Менторський супровід як поштовх і можливість для юридичних клінік
Дата публікації: 04.08.2025
Авторка: Юлія Білик, комунікаційна менеджерка Мережі правового розвитку
Менторська програма для 13-ти команд юридичних клінік із семи областей впроваджує Мережа правового розвитку в межах проєкту «Посилення спроможності юридичних клінік для доступу людей до правових послуг у громадах України». Менторки — авторитетні правозахисниці та громадські діячки — докладають зусиль, аби до кінця 2025 року клініки вдосконалили свою роботу та вийшли на новий рівень юридичного консультування. У цьому матеріалі розповідаємо про завдання програм менторського супроводу юридичних клінік Національного університету «Запорізька політехніка» та Чорноморського національного університету імені Петра Могили.
У проєкті «Посилення спроможності юридичних клінік для доступу людей до правових послуг у громадах України» відібрані для участі команди обирали менторок самостійно. При виборі брали до уваги компетенції та досвід заявлених менторок. Команди юридичних клінік Національного університету «Запорізька політехніка» (далі — Запорізька політехніка) та Чорноморського національного університету імені Петра Могили (далі — ЧНУ) мають за першочергову мету систематизацію та цифровізацію процесів, а тому обрали співпрацю з менторкою Мартою Цимбалою.
Марта працює на межі права й технологій. Про себе каже: «Будую мости між юридичним світом і сучасними рішеннями». Раніше Марта була кураторкою в юридичній клініці Школи права Українського католицького університету, розробляла платформи Асоціації юридичних клінік для запитів клієнтів та моніторингу юридичних клінік, має проєкти з Європою та США — впроваджує діджитал-інструменти для команд, використовує Notion, Coda, AI, щоб юристи мали менше рутини і більше часу на нові цікаві проєкти.
«Юридичні клініки, із якими я працюю, мають подібні цілі. У клініки Запорізької політехніки всі документи зберігалися у паперовому вигляді. Зараз наше завдання номер один — впровадження електронного документообігу. Впродовж місяця нашої співпраці команда актуалізувала положення про юридичну клініку та розмістила його на Google-диску. Це — вже великий крок уперед. Щодо клініки ЧНУ, то там матеріали цифровізовані, але вони прагнуть систематизувати процеси клініки, підготувати необхідні шаблони документів для того, щоб мати змогу глибше зосередитися на вирішенні питань клієнтів», — розповідає менторка.
Запорізька політехніка також взялася за вдосконалення сайту ЗВО та створення сторінки юридичної клініки у Facebook. Адже належне презентування у мережі — ключова необхідність і для залучення клієнтів, і для пошуку нових партнерів.
«Ми чітко усвідомлюємо, що участь у менторській програмі є складним та довготривалим процесом, який затребує чимало зусиль. Поряд із цим, для нас участь у проєкті з посилення спроможності є основоположною опцією для опанування різноманітними аспектами управління юридичною клінікою, формування навичок стратегічного мислення у інтерв’юерів та, врешті-решт, досягнення головної мети — забезпечення людей, які зазнали найбільш негативного впливу війни, фаховою безоплатною правовою допомогою в Запорізькій області», — наголошує керівник юридичної клініки НУ «Запорізька політехніка», кандидат юридичних наук Ігор Шмарін.
Марта Цимбала звертає увагу, що обидві клініки, які вона супроводжує, знаходяться на Півдні України, тобто наближені до лінії фронту. Відповідно, команди зацікавлені у розвитку компетенцій зі специфічних, воєнних питань, наприклад, пов’язаних із компенсацією за втрачене житло, відновленням документів, нарахуванням виплат для внутрішньо переміщених осіб.
«Під час наших зустрічей представники/-ці команд наголошують на потребі розвитку співпраці, зокрема з локальними громадськими організаціями та органами влади для перенаправлення клієнтських запитів, якими клініки не можуть займатися, наприклад, через брак компетенцій, та навпаки отримання від партнерів запитів, із якими впораються клініцисти», — розповідає Марта Цимбала.
Ще одна спільна ціль для юрклінік — це залучення ресурсів. За словами Марти Цимбали, команда клініки ЧНУ має всі можливості для отримання гранту та розширення мережі партнерств уже в найближчій перспективі.
«Юридична клініка ЧНУ ім. Петра Могили тісно співпрацює з громадською організацією «Голос Громад». Вони активні та відкриті і добре розуміються на процесах. Їм потрібно представляти себе та виходити на новий рівень. Тому отримання командою клініки гранту та налагодження декількох нових партнерств за мого сприяння буде для мене як менторки програмою мінімум», — зазначає Марта Цимбала.
Голова правління ГО «Голос Громад» Євген Мороховець додає, що команда клініки ЧНУ готова оптимізувати адміністративні та комунікаційні процеси, щоб зменшити навантаження на клініцистів, а також ставати ближчою до клієнтів і відповідати викликам часу: підвищення якості та доступності правової допомоги, безпечне зберігання та обробка персональних даних клієнтів.
«Як команда ми дуже задоволені взаємодією з менторкою, її поради вже окреслили певні напрями, в яких ми формуємо можливості впровадження для досягнення визначених завдань, зокрема у сфері цифровізації роботи юридичної клініки», — підкреслює Євген Мороховець.
Зі слів Марти Цимбали, команди клінік ініціативні й одразу враховують її рекомендації.
«Це не той випадок, коли потрібно мотивувати, нагадувати щось зробити. Команди самі знають ті сторони, які потребують покращення в їхній роботі, і докладають зусиль, щоб досягнути змін. Ми постійно на зв’язку — у будь-який день і час вони можуть щось уточнити, запитати у чаті, де ми спілкуємося. А онлайн-зустрічі — це вже для обговорення стратегічних питань», — зауважує Марта Цимбала.
Менторка висловлює задоволення тим, як просувається програма супроводу, а також впевненість у тому, що по її завершенні юридичні клініки стануть кращими версіями себе. Більше того, Марта Цимбала і сама отримує користь від співпраці з юрклініками.
«Я побачила суттєві відмінності в організації процесів та, разом із тим, виділила стандартні точки болю — це зазвичай налагодження контакту з клієнтами та ведення справ. Для себе я також отримала розуміння напрямів діяльності юрклінік, які можливо і потрібно систематизувати. Це знадобиться не лише у моїй роботі у проєкті, а й поза ним», — зазначає Марта Цимбала.
Завдяки супроводу менторки юридичні клініки активно втілюють позитивні зміни у своїй роботі, щоб із новими силами, підходами та командами запрацювати з початком навчального року 2025.
Матеріал підготовлений у межах ініціативи «Посилення спроможності юридичних клінік для доступу людей до правових послуг у громадах України», яку впроваджує громадська спілка «Мережа правового розвитку» за сприяння Програми розвитку ООН (ПРООН) в Україні за фінансової підтримки Уряду Данії.
Головне фото: https://depositphotos.com/ua
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн-чат
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).
Чат-бот
Поставте питання через LawLink Bot в будь-який зручний спосіб. LawLink Bot — це розумний та цифровий юридичний помічник, якого створила Мережа правового розвитку.

Приєднатися
Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.