Мобілізація: порядок бронювання для підприємств у 2025 році
Дата публікації: 02.03.2025
Український уряд наприкінці минулого року оновив критерії отримання броні для підприємств і військовозобов’язаних і повністю перевів процедуру в онлайн-формат. Яким вимогам має відповідати підприємство, щоб бронювати своїх працівників, хто підлягає бронюванню, яким є алгоритм цього процесу і чому можуть анулювати відстрочку, розʼяснює юристка ГО «Черкаський правозахисний центр» Марина Куприкова.

Критерії для підприємств
Від 01 грудня 2024 року, для того щоб бронювати своїх працівників, підприємство повинно отримати або оновити свою критичну важливість за новими обов’язковими критеріями.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1332 від 22 листопада 2024 року, приватні підприємства повинні відповідати трьом критеріям для отримання статусу критично важливих та можливості бронювання військовозобов’язаних працівників. Два з цих критеріїв є обов’язковими:
- Підприємство не повинно мати боргів перед державним або місцевими бюджетами за будь-якими податками та зборами
- Середня заробітна плата працівників за останній квартал має бути не менше 20 000 грн.
- Третій критерій підприємство обирає самостійно з переліку, наведеного у постанові КМУ № 76 або в регіональних чи галузевих вимогах.
Рішення територіальних громад про надання підприємству статусу критично важливого потребує погодження з Міністерством економіки та Міністерством оборони. До 28 лютого 2025 року такі підприємства повинні підтвердити свою відповідність новим вимогам, щоб зберегти цей статус і можливість бронювати працівників надалі, а також переоформити бронювання відповідно до нових умов. Моніторинг відповідності підприємств встановленим критеріям здійснюватиметься щомісяця.
Хто підлягає бронюванню
Працівника можна забронювати за певних умов, а саме, якщо він:
- Актуалізував свої облікові дані та перебуває на військовому обліку.
- Не перебуває в розшуку.
- Працює на підприємстві, внесеному до Єдиного переліку критично важливих підприємств: усі дані про підприємство, такі як назва, податковий номер, адреса, рішення про визнання критично важливим та відповідність зарплатним критеріям, правильно відображені в офіційних реєстрах.
- Має коректно відображені відомості про роботодавця.
- Отримує офіційну заробітну плату не менше 20 000 грн.
Алгоритм бронювання працівника
- Керівник підприємства повинен сформувати список працівників для бронювання через портал «Дія». Якщо технічні можливості відсутні, підприємство може подати списки в паперовій формі до державного органу, який надав йому статус критично важливого. Після цього відповідний орган подає ці списки через «Дію».
У списку мають бути зазначені наступні відомості: - повне найменування, місцезнаходження та код ЄДРПОУ підприємства;
- ПІБ військовозобов’язаного, його ІПН, номер паспорта;
- накласти на список кваліфікований електронний підпис;
- строк дії чинної відстрочки.
- Після перевірки списку, якщо підприємства та працівники відповідають встановленим критеріям, інформація про надання відстрочки (бронювання) відобразиться в застосунку «Резерв+» військовозобов’язаного працівника протягом 72 годин. У разі відмови причина буде вказана в електронному кабінеті.
Відповідно до Порядку бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 76, передбачені 13 підстав для анулювання наданої відстрочки. Серед них зокрема:
- Закінчення строку дії відстрочки: після завершення визначеного періоду відстрочка втрачає чинність.
- Ліквідація або реорганізація підприємства: у разі припинення діяльності або зміни організаційної структури підприємства, де працює заброньований працівник.
- Звільнення працівника.
- Втрата підприємством статусу критично важливого.
- Призов працівника на військову службу за власним бажанням.
- Визнання працівника непридатним до військової служби за станом здоров’я.
- Набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо працівника.
- Виявлення неправдивих даних, на підставі яких було надано відстрочку.
- Скасування мобілізаційного завдання (замовлення).
Законодавство передбачає можливість добровільного анулювання бронювання працівників, яке можна здійснювати один раз на 30 днів. Керівник або уповноважена особа підприємства може подати відповідну заяву через портал «Дія». Це особливо актуально для керівників, які планують перебронювати працівників до 31 березня 2025 року, щоб своєчасно забезпечити повторне бронювання.
Ви можете отримати індивідуальну консультацію через онлайн-чат Мережі правового розвитку. Чат працює щодня з 10:00 до 16:00. Допомогу надають юристи та юристки правозахисних організацій, які входять до складу Мережі правового розвитку.
НАШУ РОБОТУ СВОЇМ ВНЕСКОМ |
Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
Чат-бот
Поставте питання через LawLink Bot в будь-який зручний спосіб. LawLink Bot — це розумний та цифровий юридичний помічник, якого створила Мережа правового розвитку.

Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.