдалі технічні рішення щодо можливості для громадян направляти електронні звернення. Прикладом може слугувати Хмільницька міська рада. Якщо зайти на офіційний веб-сайт Хмільницької міської ради https://rada.ekhmilnyk.gov.ua у розділ «Послуги/Електронні звернення», то можна скористатися формою для подачі електронного звернення.

Також можна в цей розділ потрапити, перейшовши за прямим посиланням:

https://rada.ekhmilnyk.gov.ua/uk/widgets/requestform

Якщо заповнити форму і натиснути «Відправити», то звернення буде надіслане до Центру надання адміністративних послуг, після воно його зареєструють і передадуть до відповідального виконавця. Відповідь громадянин отримає на вказану електронну пошту.

*Перша консультація циклу «Електронні петиції як додаткова можливість в умовах пандемії» – за цим посиланням. Друга – «Громадський бюджет (бюджет участі): що це таке і яка користь громаді від його впровадження» – за цим.

**Більше інформації щодо актуальних правових (і не тільки) питань, пов’язаних із протидією поширенню пандемії коронавірусу – у нашій Спецкатегорії COVID-19.

P.S. Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork

 

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×