facebook
Онлайн-чат
Чат-бот

51% потреб закрито: як працює механізм локальної координації гуманітарного реагування Link в деокупованих громадах Миколаївщини та Херсонщини

Дата публікації: 14.08.2025

Від початку роботи та станом на середину липня 2025 року на платформі Link ми зібрали 6261 потребу від мешканців 24 деокупованих громад Херсонської та Миколаївської областей. Проаналізували, що необхідно громадам найбільше, які потреби задовольняються частіше, а які — рідше. Механізм локальної координації гуманітарного реагування Link впроваджує Мережа правового розвитку у співпраці з чеською організацією «Людина в біді» за фінансування уряду Великобританії. 

Понад половину потреб (51,34%), зібраних на платформі, наразі закрито або вони втратили актуальність. Це свідчить про ефективність механізму локальної координації у виявленні непомічених і незадоволених потреб. Цього вдається досягти завдяки розгалуженій мережі інформантів у громадах та постійній верифікації потреб із мінімум двох джерел.

Розподіл потреб за кластерами: чого громади потребують найбільше? 

Всі потреби, які збираємо й верифікуємо у громадах, розподілені на вісім кластерів: житло та непродовольчі товари, тепло-, газо- та електрозабезпечення, вода, санітарія та гігієна, харчування, охорона здоров’я, догляд за тваринами та тваринництво, безпека та послуга. Кожен із кластерів містить різноманітні підкластери, які детальніше визначають потребу, а також її опис. Наприклад, кластер «Житло та непродовольчі товари» охоплює такі підкластери: будівельні суміші, посуд, будівельні матеріали, постільна білизна, одяг тощо. А кластер «Вода, санітарія та гігієна» містить устаткування для водогонів, гігієнічні набори, ємності для води, питну воду тощо. Отже, кожен кластер включає різноманітні потреби у різній їх кількості. У кластер «Послуга» заносяться нематеріальні запити на кшталт юридичної допомоги чи послуг з евакуації. 

І в Херсонській, і в Миколаївській областях три кластери — житло та непродовольчі товари, охорона здоров’я, вода, санітарія та гігієна — є лідерами за кількістю потреб із суттєвим відривом від інших. У Херсонській області на ці кластери припадає 85% всіх потреб, у Миколаївській — 74%. 

У межах кластеру «Житло та непродовольчі товари» найчастішими потребами є електротовари, меблі, садовий інвентар та інструменти. До найчисельнішої категорії «Інше» наразі віднесені різноманітні запити, які трапляються нерегулярно та ще не виділені в окремі підкатегорії — наприклад, запити на фінансову допомогу для домогосподарств, Starlink для укриттів або принтери для Пунктів Незламності. Важливо зазначити, що користувачі Кабінету громади можуть запропонувати нову категорію, і, відповідно, ми врахуємо ці пропозиції для подальшого вдосконалення та уточнення категорій у системі.

У межах кластеру «Вода, санітарія та гігієна» найбільш розповсюдженими потребами є гігієнічні набори, підгузки дитячі та дорослі, питна вода, а також водопровідне устаткування.

Топ-5 потреб у кластері «Охорона здоров’я» — засоби пересування, знеболюючі, медична техніка, препарати для травлення, а також «Інше». У цьому кластері в підкластер «Інше» потрапляє широкий спектр медичних запитів, які не співвідносяться з іншими категоріями. До прикладу, організація прийому лікарями (стоматолог, офтальмолог, кардіолог; слуховий апарат; інсулін (зазначається, що в селі немає аптеки чи ФАПу); стілець-туалет, заміна протеза ноги тощо. 

Які потреби закриваються найбільше, а які — найменше?

Серед найбільшої кількості закритих потреб у Херсонській області — гігієнічні набори, знеболюючі, засоби пересування, дитяча гігієна та категорія «Інше», до якої в даному випадку потрапили різноманітні специфічні медичні препарати та засоби. 

А серед найменш задоволених потреб — гігієнічні набори, садовий інвентар, електротовари, грошова допомога та знову категорія «Інше», куди входять запити на техніку (шкільний автобус, екскаватор, машина), дрібні побутові речі (папір, павербанки, подовжувач, чайник). Потреба у гігієнічних наборах фігурує у обох списках, що показує наявність великої кількості запитів на цей тип допомоги. 

У Миколаївській області гігієнічні набори також входять до першої п’ятірки потреб, що закриваються найбільше, проте у найменш закритих їх немає. Крім того, до потреб, які закривають найчастіше в області, відносяться засоби пересування, постільна білизна, газова плита та дитячі підгузки. 

А серед тих, що майже не закриваються — шифер, водопровідне устаткування, ліки від застуди, облаштування приміщень, планшети для навчання дітей. 

Ми також дослідили, яких потреб найбільше серед тих, що втратили актуальність по всіх громадах. Гігієнічні набори, засоби для пересування та підгузки для дорослих знову бачимо серед першої п’ятірки списку — це свідчить про велику кількість таких потреб. Втрата актуальності потреби у дровах вказує на її сезонність. До категорії «Інше» у даному випадку належать фінансова допомога, специфічні ліки, сільськогосподарські товари тощо. 

Аналіз даних, зібраних через платформу Link, демонструє, що найбільш запитуваними серед мешканців деокупованих громад є засоби гігієни, ліки та медичні товари, різноманітні побутові речі. 

У яких громадах зафіксовано найбільшу кількість потреб?

Найбільшу кількість потреб зафіксовано у Високопільській громаді, Бериславського району Херсонської області — 678. У Березнегуватській, та Шевченківській громадах Миколаївської області, а також у  Нововоронцовській, Кочубеївській Великоолександрівській і Білозерській громадах Херсонської області — понад 400 потреб. 

Які послуги необхідні у громадах?

Всього зафіксовано 83 потреби, які кваліфіковані як послуги: 58 запитів у Херсонській області і 25 запитів — у Миколаївській. 

Найчастіше запитуваними є послуга з процесу відновлення та категорія «Інше». Послуги з процесу відновлення — це різноманітні запити, пов’язані з ремонтом або відбудовою: поглиблення свердловини, заміна водогону, ремонт ФАПів, дороги, школи, дитячого садочку.  У категорію «Інше» у даному випадку потрапили індивідуальні різноманітні запити: заняття з дітьми, послуга перевезення групи дітей на змагання тощо. На другому місці — запит на послуги юриста, дев’ять запитів на послуги психолога.

Інформанти: хто вони і чому їхня роль — ключова?

Механізм Link фокусується на непомічених та незадоволених потребах громад. Ми дуже ретельно збираємо та верифікуємо потреби — щонайменше з двох джерел. Використовувати такий підхід можемо завдяки розгалуженій системі інформантів у громадах. На даний момент це 902 людини у 24 громадах.

Інформантами є люди різних професій і соціального статусу, які проживають у громадах. Серед них — активісти і волонтери, соціальні працівники, директори шкіл і дитсадків, представники місцевого самоврядування, фельдшери, завідувачі бібліотек. У таблиці нижче ми зібрали найбільш розповсюджені посади інформантів.

Завдяки широкому колу залучених осіб ми можемо ефективно збирати та верифікувати непомічені й незадоволені потреби. 

Матеріал підготувала Мережа правового розвитку у співпраці з чеською гуманітарною організацією «Людина в біді» та за фінансової підтримки уряду Великобританії.

Викладені в матеріалі висновки, інтерпретації зібраної інформації тощо є виключно позицією авторів і не відображають думок донорів і партнерів проєкту.

Титульне фото до статті: ldn.org.ua

Отримайте поглиблену консультацію через чатбот LawLink


Ви можете отримати індивідуальну консультацію через онлайн-чат Мережі правового розвитку. Чат працює щодня з 10:00 до 16:00. Допомогу надають юристи та юристки правозахисних організацій, які входять до складу Мережі правового розвитку.






НАШУ РОБОТУ СВОЇМ ВНЕСКОМ

Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Коментарі

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн-чат

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

Чат-бот

Поставте питання через LawLink Bot в будь-який зручний спосіб. LawLink Bot — це розумний та цифровий юридичний помічник, якого створила Мережа правового розвитку.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×