facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Пенсіонер-переселенець відновив отримання пенсії

Дата публікації: 13.08.2024

Успішний кейс із практики  ГО «Центр підтримки місцевих ініціатив» є актуальним на сьогодні для багатьох пенсіонерів з-поміж переселенців, які  хочуть відновити отримання пенсії, виплату якої призупинили через те, що людина не пройшла ідентифікацію, чи з інших причин.

Мешканець міста Павлоград Дніпропетровської області пан Олег звернувся до ГО «Центр підтримки місцевих ініціатив» з проханням пояснити як діяти. Чоловік перебував за кордоном та протягом року вже не отримував пенсію. Пан Олег є ВПО, але не проходив жодних процедур ідентифікації.

Олексій Кормілецький
юрист ГО «Центр підтримки місцевих ініціатив».

Юрист організації Олексій Кормілецький пояснив, що пенсію внутрішньо переміщеним особам відновлюють і виплачують територіальні органи Пенсійного фонду України за місцем фактичного проживання/перебування людини, незалежно від факту реєстрації місця проживання/перебування.

Виплати пенсій, не виплачених за період до місяця відновлення їх виплати, ВПО та особам, які відмовилися відповідно до пункту 1 частини першої статті 12 Закону України “Про забезпечення  прав і свобод внутрішньо переміщених осіб” від довідки про взяття на облік ВПО і зареєстрували місце проживання та постійно проживають на контрольованій Україною території здійснюються відповідно до порядку, затвердженого постановою КМУ від 10.11.2021 р. № 1165.

Нижче розміщуємо докладний алгоритм дій, який юрист розʼяснив клієнту. В результаті переселенець вже протягом місяця відновив виплати пенсії.

Основні кроки для відновлення пенсії

I. ВПО має відкрити рахунок в АТ “Ощадбанк”, оскільки відповідно до постанови КМУ від 05.11.2014 р. № 637 виплата пенсій, призначених пенсіонерам з-поміж ВПО, проводиться через рахунки та мережу установ і пристроїв даного банку з можливістю отримання готівкових коштів і проведення безготівкових операцій через мережу установ і пристроїв будь-яких банків тільки на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі.

II. Звернутися до територіального органу Пенсійного фонду України з наступними документами:

  • заява про запит пенсійної справи;
  • копія довідки про взяття на облік ВПО;
  • документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків;
  • документ, що посвідчує особу пенсіонера (паспорт, пенсійне посвідчення);
  • заява про перерахування пенсії на рахунок в ПАТ “Державний ощадний банк України”;
  • дві фотокартки 2,5×3.

III. Територіальний орган Пенсійного фонду України ідентифікує особу заявника, фіксують місце і час її звернення, порівнює отримані дані з даними, що обробляються в базах даних Пенсійного фонду України, з урахуванням даних Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Територіальні органи Пенсійного фонду України можуть провести ідентифікацію особи за допомогою відеоконференцзв’язку з дотриманням законодавства у сфері електронних довірчих послуг. Під час сеансу такого відеоконференцзв’язку пред’являються документи, що посвідчують особу.

Ідентифікація ВПО

Фізичну ідентифікацію ВПО, яка одержує пенсію через поточний рахунок в установі АТ «Ощадбанк», проводить АТ «Ощадбанк» кожні 6 місяців з дня відкриття рахунка або з дня проведення попередньої фізичної ідентифікації.

Для осіб, які стали на облік як ВПО до введення воєнного стану в Україні та які не проходили фізичну ідентифікацію протягом дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних з COVID-19, для продовження нарахування пенсій необхідно було пройти фізичну ідентифікацію до 31 березня 2024 року (абзац п’ятий пункту 1 постанови КМУ від 05.11.2014р. № 637)

Способи проходження ідентифікації:

  • особисто, звернувшись до відділення АТ «Ощадбанк» або до сервісного центру Пенсійного фонду України з документом, що посвідчує особу (паспорт громадянина України);
  • через особистий кабінет на веб-порталі електронних послуг ПФУ https://portal.pfu.gov.ua за допомогою віддаленого КЕП Дія.Підпис (Дія ID), створеного у мобільному додатку Єдиного державного вебпорталу електронних послуг;
  • за допомогою відеоконференцзв’язку;
  • у закордонній дипломатичній установі (для пенсіонерів з числа ВПО, які знаходяться за кордоном).

Норма фізичної ідентифікації  для всіх отримувачів пенсій та соціальних виплат діє в Україні постійно ще з 2004 р. Вона є загальноприйнятою  міжнародною практикою, необхідною для того, щоб перевірити, чи дійсно людина, яка отримує кошти від держави, є живою, і чи отримує виплату саме та особа, якій вони були призначені.

Абсолютна більшість українських  пенсіонерів і отримувачів соціальних виплат не зважали на дію цієї норми, оскільки проходили фізичну ідентифікацію у спосіб, який не привертав уваги, наприклад, звертаючись до банку за отриманням нової пластикової картки. Або ж ідентифікацію на практиці здійснював листоноша, вручаючи пенсію.

Якщо пенсіонер перебуває за межами України чи на тимчасово окупованих територіях, ідентифікацію можна пройти у два способи:

  • Авторизувавшись в особистому електронному кабінеті на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України  за допомогою кваліфікованого електронного підпису “Дія.Підпис”  (“Дія ID”). Його можна створити за допомогою мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.
  • Звернувшись до закордонної дипломатичної установи України за отриманням документа про посвідчення факту, що особа є живою. Отриманий документ разом із письмовою заявою про продовження виплати пенсії, написаною в довільній формі,  треба надіслати поштовим відправленням територіальному органу Пенсійного фонду України  за місцем  перебування на обліку. 

Цю заяву  можна також подати через веб портал електронних послуг Пенсійного фонду України. До неї необхідно додати якісну скановану копію документу про посвідчення факту, що особа є живою, з використанням електронного цифрового підпису.

Тому відвідування дипломатичної установи НЕ є обов’язковим, набагато зручніше пройти ідентифікацію за допомогою цифрових інструментів, не виходячи з дому.

Ви можете отримати індивідуальну консультацію через онлайн-чат Мережі правового розвитку. Чат працює щодня з 10:00 до 16:00. Допомогу надають юристи та юристки правозахисних організацій, які входять до складу Мережі правового розвитку.

Матеріал створено за підтримки міжнародної благодійної платформи GlobalGiving, Фонду Чарльза Стюарта Мотта. Зміст публікації є виключно відповідальністю громадської спілки «Мережа правового розвитку».


P. S. Більше актуальної інформації на правову та гуманітарну тематику – у спецрубриці #StandWithUkraine. В ній акумулюємо матеріали, які можуть стати в нагоді тим, хто страждає, чиї права порушуються внаслідок війни рф проти України.


ВИ МОЖЕТЕ



НАШУ РОБОТУ СВОЇМ ВНЕСКОМ

Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×