Покупець пошкодив товар у магазині – чи має компенсувати вартість?

На прикладі зі своєї практики юристи Вижницького Офісу Мережі правового розвитку роз’яснюють, чи законно примушувати покупця купувати товар, який він пошкодив у магазині. І як діяти, якщо адміністрація торгового закладу примушує купити таку зіпсовану річ або відшкодувати її вартість.

«Не шкода мені тих 30-ти гривень – хочу знати, як насправді має бути!». З таким запитом звернулася до Офісу при Чернівецькій обласній громадській організації Комітету виборців України пані Надія з Вижниці. Пояснила, що минулого місяця в місцевому магазині непродовольчих товарів з нею трапилася неприємна історія.
Жінка пішла до магазину купити термос дитині до школи – якраз на нього діяла акція з суттєвою знижкою. Виявилося, що акційні ціни діють і на інші товари. Тож пані Надія стала зацікавлено переглядати різний крам на полицях, зокрема натрапила на симпатичну цукорницю. І от халепа – розглядаючи, випадково розбила кришечку від цукорниці… Далі були щирі вибачення жінки за таку прикрість і неприємна розмова зі співробітниками крамниці. Зрештою пані Надія під тиском персоналу була змушена придбати ту цукорницю, хоча вона їй зовсім була не потрібна.

«І ціна на неї не є великою, усього 30 гривень, – пояснила жінка. – Але тепер для мене принципово знати, чи зобов’язана я була купувати ту цукорницю, і що потрібно знати покупцеві, аби вберегти себе від небажаної покупки».

Юристка Офісу Валентина Ткач, вислухавши пані Надію, зазначила, що такі неприємні ситуації, коли в магазині покупець ненароком ронить або ж зачіпає товар, який лежить неналежним чином, і той розбивається чи пошкоджується, трапляються доволі часто. І зазвичай працівники магазину/адміністрація/охорона починають одразу вимагати сплатити кошти за зіпсовану річ.
У таких ситуаціях, перш за все, потрібно з’ясувати, хто насправді винен у тому, що товар пошкоджено: покупець, адміністрація магазину, яка неправильно зберігала/розмістила цей товар у торговому залі, чи, можливо, зовсім інший покупець? Важливо зазначити, що Закон України «Про захист прав споживачів» у таких ситуаціях однозначно захищає покупця (споживача). Однак в таких ситуаціях часто буває багато нюансів.
Як вбачається з статті 323 Цивільного кодексу України, ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. А покупець несе відповідальність за цілісність товару після того, як отримав та оплатив товар (стаття 668 Цивільного кодексу України).
Тобто, до оплати товару магазин несе відповідальність за товар.
Враховуючи вищевикладене, пані Надії не потрібно було купляти цукорницю, адже кришечку від неї вона розбила випадково.
Як же необхідно діяти споживачу, якщо з ним сталась така неприємна ситуація?
Якщо пошкоджений вами товар зберігався у неналежних умовах, а саме на полицях, що не захищені спеціальним бортиком, у проходах між рядами або у великій скупченості стояв на стелажах, вкажіть на це адміністратору.
Необхідно нагадати адміністрації магазину, що згідно з ч. 2 статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів», продавець (виконавець) зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції. Забороняється примушувати споживача придбати продукцію неналежної якості чи не потрібного йому асортименту.
У вас були плани придбати інший товар, а не той, що був пошкоджений.
Вимагайте від адміністрації магазину надати докази того, що саме ви винні у пошкодженні товару. Це можуть бути відеозаписи з камер відеоспостереження, показання свідків, тощо.
Якщо з вас вимагають оплату за розбитий (пошкоджений) товар, поясніть, що ви відмовляєтеся платити штраф на місці, і що такі виплати будуть здійснені лише на підставі судового рішення (якщо буде доведено вашу вину).

P.S. Офіси Мережі правового розвитку створені та працюють за підтримки  програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного Фонду «Відродження».

Погляди, відображені у цьому матеріалі, належать його авторам і можуть не співпадати з думкою Міжнародного фонду «Відродження».

 

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00 у будні дні (обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×