Поділ нерухомого майна: як продати або подарувати частину свого будинку іншій особі

Пан Олексій з Луганщини є власником двох будинків за однією адресою. Один із них мав намір подарувати своїй доньці. Відтак хотів знати, як здійснити розподіл та присвоїти будинкам дві різні адреси. З цим питанням чоловік звернувся до Сєверодонецького офісу Мережі правового розвитку. Консультацію щодо поділу нерухомого майна подає юрист, керівник Офісу при громадській організації «Громадська платформа» Сергій Кошель.

Продати або подарувати частину свого будинку іншій особі можна шляхом попереднього поділу майна власником.
Перш за все, власнику необхідно перевірити:
– наявність технічної можливості поділу;
– чи належним чином оформлене право власності на будинок; – чи зареєстрована земельна ділянка, на якій знаходиться будинок в Державному земельному кадастрі,
– чи право власності на неї зареєстроване у встановленому порядку, який діяв на момент набуття такого права.
Для визначення наявності технічної можливості поділу нерухомого майна необхідно звернутися до місцевого бюро технічної інвентаризації або інших суб’єктів господарювання, які мають атестованих спеціалістів для отримання відповідного висновку.
Що стосується належного оформлення прав на об’єкти нерухомого майна, то відповідно до статей 3-4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції від 26.11.2015 р.) будь-які дії, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав (в т.ч. права власності) на нерухоме майно, що підлягають державній реєстрації, можуть вчинятися, якщо такі права зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, тобто зареєстровані в державному реєстрі прав.
Винятками з цього права є випадки, коли права на нерухоме майно виникли до 1 січня 2013 року та державна реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло до 2013 року, або ж державної реєстрації таких прав закон не вимагав.
Отже, якщо поділ будинку технічно можливий, право власності на нього та на земельну ділянку, на якій він розташований, належним чином оформлені, поділ такого будинку здійснюється в порядку, визначеному Інструкцією щодо проведення поділу, виділу та розрахунку часток об’єктів нерухомого майна, яка затверджена наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України №55 від 18.06.2007., а саме:
1. Власник звертається до органів бюро технічної інвентаризації або інших атестованих суб’єктів господарювання:
– з нотаріально посвідченою заявою про надання висновку щодо технічної можливості поділу об’єкта нерухомого майна;
– із заявою про проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна, які виникнуть в результаті поділу.
Проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна регламентовано Інструкцією про порядок проведення технічної інвентаризації  об’єктів нерухомого майна, затвердженою наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики №127 від 24.05.2001р. В результаті власник отримає висновок про технічну можливість поділу об’єкта нерухомого майна та  окремий технічний паспорт на кожний такий об’єкт нерухомості.
2. Власник звертається до органів місцевого самоврядування із заявою про присвоєння об’єктам нерухомості, які виникли в результаті поділу, поштової адреси. Присвоєння поштової адреси об’єктам нерухомості здійснюється в порядку, який встановлюється рішенням органів місцевого самоврядування.
3. Власник звертається до державного реєстратора (в т.ч. нотаріуса) із заявою про проведення державної реєстрації на своє ім’я двох окремих об’єктів нерухомості, для чого додає до заяви:
– паспорт та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору;
– документ, що посвідчує право власності на будинок до його поділу (крім випадків, коли право власності вже зареєстроване в Державному реєстрі прав);
– висновок щодо наявності технічної можливості поділу нерухомого майна;
– технічні паспорти на об’єкти нерухомості, що утворилися в результаті поділу;
– документ, що підтверджує присвоєння новоствореному об’єкту нерухомого майна окремої адреси.
Порядок державної реєстрації права власності на нерухоме майно регулюється Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а також Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України» №1127 від 25.12.2015р.
ісля проведення державної реєстрації права власності на поділене нерухоме майно власник отримує у власність два окремі будинки, якими може розпоряджатися незалежно один від одного, тобто подарувати, продати або заповідати.
Отримавши консультацію, пан Олексій зміг зібрати необхідні документи та звернутися у послідовному порядку до вищевказаних органів.
У разі необхідності співробітники Офісу пообіцяли й надалі надавати йому безоплатну правову допомогу.

P.S. Офіси Мережі правового розвитку створені та працюють за підтримки  програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного Фонду «Відродження».

Погляди, відображені у цьому матеріалі, належать його авторам і можуть не співпадати з думкою Міжнародного фонду «Відродження».

 

 

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00 у будні дні (обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×