«Правоспроможна громада»-2021: від польових досліджень до впровадження рекомендацій
Дата публікації: 07.09.2021
Упродовж липня та серпня поточного року ініціативні групи провели польові етапи дослідження правових потреб мешканців громад у п’яти областях України. Ці дані ляжуть в основу проєктів Дорожніх карт зі створення стійкої та ефективної екосистеми доступу до правосуддя у громадах.
Проходили дослідження у межах програми «Правоспроможна громада», яку адмініструє Мережа правового розвитку. Координатори та координаторки груп поділилися попередніми враженнями щодо отриманих даних. Для декого з них ця інформація стала несподіванкою.
Координатор ініціативної групи Кам’янка-Бузької громади Львівської області Андрій Корбецький:
«Ми опитали 245 респондентів, серед яких 43% чоловіків і 57% жінок. Жінки були дещо відкритіші, ніж чоловіки, але загалом спостерігалась тенденція, за якою на особисті питання відповідали доволі неохоче. Щоб зібрати інформацію, доводилось часто пояснювати, хто ми і для чого проводимо опитування. Найбільше хвилюють респондентів правові питання, пов’язані із отриманням субсидії та інших соціальних виплат, медичного обслуговування спадкові, земельні питання. Загалом ми бачимо, що правові проблеми та потреби всередині громади є доволі широкими, а тому плануємо на основі дослідження розробити програму покращення правових послуг, яку, сподіваємось, на початку наступного року місцева влада підтримає».
Координаторка ініціативної групи Каховської громади Херсонської області Ольга Радіонова:
«Ми опитали 400 респондентів, серед них 150 – жителі та жительки сільської місцевості та 250 – міське населення. У кожній вибірці ми обирали квоту, аби максимально врахувати думку чоловіків і жінок, а також вікових груп. Завдяки цьому величина похибки результатів дослідження складає не більше 5%.
Несподіванкою для нас стало те, що опитані мають низький запит на консультацію юристів, юристок, виїзні прийоми. Вони не вважають бар’єром те, що юридична допомога знаходиться в іншому населеному пункті. Ми очікували, що відповіді будуть іншими, враховуючи розширення громади – до нас приєдналося п’ять сіл. Натомість виявили потребу в більшій кількості роздрукованих інформаційних матеріалів. Також з’ясували проблему булінгу в одній із найкращих шкіл громади, про що раніше не знали. Зіткнулися з тим, що люди дуже неохоче відповідали на запитання, відмовлялися брати участь в опитуванні, навіть, сказала б, відчували страх, хоча всі волонтери та волонтерки максимально пояснювали, з якою метою проводять дослідження і хто вони є.
Також більш охоче на питання відповідали жінки, менш охоче – чоловіки та старше покоління віком від 80. Більш детально про правові проблеми розповідали респонденти та респондентки віком від 20 до 45 років.
Дослідження допомогло нам розкрити “больові точки” громади та дало чітке розуміння того інструментарію, на який є запит».
Координатор ініціативної групи Вільхівської громади Харківської області Михайло Коробецький:
«Ми опитали 238 осіб, серед них 61% – жінок і 38 % – чоловіків. Під час дослідження дехто з респондентів відмовлявся ділитися з нами своїм досвідом щодо правових проблем: або на деякі питання не відповідали, або взагалі йшли геть. Стикалися ми з недовірою до волонтерів.
Найбільше респондентів хвилюють такі правові проблеми, як соціальні виплати та пільги, житло і взаємовідносини з сусідами. Із правовою проблемою стикнулися 40%, 65 % із них намагалися її вирішити і лише 37% повністю чи частково це вдалося.
Дослідження допомогло з’ясувати запит місцевих мешканців щодо появи відділку поліції у громаді – наразі там є лише дільничні. Також більшість опитаних зазначили потребу в роботі юристів, виїзних мобільних груп надання безоплатної правової допомоги та загалом наданні безоплатної правової допомоги.
Дослідження допомогло нам з’ясувати кілька запитів щодо правових потреб жителів громади, однак це лише один із етапів роботи, а її значна частина ще попереду».
Координаторка ініціативної групи Полтавської громади Марія Кір’янова:
«Із 2500 опитаних, які дали згоду на участь у дослідженні, майже третина – 700 осіб – протягом останніх двох років мали правові проблеми. Найбільше з ними стикалися жінки – 56,6%, а 43,4% – чоловіки. Більшість респондентів та респонденток одружені та мають вищу освіту. Найбільше людей хвилюють такі правові потреби, як житлово-комунальні, субсидія, соціальна допомога, нарахування пільг. Найменше – правове встановлення юридично-значущих фактів та кримінальні правопорушення.
Жінки мали юридичний супровід найбільше з питань зі сфер сімейних стосунків, відносин із сусідами, спадщини, поділу майна тощо. Деякі респонденти зазначили, що в майбутньому хочуть звернутися по безоплатну правову допомогу, оскільки самостійно не можуть вирішити правові проблеми. Водночас 66,4 % опитаних вдалося вирішити усі проблемні правові питання, що є вкрай позитивним.
Нам рідко відмовляли в заповненні анкети, однак траплялося. Головна причина – брак часу, оскільки анкетування займало від 10 до 15 хв. Багатьох, особливо тих, які стикалися вперше із правовими проблемами, про які було зазначено в опитуванні, мотивувало те, що їхній досвід допоможе удосконалити надання правових послуг у громаді.
Дослідження допомогло нам виявити запити місцевих жителів. Надалі ми більше працюватимемо із ними».
Координаторка ініціативної групи Балаклеївської громади Юлія Дмитраш:
«Мешканців нашої громади найбільше турбують правові проблеми, що стосуються земельних правовідносин, соціальних виплат та пільг, житлово-комунального господарства. Ми опитали 371 особу, серед яких жінок – 51, 8%, а чоловіків – 48,2% чоловіки. Жінки були більш відвертішими, чоловіки ж частіше відповідали «все добре, нічого не турбує».
У нас траплялися відмови взяти участь у дослідженні, в основному через брак часу в респондентів. Переважно всі, до кого зверталися, погоджувались. Дуже допомогла попередня зустріч із головою ОТГ, деякі мешканці громади вже знали, що ми будемо проводити дослідження та з якою метою це робитимемо.
Дослідження стало для нас дуже корисним. Ми з’ясували, що, якщо люди стикаються із правовою проблемою, звертаються не по безоплатну правову допомогу, а до платних фахівців у Смілі чи Черкасах, що знаходяться трохи далеко від громади. Або до представників місцевої влади, які не можуть надати їм належну допомогу. 56 % опитаних намагались вирішити правову проблему, 36% із них не мали доступу до інформації та професійної допомоги. Водночас їхні запити і проблеми є типовими. Відтак, маючи чіткий алгоритм дій, вони б змогли самостійно вирішити свої питання.
Стало відкриттям те, що майже всі опитані користуються інтернетом, навіть люди «третього віку». Загалом ця інформація допоможе нам переглянути стратегію надання правових послуг у громаді, адже раніше ми роздумували над збільшенням кількості виїзних прийомів. Тепер розуміємо, що набагато ефективнішими будуть альтернативні способи надання консультацій – онлайн, організація колонок роз’яснень на сайті громади, в соціальних мережах, тощо».
Про те, як надалі використовуватимуться дослідження, коментує програмний менеджер Мережі правового розвитку Віталій Охріменко:
«На наступному етапі кожна з ініціативних груп на основі даних своїх досліджень розроблятиме стратегічні рішення, які спроможні вирішити виявлені правові проблеми та спростити доступ до правосуддя в досліджуваних громадах. Ці стратегічні рішення стануть частиною Дорожніх карт із впровадження рекомендацій за результатами дослідження, що в перспективі 2-3 років сприятимуть створенню стійких та ефективних екосистем доступу до правосуддя в кожній із цільових громад».
Навчально-практична програма “Правоспроможна громада” впроваджується Українською школою практичних знань з питань доступу до правосуддя з 2019 року на базі мережі правових клубів #PRAVOKATOR за підтримки Координаційного центру з надання правової допомоги, Міжнародного фонду “Відродження”, Української фундації правової допомоги, партнерських організацій та установ і безпосередньо адмініструється Мережею правового розвитку.
Авторка: Галина Колесник, комунікаційна менеджерка Мережі правового розвитку
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.