facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Громадський бюджет (бюджет участі): що це таке і яка користь громаді від його впровадження

Дата публікації: 17.06.2021

Продовжуємо цикл публікацій*, який підготували юристи Хмільницького офісу Мережі правового розвитку. Створений він у відповідь на виклики пандемії коронавірусу**, під час якої традиційні засоби комунікації між владою та громадськістю виявилися не зовсім ефективними, а іноді навіть небезпечними, якщо вони передбачають значне скупчення людей (наприклад, громадські слухання). І тут в нагоді можуть стати інструменти електронної демократії.
Цього разу юрист, керівник громадської організації «Право» Віталій Дорох роз’яснює, що таке громадський бюджет та як запровадити його у громаді.

На фото: Віталій Дорох – юрист, керівник Хмільницького офісу МПР.

Громадський бюджет (бюджет участі) – демократичний процес, який надає можливість кожному жителю брати участь у розподілі коштів місцевого бюджету через створення проєктів для покращення міста та/або голосування за них.

Тобто це спосіб визначення видатків частини міського бюджету за допомоги прямого волевиявлення членів територіальної громади. Мешканці міста самостійно пропонують та обирають, на що саме витратити частину коштів міського бюджету.

Громадський бюджет – це механізм для того, аби знаходити порозуміння між владою та людьми, долати корупцію, робити громаду кращою та дати можливість кожному мешканцю відчути причетність та відповідальність за те, якою буде його громада.

Громадський бюджет – це можливість підготувати свій проєкт (ініціативу) та подати його до відповідної комісії. Комісія перевірить ваш проєкт на відповідність умовам конкурсу і, якщо все в порядку, допустить його до голосування.

Будь-який мешканець громади може подати проєкт, пов’язаний із покращенням життя у громаді, взяти участь у конкурсі, перемогти в голосуванні і спостерігати за тим, як його проєкт реалізують у рамках громадського бюджету.

Що потрібно зробити, аби у вашій громаді було запроваджено громадський бюджет

1. Передусім слід обрати електронний майданчик, на якому, власне, відбуватимуться всі процеси. Це може бути або Веб-платформа «Єдина платформа місцевої електронної демократії» (скорочено e-DEM), інтернет-ресурс «Соціальний інспектор» платформа «Громадський проєкт» або будь який інший інтернет-ресурс на вибір територіальної громади.

2. Після цього потрібно розробити та затвердити відповідну нормативно-правову базу (Положення про громадський бюджет, Параметри, форми для подачі заявок тощо).

Працює все це наступним чином:

  • спочатку міська рада приймає рішення про під’єднання до однієї з платформ, розробляє та затверджує нормативно-правову базу;
  • після того, як буде прийняте рішення про запровадження громадського бюджету, кожен мешканець громади зможе підготувати та подати свою ідею на умовах, які будуть визначені рішеннями міської ради;
  • після завершення терміну подачі проєктів має відбутися їх оцінка і прийняте рішення про допущення чи не допущення проєктів до голосування;
  • вже після того, як буде вирішено, які проєкти допущено до голосування, має відбутися, власне, саме голосування.


І тут починається найцікавіше…

Голосують за проєкти, тобто приймають рішення, які саме з них профінансують наступного року, не міський голова, не члени виконкому, і навіть не депутати. Рішення приймають самі мешканці.
На практиці це відбувається наступним чином: кожен член територіальної громади має можливість проголосувати, наприклад, не більше, ніж за 3 проєкти. Свої голоси можна віддати як через електронну систему, так і проголосувати у паперовому вигляді. Але незважаючи на це, всі голоси підсумовуються і відображаються в електронній системі. Ті проєкти, які набрали найбільше голосів, гарантовано будуть профінансовані наступного року.

Тобто, самі члени громади вирішують, які проєкти є найбільш актуальними та корисними для громади.

Якщо вас зацікавили практичні аспекти впровадження громадського бюджету у ваших громадах, звертайтеся: експерти Хмільницької районної громадської організації «Право» допоможуть консультаціями та практичними порадами!

*Перша консультація циклу «Електронні петиції як додаткова можливість в умовах пандемії» – за цим посиланням.

**Більше інформації щодо актуальних правових (і не тільки) питань, пов’язаних із протидією поширенню пандемії коронавірусу – у нашій Спецкатегорії COVID-19.

P.S. Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork

 

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×