Платежі при оформленні спадщини
Дата публікації: 06.06.2017
Витрати громадян при оформленні спадщини
Переоформлення прав власності із спадкодавця на спадкоємців – це процедура, яка потребує не тільки часу, а й грошей. Тому бажано знати і заздалегідь планувати свій бюджет. Фінансові витрати залежать від кількості видів майна яке успадковується.
Розглянемо платежі, які сплачує кожен спадкоємець при видачі свідоцтва про право на спадщину в державних нотаріальних конторах.
Фінансові витрати при оформленні спадщини можна структурувати за кількома напрямками:
1) витрати на оформлення документів (довідки)
2) витрати на ведення нотаріального справи
3) витрати, пов’язані з об’єктом спадщини
4) платежі до держбюджету
Найперший етап отримання спадщини – подача документів до нотаріуса за місцем проживання померлого для відкриття спадкової справи. На цьому етапі спадкоємцям доведеться зіткнутися з «незручним» законодавчим нововведенням: відтепер усі нотаріуси вимагають додатково надати довідку судмедексперта про причину смерті спадкодавця, оскільки в свідоцтвах про смерть нового зразка причина вже не вказується (така інформація буде розглядатися як конфіденційна). Ця довідка надається в органах РАГС при отриманні свідоцтва про смерть, після чого документ потрапляє в архів. Звернемо увагу, що згідно із законом свідоцтво про смерть видається в РАГСі безкоштовно, але для отримання виписки з довідки необхідно сплатити близько 112 грн. У цю суму входить вартість наданих послуг, офіційного бланка і, нарешті, власне витяги з висновку судмедекспертизи.
Оцінка майна, переданого в спадок
Проведення оцінки майна є обов’язковим у випадках оподаткування майна згідно з законом, крім випадків визначення розміру податку при спадкуванні власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою.
Віднедавна звільнили від оцінювання нерухомість, що успадковується спадкоємцями не тільки першої, а й другої черги, а також майно, вартість якого оподатковується за нульовою ставкою.
Тобто, тепер спадкоємці першої та другої черги можуть вступити у спадок без замовлення оцінки нерухомості, що їм передається. Такими є:
1 черга:
– діти спадкодавця (у тому числі зачаті за його життя та народжені після його смерті; народжені у незареєстрованому (громадянському) шлюбі, якщо батько добровільно визнав своє батьківство, або воно визнано через суд; усиновлені діти);
– дружина/чоловік;
– батьки.
2 черга:
– рідні брати та сестри;
– бабусі й дідусі (батьки батька та матері).
Всього за вчинення нотаріальних дій передбачені такі витрати:
– Сплата державного мита за видачу свідоцтва про право на спадщину – 34 грн;
– Плата за спеціальний бланк нотаріальних документів – 11,55 грн.
При оформленні спадкової справи слід бути готовим до витрат наступного характеру: консультація про спадщину і вимог до документів, необхідних для оформлення спадкових прав, і складання проекту заяви на прийняття спадщини . При видачі свідоцтва про право на спадщину (складання проекту заяви на видачу свідоцтва про право на спадщину, правовий аналіз документів на предмет відповідності чинному законодавству щодо оформлення права на спадщину на нерухоме майно, виготовлення (друк) документів) доведеться витратити додатково кошти. У кожній області України в територіальному відділенні Міністерства юстиції встановлені офіційні розцінки на подібні послуги. Розцінки приватних нотаріусів дещо вище.
За користування єдиним і Державними реєстрами Міністерства юстиції України необхідно сплатити такі платежі:
– За проведення перевірки інформації про наявність або відсутність заведеної спадкової справи та виданих свідоцтв про право на спадщину з видачею виписки або інформаційної довідки за даними Спадкового реєстру – 51 грн (п. 3.4 наказу Міністерства юстиції України від 07.07.2011 №1810 / 5 «Про затвердження Положення про Спадковий реєстр »);
– За проведення перевірки інформації про наявність або відсутність посвідченого заповіту і спадкового договору з видачею виписки або інформаційної довідки за даними Спадкового реєстру – 51 грн (п. 3.4 наказу «Про затвердження Положення про Спадковий реєстр»);
– За перевірку справжності спеціальних бланків нотаріальних документів за даними Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів з видачею про це інформаційної довідки (один бланк) – 1 грн (п. 1 наказу Міністерства юстиції України від 18.02.2010 №334 / 5 «Про затвердження розміру плати за користування Єдиним реєстром спеціальних бланків нотаріальних документів та внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України »);
– Плата за надання витягу з Державного реєстру прав на нерухоме майно (одна витримка) – 120 грн;
– За формування до Спадкового реєстру реєстраційного запису про видачу свідоцтва про право на спадщину або його дубліката з видачею про це відповідного витягу (один запис) – 51 грн (п. 3.3 наказу Міністерства юстиції України від 07.07.2011 №1810 / 5 «Про затвердження положення про Спадковий реєстр ») та інші.
Таким чином, загальна сума платежів при оформленні спадкової справи або видачі свідоцтва про право на спадщину в кожному випадку різна в залежності від кількості документів, які оформляються в нотаріальній конторі.
Податок з доходів фізичних осіб
Податок з доходів фізичних осіб при спадкуванні становить 5% від вартості успадкованого майна. У випадку спадкування особою нерезидентом – податок із доходів фізичних осіб складає 18%.
УВАГА! Податок з доходів фізичних осіб при оформленні спадщини нараховується за нульовою ставкою, а отже не сплачується у таких випадках:
- якщо майно успадковується членами сімї спадкодавця першого ступеню спорідненості (до яких відносяться діти спадкодавця, у тому усиновлені, той з подружжя, який його пережив, та батьки)
- якщо майно успадковується членами сімї спадкодавця другого ступеню спорідненості (до яких відносяться в контексті сплати податку з доходів фізичних осіб відповідно до Податкового кодексу рідні брати та сестри спадкодавця, його баба та дід як з боку батька, так і з боку матері, онуки).
- особа, яка є інвалідом I групи або має статус дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування в разі спадкування рухомого та нерухомого майна, готівки або коштів, що зберігаються на рахунках спадкодавця, відкритих у банківських і небанківських фінансових установах, у тому числі депозитні (ощадні), іпотечні сертифікати, сертифікати фонду операцій з нерухомістю
- якщо рухоме та нерухоме майно успадковує дитина-інвалід
- грошові заощадження, поміщені до 2 січня 1992 року в установи Ощадного банку СРСР та державного страхування СРСР, що діяли на території України, а також у державні цінні папери (облігації Державної цільової безпроцентної позики 1990 року, облігації Державної внутрішньої виграшної позики 1982 року, державні казначейські зобов’язання СРСР, сертифікати Ощадного банку СРСР) та грошові заощадження громадян України, поміщені в установи Ощадного банку України та колишнього Укрдержстраху протягом 1992-1994 років, погашення яких не відбулося, що успадковуються будь-яким спадкоємцем.
УВАГА!!! Дана норма закону є новою і вона застосовується до доходів, отриманих від спадщини, починаючи з 1 січня 2017 року.
Військовий збір
Звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що оподатковуються за нульовою ставкою (дивіться вище розділ «Податок з доходів фізичних осіб). В усіх інших випадках військовий збір становить 1,5% від вартості успадкованого майна.
Військовий збір встановлений тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України. Сплата військового збору у разі видачі свідоцтв про право на спадщину здійснюється до нотаріального оформлення таких свідоцтв.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!! Податок і збір стосовно житлового будинку (квартири) береться від його ринкової вартості, визначеної експертною оцінкою. Розмір податку та збору стосовно земельних ділянок визначається згідно з нормативно-грошовою оцінкою.
Тому, враховуючи вищезазначене, єдиної формули, за якою порахувати все це, не існує. Адже є безліч нюансів, що впливають на кінцевий розмір всіх витрат, яких зазнає спадкоємець.
Відзначимо, що подання заяви про прийняття спадщини коштує в середньому від 300 гривень, плюс вартість витягів з державного реєстру. Після відкриття спадщини у спадкоємців виникають більші додаткові витрати. Судячи з практики, у середньому оформлення спадщини коштує від 4 тисяч гривень.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.