facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

То карантин, то війна: авіакомпанія повернула кошти за двічі невикористані квитки

Дата публікації: 12.12.2023

Історія з майже втраченими грошима за квитки на двічі скасовані авіарейси тривала понад три роки — а вирішилася менше, ніж за два тижні. Завдяки правовій допомозі юристів Червоноградської ГО ««Молодіжний ініціативний центр» мешканка Львівщини повністю повернула кошти на свій банківський рахунок.

Пані Оксана з міста Червоноград звернулася до ГО «Молодіжний ініціативний центр» з проханням допомогти повернути кошти за авіаквитки.

Андрій Мицак, юрист ГО «Молодіжний ініціативний центр».

Під час консультації, яку надав жінці юрист організації Андрій Мицак, вона розповіла, що ще в червні 2020 року мала летіти в Ізраїль авіарейсом, який скасували через карантин внаслідок ковіду. Тоді авіакомпанія запропонувала пані Оксані вивести кошти за авіаквитки у повному розмірі на бонусний рахунок до її особистого кабінету на сайті перевізника і за потреби купити на них нові квитки — при цьому без терміну закінчення бонусу.

У травні 2021 року жінка скористалася цією пропозицією і знову придбала квитки на рейс, який мав відбутися взимку наступного року – цього разу вона мала летіти з-за кордону в Україну. Однак через введення воєнного стану на території нашої держави у лютому 2022-го рейс знову скасували!
Оскільки перевізник взагалі припинив перевезення, пані Оксана змогла повернутися додому вже літаком іншої авіакомпанії.

Водночас гроші за двічі невикористані квитки так і «зависли» на рахунку недіючого перевізника. Пані Оксана зверталася до авіакомпанії з електронними листами, просила повернути кошти на її особистий банківський рахунок. Однак отримала відповідь, що кошти, зараховані на бонусний рахунок, виведенню на картковий рахунок не підлягають.
Втрачати значну суму жінка не хотіла, тому і звернулася по правову допомогу до «Молодіжного ініціативного центру».

Ознайомившись із ситуацією, Андрій Мицак підготував письмову претензію до авікомпанії щодо повернення коштів за квитки.

Вже через тиждень після отримання претензії авіакомпанія надіслала лист із проханням надати їм належно завірену копію закордонного паспорта клієнтки й авіквитків — і невдовзі повернула кошти на банківський рахунок пані Оксани.

Правова база, якою керувався юрист

I. Ст. 104 Повітряного кодексу України

  1. У разі якщо авіаперевізник мотивовано очікує на відмову пасажирам у посадці на рейс, він зобов’язаний провести опитування з метою виявлення пасажирів, готових відмовитися від свого підтвердженого бронювання в обмін на узгоджену між пасажиром, який за власним бажанням відмовляється від посадки на рейс, та перевізником винагороду.
  2. Крім виплати винагороди, авіаперевізник зобов’язаний запропонувати пасажиру на вибір:
  3. відшкодування впродовж семи днів, яке має бути виплачено готівкою, електронним банківським переказом, банківськими дорученнями або банківськими чеками чи, за наявності засвідченої у письмовій формі згоди пасажира, у вигляді дорожніх чеків, повної вартості квитка за ціною, за якою його придбано, за невикористану частину квитка та за використану частину або частини квитка, якщо рейс більше не задовольняє потреби пасажира, а також за потреби забезпечити зворотний рейс у початковий пункт відправлення за першої можливості;
  4. зміну маршруту, яка здійснюється за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення — за першої можливості або у пізніший час за бажанням пасажира та за наявності вільних місць.
  5. Перевезення пасажира з аеропорту, де сталася відмова у перевезенні, до аеропорту, з якого починається запропонований перевізником альтернативний маршрут, та від аеропорту альтернативної посадки до аеропорту, куди пасажир мав прибути рейсом, на який йому відмовлено у перевезенні, здійснюється за рахунок перевізника.
  6. Якщо пасажирів, які б виявили бажання відмовитися від подорожі цим рейсом, не виявлено або їх кількість є недостатньою, перевізник має право відмовити пасажиру у перевезенні проти його волі.
  7. Якщо пасажирам відмовлено у перевезенні проти їхньої волі, перевізник має виплатити їм компенсацію у таких розмірах:

250 євро — для рейсів дальністю до 1500 кілометрів;

400 євро — для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;

600 євро — для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів.

Під час визначення відстані за основу береться останній пункт, у якому відмова від перевезення або невиконання рейсу, який було раніше заплановано та на який заброньовано принаймні одне місце, створить затримку прибуття пасажирів у запланований час.

  • Перевізник має право зменшити розмір компенсації, визначеної у частині п’ятій цієї статті, на 50 відсотків, якщо пасажиру пропонується заміна маршруту перевезення до його пункту призначення альтернативними рейсами, час прибуття яких не перевищує запланованого:

на дві години — для рейсів дальністю до 1500 кілометрів;

на три години — для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;

на чотири години — для рейсів, не зазначених у абзацах другому та третьому цієї частини.

Відстань, зазначена в цій частині цієї статті, вимірюється за методом ортодромічної відстані маршруту.

  • Виплата компенсації не звільняє перевізника від обов’язку запропонувати пасажиру на вибір послуги та відшкодування витрат, передбачених частиною другою цієї статті та частиною п’ятою статті 105 цього Кодексу.

II. Наказ Державної авіаційної служби України від  26.11.2018  № 1239  «Про затвердження Авіаційних правил України «Правила повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу».

Матеріал створено за підтримки міжнародної благодійної платформи GlobalGiving, Фонду Чарльза Стюарта Мотта. Зміст публікації є виключно відповідальністю громадської спілки «Мережа правового розвитку».


P. S. Більше актуальної інформації на правову та гуманітарну тематику – у спецрубриці #StandWithUkraine. В ній акумулюємо матеріали, які можуть стати в нагоді тим, хто страждає, чиї права порушуються внаслідок війни рф проти України.


ВИ МОЖЕТЕ



НАШУ РОБОТУ СВОЇМ ВНЕСКОМ

Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×