facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Активна громада через суд примусила чиновників надати публічну інформацію

Дата публікації: 22.02.2018

Автор: Олена Орлова/Мережа правового розвитку.

Мешканці села Браїлів, що у Жмеринському районі Вінницької області, прагнули розібратися, чи об’єктивно місцеве комунальне підприємство підвищило тарифи на свої послуги. Однак отримати публічну інформацію виявилося непросто: комунальники відмовилися її надавати, а сільський голова фактично підтримав таку бездіяльність. Активну громаду це не зупинило: люди звернулися до Вінницького офісу Мережі правового розвитку, і за допомоги адвоката Михайла Бардина добилися правди через суд.

Дмитро Давиденко*, житель Браїліва, ще у квітні 2017 року звернувся із трьома запитами на отримання публічної інформації до директора місцевого КП «Браїлів-комунсервіс». Запити на прохання місцевої громади подав як  член громадської організації «Громадяни Браїлова» – просив надати суспільно-важливу інформацію, а саме:

–      інформацію щодо зарплат усіх працівників КП «Браїлів-комунсервіс» за І квартал 2017 року та інформацію з економічного обґрунтування тарифів на воду та вивезення твердих побутових відходів;

–      інформацію щодо надання послуг екскаватором та асенізатора (спецмашини по викачці стоків) населенню, приватним підприємцям, приватним підприємствам, бюджетним установам та вказати об’єм виконаних робіт, кому надавалися ці послуги, а також сплачені суми за послуги по окремо взятому об’єкту, надані населенню, приватним підприємствам, бюджетним установам та приватним підприємцям;

–      інформацію про подорожні листи та кількість та вартість закупленого  бензину та дизельного пального за перший квартал 2017 року.

Стільки запитань до комунального підприємства активіст поставив не з пустої цікавості, пояснює керівник Вінницького офісу, адвокат Михайло Бардин.  Відповіді на них мали допомогти громаді Браїлова вирішити нагальну проблему.  Люди хотіли знати: чи обґрунтовано комунальники підвищили у 2,5 рази тариф на воду, а також ціни на послугу з вивезення побутових відходів?
Затребувана інформація мала показати, чи дійсно є об’єктивні причини для такого значного підвищення тарифів? Спершу мешканці Браїлова намагалися самі «достукатися» до керівництва комунального закладу, зверталися усно, однак безрезультатно. Тоді  попросили допомоги у  громадської організації.

“Відповідно до частин 1 та 2 статті 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації», розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше 5 робочих днів з дня отримання запиту, – нагадує Михайло Бардин. – Однак, на свої запити член громадської організації «Громадяни Браїлова» отримав відмову. У ній пояснювалося, що КП «Браїлів-комунсервіс» не відноситься до суб’єктів владних повноважень, а інформація не стосується використання бюджетних коштів”.

Така відповідь активіста не влаштувала, і у червні 2017-го він звернувся  зі скаргою на бездіяльність посадової особи КП «Браїлів-комунсервіс», яка не надала відповіді на запит,  до селищного голови Браїлова – Валерія Резидента.

Однак і від голови сільради прийшла відмова: у ній пан Резидент пояснив, що КП «Браїлів-комунсервіс» є самостійним господарюючим суб’єктом з правами юридичної особи та здійснює свою діяльність з метою одержання прибутку.

Дмитро Давиденко розцінив такі відписки як протиправну бездіяльність з боку комунальників та  браїлівського селищного голови. Тому й вирушив до юристів офісу при Подільському центрі прав людини.

Зважаючи на факт ненадання публічної інформації відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації», правник підготував адміністративний позов про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити дії.

Суд став на сторону громадського активіста. Рішенням Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області від 15 січня 2018 року позов задоволено повністю. Дії КП «Браїлів-комунсервіс» щодо ненадання публічної інформації на запити визнано протиправними.

Комунальне підприємство «Браїлів-комунсервіс» як розпорядника публічною інформацією, зобов’язали надати відповідь на всі три запити. Бездіяльність селищного голови Віталія Резидента також визнано протиправною з огляду на неналежне реагування на скаргу на дії посадової особи у зв’язку з ненаданням відповіді на запит.

Тепер, маючи інформацію щодо діяльності комунальників, місцева громада зможе об’єктивно оцінити необхідність підвищення тарифів і вирішити, як діяти далі.

*Ім’я змінено з етичних міркувань.

Посилання на рішення суду у Єдиному державному реєстрі судових рішень: http://reyestr.court.gov.ua/Review/71612525

P.S. Офіси Мережі правового розвитку створені та працюють за підтримки  програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного Фонду «Відродження».

Погляди, відображені у цьому матеріалі, належать його авторам і можуть не співпадати з думкою Міжнародного фонду «Відродження”.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×