facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Незаконне відключення електроенергії: алгоритм протидії

Дата публікації: 18.06.2019

Юлія Манукян/ІРЦ «Правовий простір»

Директор одного з садових товариств Херсонщини на власний розсуд відключив людям електроенергію. Представники об’єднання, обурені таким самовільним рішенням, звернулися до Херсонського офісу Мережі правового розвитку. Отримавши консультацію адвоката Сергія Плахотнюка, вони переконалися, що керівник товариства діяв незаконно і подали позов до суду.

Здавалося б, давно минули ті непевні часи, коли вимикали світло, і робили це без попередження. Та й досі бувають випадки, коли про відключення електроенергії попереджають із порушенням встановленого порядку, і нікому начебто поскаржитися, оскільки зробила це керуюча особа.

Так, до Офісу при громадській організації «ІРЦ Правовий простір» звернулися члени садового товариства зі скаргою на незаконне відключення електроенергії. Вони запевнили юриста, що завжди вчасно платили за світло. Більше того, постійно була переплата, тож люди не турбувалися. Тому можна зрозуміти, як вони здивувалися, коли новий директор (призначений замість колишнього керівника, що фіксував усі плати) повідомив, що наразі є недостача і потрібно її покрити. Тобто кожен має доплатити ще приблизно по 500 грн. У протилежному випадку він відключить електроенергію. Поки люди вагалися, намагаючись зрозуміти, як так вийшло і чому попередній керівник ні про що подібне не попереджав, новий директор здійснив свою загрозу.

Керівник Офісу, адвокат Сергій Плахотнюк роз’яснив, що відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, відключенню має передувати письмове попередження споживача, яке на його/її адресу має надійти за 10 днів до дня відключення. У такому листі має бути зазначено підставу відключення, дату і час, з якого електропостачання буде повністю або частково припинено, прізвище, ім’я, по батькові, підпис відповідальної особи, якою оформлено попередження.

Датою отримання таких попереджень буде вважатися дата їх особистого вручення, що підтверджується підписом одержувача та/або реєстрацією вхідної кореспонденції, або третій календарний день від дати отримання поштовим відділенням зв’язку, в якому обслуговується одержувач (у разі направлення поштою рекомендованим листом).

Попередження про припинення постачання електричної енергії може надаватись споживачу в інший спосіб, передбачений договором з електропостачальником та договором з оператором системи або додатками до нього.

Якщо підставою для припинення постачання електричної енергії є заборгованість споживача перед відповідним учасником роздрібного ринку, у попередженні про припинення постачання електричної енергії додатково зазначається сума заборгованості за відповідним договором та період, за який ця заборгованість виникла.

У разі усунення споживачем в установлений строк порушень, що завчасно (до дня відключення) підтверджується належним чином, постачання електричної енергії споживачу не припиняється.

На період розгляду судом спірних питань щодо порушення споживачем цих Правил роздрібного ринку електричної енергії та/або умов договорів припинення електропостачання такого споживача, пов’язане з оскаржуваним фактом порушення, не здійснюється за умови своєчасного надання споживачем до моменту відключення відповідної ухвали суду про прийняття позовної заяви до розгляду. Відкриття провадження у справі після факту відключення споживача є підставою для відновлення електропостачання.

А тому, оскільки дачники не мали заборгованості зі споживання електроенергії, то відключати її не мали права, адже такої правової підстави для відключення як наявність заборгованості  не було, зазначає юрист. Тобто, це відключення є незаконним.

При цьому саме відключення було здійснено з порушенням існуючого порядку відключення. Ці порушення полягали в тому, що споживача завчасно не попередили про відключення, а також не повідомили всю іншу необхідну інформаці як то дані про причини і підставу відключення, розмір заборгованості тощо.

Окремо треба звернути увагу на те, що заборгованість виникла не у конкретного споживача чи споживачів, а у садівничого товариства як юридичної особи. Якщо допустити, що заборгованість дійсно мала місце і її потрібно було терміново погасити, то таке садівниче товариство мало би прийняти відповідне рішення, а саме про збір коштів у встановлений законом спосіб – шляхом прийняття відповідного рішення на зборах колегіального (колективного) органу цього садівничого товариства, у компетенції якого є прийняття рішень про підняття розміру внесків або одноразового збору коштів на ремонт чи інші витрати. Оскільки директор садівничого товариства самостійно приймати такі рішення не має права, точніше, у всіх членів такого товариства, у такому разі, просто не виникне обов’язку виконувати це рішення.

Власне, саме тому, за відсутності відповідного рішення колегіального органу товариства, члени товариства-споживачі послуг з енергопостачання не зобов’язані були платити. Відповідно – не мали заборгованості. А тому відключення, яке мало місце, є незаконним також і з цієї причини.

У даному випадку процедурно було порушено все, що можна. Не було ніяких загальних зборів, ніяких письмових повідомлень кожного члена товариства. Навіть, якщо припустити, що попередник накоїв у розрахунках помилок, чи ще яку недбалість з його боку, і дійсно треба було нагально закривати борг, що Обленерго не вжило відповідних дій, так справи не робляться. Є чіткі правила.

Втім, дачники не розгубилися, викликали поліцію и зафіксували незаконне відключення. Однак поліція відхрестилася від активних дій: буцмто це громадсько-правові відносини, йдіть до суду зі скаргою, це не до нас. Якщо був би кримінал, вкрали або пошкодили щось…

Юрист роз’яснив людям, що вони мають право на стягнення з садівничого товариства, яке відключило електричну енергію, відшкодування заподіяних збитків – витрат на підключення, витрат які можливо виникли внаслідок відключення – зіпсовані продукти в холодильнику тощо, а також на моральну компенсацію. За цим також доведеться звернутися до суду. Є законні процедури. Вони мають бути виконані.

Клієнти були дуже вдячні, адже довго не могли отямитися і дати собі ради після інциденту з відключенням. Наразі у них є певний алгоритм дій, щоб добитися справедливості. І хоча ця історія ще не закінчилася, вона, безумовно, є успішною: громада активізувалася, об’єдналися проти незаконних дій, отримала правові знання і тепер з упевненістю домагається правди.

Повністю з порядком відключення /відновлення електроживлення споживача можна ознайомитися тут.

Адреса Центру безоплатної первинної правової допомоги в Херсоні:
пр. Ушакова, 37, каб. 115 (будівля Херсонської міської ради, перший поверх).
Графік роботи юристів: понеділок – четвер з 9.00 до 16.00. Обідня перерва з 12.00 до 13.00.
Попередньо записатися на прийом можна за телефоном (099) 468 38 48.

P.S. Центр безоплатної первинної правової допомоги створений Херсонським офісом Мережі правового розвитку при ІРЦ «Правовий простір» за підтримки Херсонської міської ради та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках проекту «Енергія змін: правовий вимір».

 

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×