facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Газовики «викручують руки» підприємцю, намагаючись перекласти на нього свої витрати, – юрист

Дата публікації: 21.08.2018

У сільському кафе-магазині газовики перекрили газ. Аргументи, якими пояснили свої дії, господарка закладу вважала за незаконні. Відтак вирушила шукати правди до Тростянецького офісу Мережі правового розвитку. Юрист Офісу, який взявся за справу, стверджує, що подібні ситуації зараз є типовими для України: газовики невірно тлумачать Закон і намагаються перекласти свої витрати на споживачів.

До Офісу при громадській організації «Центр правової інформації та консультації «Право» звернулася жителька Сумщини Тетяна Сапко*. Пані Тетяна – фізична особа підприємець, тримає у своєму селі кафе-магазин. Жінка поскаржилася,  що представники місцевої газорозподільної мережі (ГРМ) відключили в її кафе  газопостачання та опломбували вхідний газовий кран. Працівник газової служби свої дії обґрунтував тим, що пані Тетяна як власниця кафе-магазину зобов’язана купити газовий лічильник з модемом дистанційної передачі показників та оплатити технічні умови на встановлення такого лічильника в сумі 30 тисяч гривень.

Такі дії підприємниця вважала за незаконні. До того ж тепер вона не могла нормально працювати й терпіла збитки, оскільки у кафе постійно готують страви на продаж – а як же куховарити без газу?

Юрист, керівник Тростянецького  Офісу Євген Куценко розібрався з вимогами чинного законодавства і роз’яснив підприємниці її права.

Також він одразу звернувся до начальника Тростянецької дільниці Охтирського відділу ПАТ «Сумигаз», пояснив ситуацію і запропонував усунути наслідки незаконних дій співробітника газової служби. На першому етапі вистачило усного звернення.

Начальник дільниці з аргументами правника погодився, порадив підприємниці подати заяву і пообіцяв, що газ до кафе-магазину підключать. У разі, якщо би питання не вирішилося, жінка могла подати письмову скаргу в ПАТ «Сумигаз», наступним кроком була би підготовка позову до господарського суду, пояснює юрист.

Однак до суду справа не дійшла. Незабаром газовики скасували свої незаконні вимоги до ФОП Тетяни Сапко і постачання газу в кафе відновили.

І все було би добре, якби не одне «але». Відновити газопостачання майстер Тростянецької дільниці погодився за умови, що пані Тетяну напише гарантійного листа, у якому зобов’язується оплатити всі витрати Оператора ГРМ з переобладнання його вузла обліку газу.

Відтак цю справу можна назвати частково успішною, але в цілому проблема незаконних вимог газовиків залишається актуальною – і не тільки для Сумської області.

Коментує юрист

Євген Куценко, юрист, керівник Тростянецького офісу Мережі правового розвитку.

  • Процедура встановлення газового лічильника з модемом регулюється «Кодексом газорозподільних систем». Зокрема у пункті 2 «Порядок облаштування точок вимірювання засобами дистанційної передачі даних», підрозділу 3, Розділу Х. Особливості приладового обліку природного газу зазначено: «Власники комерційних вузлів обліку (крім побутових споживачів зі споживанням до 0,01 млн м3) зобов’язані в установленому законодавством порядку забезпечити організацію та облаштування на власних комерційних вузлах обліку засобів дистанційної передачі даних. 
    Споживачі, у тому числі побутові, та суміжні Оператори ГРМ, газодобувні підприємства, виробники біогазу або інших видів газу з альтернативних джерел не мають права відмовити Оператору ГРМ, до ГРМ якого підключені їх об’єкти, в організації та облаштуванні їх комерційних вузлів обліку засобами дистанційної
    передачі даних, якщо такі заходи забезпечуються за його рахунок»
    .
    Тобто, проблема в даному випадку в тому, що у приміщенні підприємця незаконно, свавільно та безпідставно відключили газ , газопостачальник втрутився у підприємницьку діяльність, чим наніс підприємцю збитки.
    Адже газова установка власниці кафе перебувала в законній експлуатації згідно з технічними умовами, оплата за використаний газ проводилась своєчасно, заборгованості з оплати не було.
    Але майстер ГРМ відключив газ, опломбував вхідний кран та лічильник, заборонив експлуатацію газової установки. Він пояснив свої дії тим, що згідно з вимогами «Кодексу газорозподільних систем» власники комерційних вузлів обліку зобов’язані забезпечити організацію та облаштування на власних вузлах обліку газу засобів дистанційної передачі даних, тобто такого лічильника, який в автоматичному режимі передає дані про спожитий газ газопостачальній організації.
    Водночас споживачі згідно з Кодексом не мають права відмовити Оператору ГРМ, до якого підключені їх об’єкти, в організації  та облаштуванні їх комерційних вузлів обліку засобами дистанційної передачі даних, якщо такі заходи забезпечуються за його рахунок.
    Тобто згідно з вимогами Закону, нові лічильники з модемом передачі даних повинні встановлюватися саме за рахунок оператора ГРМ.
    Але керівництво газопостачальної організації вирішило, що всі витрати з виготовлення проекту переобладнання підключення газу через лічильник з модемом, виготовлення технічних умов та придбання самого лічильника з модемом повинен здійснювати саме споживач газу – а це в сумі складає близько 30 тисяч гривень.
    Газовики невірно розтлумачили слова Кодексу «якщо такі заходи забезпечуються за його рахунок», тобто за рахунок Оператора ГРМ, відтак вважають, що все має робитися саме за рахунок споживача. Тому відключення від газової мережі об’єкта підприємницької діяльності є незаконним та безпідставним.

Юрист пояснює: та умова, яку пізніше висунув майстер Тростянецької дільниці, також є незаконною – буцімто газ підключать, якщо підприємниця напише гарантійного листа, в якому зобов’язується оплатити всі витрати Оператора ГРМ з переобладнання його вузла обліку газу.

Однак господарка кафе була готова задовольнити її, оскільки зараз несе збитки через відключений газ.

Таким чином Оператор ГРМ «викручує руки» підприємцю, здійснює тиск, щоб людина взяла на себе витрати. Але це незаконно, – коментує юрист.І така проблема зараз постала на тільки в Сумській області, а й по всій Україні. Є інформація, що українські «облгази» для переобладнання газових систем споживачів отримують гранти від міжнародних донорів, але, як бачимо, вони ще й незаконно додатково намагаються стягнути гроші зі споживачів, що є прямою ознакою корупції.

Відтак Євген Куценко наголошує, що в боротьбу за права громадян і підприємців – споживачів газу мають включитися якомога більше гравців, зокрема у полі безоплатної правової допомоги.

Ім’я змінено з етичних міркувань.

P.S. Офіси Мережі правового розвитку створені та працюють за підтримки  програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного Фонду «Відродження».

Погляди, відображені у цьому матеріалі, належать його авторам і можуть не співпадати з думкою Міжнародного фонду «Відродження».

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×