«Правопросвіта» для продавців: магазин повернув жінці кошти за бракований посуд
Дата публікації: 09.05.2024
Жінці безпідставно відмовили в обміні чи поверненні коштів за товар, хоча він явно був бракованим. Свою неправоту співробітники магазину визнали — але лише після того, як покупчиня заручилася підтримкою юристів ГО «Агенція демократичного розвитку Донбасу».
Вероніка Дмитрівна переїхала до Запоріжжя з Донецької області ще у 2014 році. Збереження з «минулого життя» дозволили жінці купити маленький будиночок на околиці міста. Облаштувалася. Навіть завела невеличке господарство: три коти, собака, кури. Попри війну і всі тяготи, що випали на долю переселенки, життя потихеньку налагоджувалося. У свої 60 пані Вероніка влаштувалася на роботу: мила підлогу в двох офісах, розташованих неподалік її дому. А ще раділа, що вдалося знайти нових знайомих, сусіди виявилися дуже приємними людьми…
Одного разу сусідка, яка вже встигла стати Вероніці Дмитрівні доброю подругою, запросила її на день народження. В дарунок пані Вероніка обрала гарний набір металевого посуду: роздивилася в магазині вітринний екземпляр і взяла такий самий запакований. А за пару днів до свята вирішила загорнути презент у святкову упаковку і покласти всередину сюрприз подрузі. Але «сюрприз» Вероніка Дмитрівна отримала сама, коли відкрила коробку: на одній з каструль була доволі велика тріщина!
Жінка терміново звернулася в магазин — однак їй категорично відмовили як у заміні бракованого посуду, так і в поверненні грошей.
Саме таку історію почули з вуст пані Вероніки юристи ГО «Агенція демократичного розвитку Донбасу», куди засмучена жінка звернулася по допомогу.
Юристка організації Тетяна Плясунова пояснила жінці, що продавці в даному випадку неправі, роз’яснила її права, роздрукувала текст із нормами Закону України «Про захист прав споживачів», а саме його 9-ої статті.
Із цим витягом Вероніка Дмитрівна знову пішла в магазин, щоб довести: закон — на її боці, її права мають бути захищені.
В результаті співробітники магазину визнали свою некомпетентність, вибачилися і повернули жінці гроші.
Коментує юристка
Наразі в Україні діють умови обміну та повернення товару — права споживача.
У кожного споживача є законна можливість протягом 14 днів обміняти або повернути куплений товар, якщо він з певної причини йому не підійшов ( не влаштовує розмір, фасон, колір, форма, габарити або є інші підстави, за якими покупка не може бути використана за призначенням).
Статтею 9 Закону України «Про захист прав споживачів» (далі — Закон) передбачено, що обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики.
Наступною обов’язковою умовою для того, щоб обміняти товар належної якості, є наявність розрахункового документа, виданого споживачеві разом із проданим товаром.
Наявність чеку є доказом того, що саме в цьому магазині ви придбали товар.
Споживач має право на обмін товару протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. Тому слід бути уважними і не пропустити зазначений термін.
Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право:
- придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості;
- розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару;
- здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж (продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару).
Звертаємо вашу увагу, що Закон гарантує споживачеві можливість не лише обміняти товар, а й повернути його.
При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки зі споживачем провадяться з огляду на вартість товару на час його купівлі. Кошти, сплачені за товар, повертаються споживачеві В день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші в день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше семи днів.
Однак слід зазначити, що не всі товари ви можете обміняти та повернути.
Існує перелік товарів, які не підлягають обміну або поверненню. Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 р. №172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» і до нього віднесено :
- продовольчі товари;
- лікарські препарати та засоби;
- предмети сангігієни;
- фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір;
- корсетні товари;
- парфумерно-косметичні вироби;
- пір’яно-пухові вироби;
- дитячі іграшки м’які, дитячі іграшки гумові надувні;
- зубні щітки;
- мундштуки;
- апарати для гоління, помазки для гоління;
- розчіски, гребінці та щітки масажні;
- сурдини (для духових музичних інструментів);
- скрипкові підборіддя;
- рукавички;
- тканини;
- тюлегардинні і мереживні полотна;
- килимові вироби метражні;
- білизна натільна, білизна постільна;
- панчішно-шкарпеткові вироби;
- товари в аерозольній упаковці;
- друковані видання;
- лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, лиштва), плитні матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником);
- аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом;
- вироби з натурального та штучного волосся (перуки);
- товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо);
- інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо);
- ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Отже, обміну або поверненню підлягає тільки новий товар, який не має слідів використання: потертостей, забруднень тощо. Товар повинен бути повернутий у повному комплекті, з ярликом, у своїй оригінальній упаковці, з заводським маркуванням і супроводжуючими документами.
Матеріал створено за підтримки міжнародної благодійної платформи GlobalGiving, Фонду Чарльза Стюарта Мотта. Зміст публікації є виключно відповідальністю громадської спілки «Мережа правового розвитку».
Ви можете отримати індивідуальну консультацію через онлайн-чат Мережі правового розвитку. Чат працює щодня з 10:00 до 16:00. Допомогу надають юристи та юристки правозахисних організацій, які входять до складу Мережі правового розвитку.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.