Як відвідувачі оцінили прозорість та доступність роботи судів Полтавської, Харківської та Чернівецької областей
Дата публікації: 23.08.2019
9 серпня в Чернівцях та Полтаві, та 21 серпня в Харкові відбулись регіональні круглі столи на тему: «Дослідження задоволеності відвідувачів суду окремими аспектами роботи суду за методологією КГЗ (картки громадського звітування) в рамках системи оцінювання роботи суду (СОРС)» за проектом «Моніторинг прозорості та доступності судів Полтавської, Харківської та Чернівецької областей через оцінку відвідувачами суду».
Під час цих заходів були презентовані результати дослідження задоволеності відвідувачів суду, а також відбулось обговорення цих результатів.
Дослідження було проведено у 94 судах, загалом було зібрано 10119 анкет, з них у судах:
– Чернівецької області – 2547 в 18 судах,
– Харківської області – 4522 в 42 судах,
– Полтавської області – 3050 в 34 судах.
Одним із основних завдань дослідження було визначення пріоритетних напрямів удосконалення якості роботи конкретного суду, базуючись на запропонованій системі вимірів таких якостей як доступність суду, зручність та комфортність перебування у суді, повнота та ясність інформації, сприйняття роботи працівників апарату суду, дотримання термінів судового розгляду, сприйняття роботи судді.
Дослідження, яке провела Мережа правового розвитку, мало виявити ключові проблеми в роботі судів та підготувати рекомендації щодо покращення послуг, які ними надаються. Учасники проекту оцінили реальний стан сприйняття роботи суду та якості його послуг за допомоги методології використання інформації карток громадянського звітування (КГЗ). В результаті опитувань сформовано рекомендації, реалізація яких має збільшити громадську довіру до суду.
Керівниця проекту “Моніторинг прозорості та доступності судів Полтавської, Харківської та Чернівецької областей через оцінку відвідувачами суду” Вікторія Ільчишена та експертка проекту Тетяна Петрунькова презентували результати дослідження, яке проходило у судах Чернівецької області. Так, для більшості судів відвідувачі зазначили, що в першу чергу слід покращувати показники, які стосуються доступності суду (у 15 з 18 судів області). Ще для 2 судів пріоритетним напрямком покращення роботи є дотримання термінів судового розгляду та для 1 суду на першому місці – сприйняття роботи працівників апарату суду. Найменше претензій у респондентів до виміру якості щодо сприйняття роботи суддів.
Середня оцінка якості роботи в цілому по 18 судах Чернівецької області – 4,46 бали із 5 можливих. Найменш варіативним виміром якості роботи суду є «Повнота та ясність інформації», за яким середня оцінка по судах коливається в межах від 4,15 до 4,87 балів. Фактично, це означає, що в даному аспекті суди працюють на приблизно однаковому рівні, і саме в цьому напрямку не так багато зауважень варто згадати: «при можливості змінити розташування залів судових засідань», «збільшити кількість залів судових засідань».
Одночасно, найбільш висока якість, якої досягли суди Чернівецької області, виявлена саме за виміром «Сприйняття роботи суддів». Тут середня оцінка виміру сягала 4,63 балів. Отже, це означає, що в окремих судах питанням якості роботи суддів приділяється значна увага і такі суди можуть поділитися своїм практичним досвідом організації ефективної роботи з іншими судами. Найбільш варіативною є оцінка «Доступність суду». Це пов’язано в першу чергу з тим, що працівники суду не можуть із власної ініціативи змінювати будівлю суду. А також чи є можливість розмістити зупинку для громадського транспорту біля суду. В частині випадків приміщення суду становить історичну цінність, що унеможливлює встановлення біля них пандусів чи інших пристосувань для покращення доступу до приміщення суду людям на візках, людям з інвалідністю або батькам з дитячими візками.
Опитування в Харківській області проводив офіс Мережі правового розвитку при Чугуївській правозахисній групі. У травні-червні 2019 року групою інтерв’юерів здійснено опитування у 42 судів в Харківській області. У кожному з цих судів опитано в середньому по 111 респондентів-відвідувачів. Загалом було опитано 4695 респондентів. Опитування проводилися безпосередньо в приміщеннях судів шляхом індивідуального особистого інтерв’ю.
Узагальнюючи результати опитувань відвідувачів судів Харківщини, слід зазначити, що учасники активних судових процесів позитивно оцінюють якість функціонування вищезазначених судів. Середня оцінка якості роботи судів в цілому по 42 судах області коливається в межах 4,11 – 4,51 балів із 5 можливих.
При розгляді такого виміру якості як «Доступність суду» спостерігаємо оцінку 4,28 бала. Найвищою оцінкою серед усіх 42 судів Харківської області є 4,61 балів (Ізюмський та Куп’янський міські районні суди). Розглядаючи лише суди м. Харкова, найкращий показник має Східний апеляційний господарський суд м. Харків (4,46).
Зауваження до судів, вказані відвідувачами: посилити охорону суду (запровадити охоронну систему), забезпечити доступ до суду людей з інвалідністю та на візках, обладнати місця для очікування та місця для заповнення заяв, надати доступ до побутових приміщень (де цього немає), забезпечити добре вентилювання приміщень (особливо актуально, адже опитування проводилося у розпал спеки), додати чи оновити інформацію на інформаційних стендах щодо зразків заяв, скарг, клопотань, забезпечити наявність інформації про розташування кабінетів, встановлення необхідних вказівників, збільшити інформаційне наповнення сторінок судів. Центральною проблемою наразі залишається неукомплектованість судів суддями, оскільки в деяких судах на момент опитування взагалі не було жодного призначеного судді.
Під час дискусії представники судів Харківської області підкреслили важливість даних цього опитування та пообіцяли взяти до уваги рекомендації відвідувачів.
В Полтавській області проект впроваджується партнерами Мережі правового розвитку – представниками державної системи безоплатної правової допомоги. Учасники круглого столу відзначили позитивні результати дослідження та готовність судової адміністрації до впровадження рекомендацій, розроблених на його основі.
Олександр Черчатий, директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області, координатор проекту у Полтавській області: «Опитування було проведено у 34 судах Полтавської області, опитано 3059 респондентів. Протягом липня 2019 року було опрацьовано анкети КГЗ і підготовлено проекти звітів щодо результатів опитування, які 01.08.2019 року було направлено на суди Полтавської області для попереднього аналізу та внесення пропозицій. 15.08.2019 року вказані звіти будуть надіслані до органів суддівського самоврядування, міжнародних організацій, включаючи програму USAID «Нове правосуддя»;
В Полтавській області найменш варіативним виміром якості є «Доступність суду» (середня оцінка по судах коливається в межах від 3,06 до 4,78 балів). Це означає, що в даному аспекті суди працюють приблизно на однаковому рівні, а зауваження до роботи судів є типовими: змінити місцезнаходження суду (у зв’язку з його незручним розташування), удосконалити доступ для людей з інвалідністю та на візках до приміщень суду.
Найбільш проблематичним є забезпечення в судах Полтавщини дотримання термінів судового розгляду. Це пов’язано в першу чергу зі значною завантаженістю судів справами, ступенем складності справ, кількістю суддів, які працюють у суді, і між якими розподіляються справи тощо.
Загалом суди намагаються забезпечувати зручні та комфортні умови перебування відвідувачів у приміщеннях суду: створюють місця для очікування, дотримуються чистоти приміщень. У той же час, комфортність перебування пов’язана і з іншими показниками. Так, досить часто відвідувачі судів нарікали на відсутність ремонту та проблему вільного доступу до побутових приміщень (туалетів). Наприклад, у деяких судах Полтавської області є проблема, пов’язана розміщенням туалетів на вулиці. Окрім того, поняття зручності та комфортності у багатьох відвідувачів судів пов’язано з наявністю у приміщеннях суду вільного доступу до Wi-fi.
Аналітичні звіти розроблені в ході реалізації проекту будуть невдовзі презентовані широкому колу зацікавленої громадськості. За новинами ви можете слідкувати на сайті Мережі правового розвитку.
Проект «Моніторинг прозорості та доступності судів Полтавської, Харківської та Чернівецької областей через оцінку відвідувачами суду» втілюється Мережею правового розвитку за підтримки американського народу, надану через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках програми «Нове правосуддя».
P.S. Погляди авторів статті не обов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку або уряду Сполучених Штатів Америки.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.