Юридичний компонент Link, як інструмент покращення доступу до правничої допомоги у деокупованих громадах
Дата публікації: 24.01.2025
Авторка: Галина Колесник, керівниця комунікаційного кластеру Мережі правового розвитку
У середині січня 2025 року Мережа правового розвитку (МПР) представила напрацювання юридичного компоненту механізму локальної координації гуманітарного реагування Link. Цей компонент МПР розпочала впроваджувати у 2024 році в партнерстві з чеською гуманітарною організацією «Людина в біді» та за фінансування уряду Великобританії.
Під час першого року роботи гуманітарного напряму Link від представників громад надходили запити щодо правової підтримки. Виявилось, що існує суттєва прогалина у наданні юридичних послуг на місцях. Тож наступного року, запозичивши деякі принципи гуманітарної складової напрацювали і юридичний напрям механізму.
«Запит на правничу допомогу не завжди мешканці громад ідентифікують і можуть сказати, так, мені потрібен юрист. Однак далі, в процесі спілкування, коли виявляємо гуманітарні потреби, ми розуміли, що людям потрібна також і правова підтримка, — зазначає виконавча директорка Мережі правового розвитку Ольга Настіна.
Виявлення правових потреб: від непомічених до неусвідомлених
«Багато надавачів правничої допомоги, міжнародних організацій відвідують населені пункти, але не скрізь є можливість доїхати, не скрізь дозволяють безпекові політики. Дійсно є певний виклик, що багато правових потреб залишаються непоміченими і невирішеними», — зазначає менеджерка правових сервісів Мережі правового розвитку Дар’я Ковальчук.
Окрім очевидних правових проблем, команда Link зіткнулася з феноменом неусвідомлених потреб. «Коли ти приїжджаєш і запитуєш у людини, чи маєте ви там конкретно якусь правову проблему. Чуєш у відповідь, що немає. Починаєш спілкуватися і в ході цієї розмови розумієш, що проблема є, але через незнання важко ідентифікувати, що це дійсно правова проблема», — говорить Дарʼя Ковальчук.
Менеджерка правових сервісів підкреслює важливість своєчасного виявлення правових проблем, адже в разі затягування процесу щодо вирішення проблеми зʼявляються негативні наслідки, проблема загострюється і може стати такою, яка не буде вирішена.
«Ми не хотіли дублювати діяльність організацій, які надають правничі послуги. Наша мета — саме виявляти такі потреби та передати партнерам для їх вирішення», — підкреслює Дар’я Ковальчук.
У фокусі юридичного компоненту Link:
- Виявлення та верифікація правових запитів від мешканців громад
- Виїзди у найвіддаленіші населені пункти деокупованих громад
- Детальне інтерв’ювання людей про їхні потреби
- Перенаправлення та перескерування до надавачів правничої допомоги
- Пошук партнерських організацій для вирішення конкретних проблем
- Збір зворотного зв’язку від бенефіціарів та партнерів.
Link використовує два типи направлень людей за юридичною допомогою: перенаправлення та перескерування. Юристка гуманітарного реагування Link Ярослава Сулімова пояснює різницю.
Перенаправлення — це спочатку пошук організації, яка готова взяти в роботу вирішення юридичної проблеми. Важливо, що ті, хто потребують допомоги, мають бути готовими тісно комунікувати з організацією для вирішення свого питання. Фахівці Link беруть згоду від двох сторін, перенаправляють і супроводжують мешканців громад до завершення питання, підтримуючи на всьому шляху.
«Перескерування — це, власне, перенаправлення людини до державних установ. Якщо ми розуміємо, що людині, наприклад, просто треба звернутися до нотаріуса для того, щоб вирішити свої питання, перескеровуємо до нього. У разі ж більш складних випадків, наприклад, коли люди зустрічають упереджене ставлення з боку представників держустанов тощо, ми знаходимо організацію, яка зможе супроводжувати людину далі», — розповідає Ярослава Сулімова.
Із травня 2024 року команда Link ідентифікувала 140 правових запитів, які залишилися непоміченими надавачами правничих послуг чи незадоволеними в силу певних причин. За цією статистикою стоїть ретельна робота з планування виїздів, комунікації з громадами та координації з партнерами та комплексний супровід людей на усіх етапах вирішення їхніх проблем.
Link активно розширює мережу партнерських організацій. Важливо, що допомога може надаватися у співпраці кількох організацій.
«Можна здійснювати перенаправлення не тільки до однієї організації, а й до кількох, де одна організація може, наприклад, написати позов і допомогти з подачею, а інша покрити витрати на сплату судового збору», — пояснює менеджерка правових сервісів Дарʼя Ковальчук.
Підходи для партнерства
Правовий компонент Link співпрацює із організаціями та державними установами, які надають юридичну допомогу у Миколаївській і Херсонській областях. Аби якісно включити їх до перенаправлення та перескерування, фахівці дізнаються про перелік питань, з якими працює організація, можливості фінансової підтримки (оплата судового збору, виготовлення документації), контакти та графік роботи, можливості виїзду в населені пункти.
Одним із партнерів, до яких перескеровує юридичний компонент Link є система безоплатної правничої допомоги (БПД). Заступниця директора Південного міжрегіонального центру з надання безоплатної правничої допомоги Олена Іпатенко пояснює особливості роботи центру, який охоплює чотири області: Миколаївську, Херсонську, Кіровоградську та Одеську.
«Ми державна установа, яка створена для того, щоб покрити правові потреби людей безкоштовно для них, але за кошти бюджету», — наголошує Олена Іпатенко.
Система БПД надає кілька видів послуг
- Первинна правнича допомога — консультації, роз’яснення правових питань, на яку мають право всі мешканці громад безкоштовно, незалежно від їх доходу, статусу, місця мешкання.
- Вторинна правнича допомога включає:
- Представництво інтересів у судах
- Складення процесуальних документів
- Захист у кримінальних справах.
Повний перелік тих, хто має на неї право передбачений статтею 14 закону про безоплатну правничу допомогу і це, як правило, найбільш вразливі категорії, серед яких:
- Внутрішньо переміщені особи
- Особи, які постраждали від домашнього насильства
- Діти та інші категорії, визначені законом
Щодо перенаправлень Олена Іпатенко зазначає: «Ми завжди раді перенаправленню, перескеруванню. Адже, незважаючи на рекламну кампанію, все ж таки залишається частина людей, які або не знають про правничі послуги, які можна отримати безкоштовно від держави, або бояться, тому що вважають, що безкоштовно нічого хорошого не отримають. Це правильно і доречно сьогодні всіма силами допомагати людям отримати правничі послуги».
Серед партнерів Link — ГО «ЦСП Перспектива». Організація надає як первинну допомогу, так і вторинну — в разі звернення до суду, оскарження дій податкової, державної виконавчої служби чи іншого органу відповідно до звернення. Окрім того, надає психологічну та інші види допомоги.
Співпраця з Link відкрила нові можливості для організації.
«Хоча ми їздимо по селах і спілкуємося з людьми, але для нас Link став додатковим інструментом, який дозволяє нам більше працювати із потребами Миколаївської і Херсонської областей», — зазначає юрист ГО «ЦСП Перспектива» Сергій Власенко. БФ «Право на захист» реалізовує програми з юридичної, психологічної та матеріальної підтримки внутрішньо переміщених осіб та постраждалого від воєнних дій населення, а також надає соціальну допомогу й здійснює моніторинг захисту прав.
«З платформою Link познайомились нещодавно. Така ініціатива і така робота дуже може допомогти під час роботи оскільки, потенційно можу мати більше інформації про отримувача допомоги. Оскільки, зокрема, бувають випадки, коли особа звертається до мене, як вже, до умовно кажучи, пʼятого юриста, і потрібно розуміти, чому так відбувається», — розповідає адвокатка питань гендерно зумовленого насильства БФ «Право на захист» Ірина С’єдіна
Система зворотного зв’язку
Важливою частиною є збір зворотного зв’язку як від мешканців/ок громад, так і від партнерської організації аби зʼясувати чи механізм Link допоміг і чи вдалося вирішити проблему. Якщо ні, фахівці фіксують інформацію із зазначенням причини, чому проблему не вдалося вирішити.
Із 140 отримувачів/ок допомоги вже опитано 57 осіб. Основні перешкоди, з якими вони стикаються:
- Фінансові труднощі
- Багаторазові перескерування між установами
- Логістичні проблеми (відсутність транспортного сполучення, висока вартість проїзду)
- Неусвідомлення правової природи проблеми.
Ситуація в Миколаївській області
- У Шевченківській та Галицинівській громадах більшість юридичних потреб вирішено
- У віддалених населених пунктах Шевченківської громади залишаються неусвідомлені та непомічені потреби
- 67,8% населених пунктів отримують правову допомогу раз на місяць від різних надавачів юридичної допомоги
- 28% населених пунктів провайдери правничих послуг відвідують раз на 2-3 місяці.
Ситуація в Херсонській області
- У Великоолександрівській і Білозерській громадах є складність у задоволенні правових потреб через безпекову ситуацію
- У Музиківській та Чорнобаївській громадах задоволено 94,7% із виявлених правових потреб
- 75% населених пунктів отримують правову допомогу раз на місяць
- 12% населених пунктів представники юридичних організацій відвідують тричі на місяць
- 12% населених пунктів мають щотижневі візити організацій
Інструменти правової просвіти
Link розробляє людиноцентричні інформаційні матеріали та впроваджує інноваційні формати правової просвіти.
«Ми розуміємо, що той матеріал, який ми формуємо для використання, має бути написаний максимально простою, зрозумілою мовою, де передбачений чіткий алгоритм дій: що потрібно зробити людині для того, щоб вирішити свою проблему», — пояснює Дар’я Ковальчук.
Процес створення правопросвітних матеріалів включає:
- Аналіз бази запитів платформи Link для визначення актуальних тем
- Консультації з ключовими інформантами
- Адаптація матеріалів для людей без юридичної освіти
- Постійне оновлення та вдосконалення контенту.
Чат-бот з інтегрованим штучним інтелектом
Ще одним інструментом покращення доступу до отримання юридичної допомоги є чат-бот з інтегрованим штучним інтелектом.
«Наші юристи обрали найбільш актуальні тематики і наразі напрацьовують їхнє наповнення. Умовно, одна тема охоплює більше ніж 30 консультацій. У розрізі документу — це понад 150 сторінок верифікованої інформації. Чат-бот Link надає виключно актуальну інформацію. Зараз ми тестуємо чат-бот з точки зору релевантності отримання відповідей на запитання від мешканців громад», — пояснює Дар’я Ковальчук.
Окрім чат-боту, жителі громад мають можливість скористатися онлайн-чатом, роботу якого підтримують юристи 22 членських організацій Мережі правового розвитку.
Плани на майбутнє
Link продовжує розширювати свою діяльність. Менеджерка правових сервісів Мережі правового розвитку Дар’я Ковальчук окреслює основні напрямки розвитку:
«Ми збираємось продовжувати розпочату ініціативу щодо збору та верифікації правових потреб і в інших громадах. Плануємо більше діставатися тих населених пунктів, які насправді найбільше потребують цієї допомоги, але не мають її через складну логістику. Докладемо всіх зусиль, щоб все ж таки охопити і ці населені пункти».
Окрім того, у 2025 році команда працюватиме над розвитком онлайн-інструментів, зокрема чат-боту, наповнюватимуть його новими тематиками, підключать можливість консультування юристів.
Важливим напрямком є розширення співпраці з іншими організаціями.
«Ми хочемо більше координуватися з Кластером захисту. У нас вже ця співпраця розпочата. Впевнена, що ми зможемо один одного посилити та в синергії зможемо забезпечити якомога більше людей доступом до правничих послуг і правосуддя», — говорить Дарʼя Ковальчук.
Окрім того юридичний компонент Link продовжує працювати із правовою обізнаністю, адже люди мають усвідомити свої проблеми й необхідність їхнього вирішення.
Інші матеріали за темою
- Link: обʼєднуємо зусилля заради ефективної допомоги деокупованих громад Миколаївської та Херсонської областей
- Стратегія розвитку громад під час війни: навіщо планувати майбутнє в умовах невизначеності
- Локальна координація гуманітарної допомоги на деокупованих громадах: досвід платформи Link у Миколаївській та Херсонській областях
- Інновації у локальній координації гуманітарного реагування: як «кабінет громади» трансформує допомогу на півдні України
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
В офiсi
Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.
Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.