Покупки через інтернет: поради юриста

На що слід звернути увагу тим, хто віддає перевагу інтернет-шопінгу, пояснює юрист Татарбунарського офісу Мережі правового розвитку при Одеській обласній організації ВГО «Комітет виборців України» Павло Головатий. Також на конкретному прикладі він подає правову оцінку дій покупця і підказує, що робити, якщо натрапили в мережі на продавця-шахрая.

Робити покупки через інтернет, а не бігати по магазинах, сьогодні воліють все більше людей. Такий вид торгівлі має низку переваг, зокрема значно економить, час, сили та гроші покупця. Але й тут є свої «підводні камені».

Аби правильно поводитися при покупці товарів через інтернет, варто керуватися Цивільним кодексом України, а саме положеннями про договір купівлі-продажу, та нормами Закону України «Про захист прав споживачів». Покупка через інтернет – це договір, укладений на відстані, тобто договір, укладений продавцем (виконавцем) зі споживачем за допомоги засобу дистанційного зв’язку. В цілому ж інтернет-шопінг майже нічим не відрізняється від звичайного договору купівлі-продажу.

На що необхідно завжди звертати увагу при покупці товарів через інтернет

  1. Репутація та добросовісність продавця. Основною метою продавця є прагнення реалізувати свій товар. Аби привернути увагу споживачів та зацікавити своїм товаром в інтернеті, продавець створює сайт або сторінку в соцмережі. При цьому покупець не знає, хто є дійсним власником (продавцем) товару. Цю інформацію він може отримати лише за наявності реальних контактних даних (адреса, телефон, вид господарської діяльності). Якщо вся інформація про продавця доступна, це дає можливість перевірити його наявність у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на сайті https://usr.minjust.gov.ua/

Також за необхідності це дає змогу зв’язатися з ним, запросити додаткові документи, а вразі отримання неякісного товару або неповернення коштів надіслати на його адресу претензію, а за необхідності звернутися до суду. Адже якщо на сайті є лише номер телефону і назва сайту, то ви не зможете ні повернути товар, ні кошти, оскільки невідомо, з кого вимагати усунення порушень ваших прав.

  1. Відомості про товар та виробника. Перед тим, як замовити товар, обов’язково дізнайтеся всю інформацію про продукцію. Якщо даних недостатньо на сайті, запитайте у продавця.

Ви маєте право вимагати у продавця наступну інформацію про товар:
– основні характеристики продукції: назва товару, номінальна кількість (масу, об’єм, розмір), умови використання; відомості про вміст шкідливих для здоров’я речовин, генетично модифікованих організмів, найменування та місцезнаходження виробника;
– дані про ціну (тариф), включаючи плату за доставку, та умови оплати;
– дату виготовлення;
– відомості про умови зберігання;
– гарантійні зобов’язання виробника (виконавця);
– строк придатності;
– строк доставки товару або надання послуги;
– сертифікат, якщо продукція підлягає обов’язковій сертифікації.

Також не забувайте вимагати гарантійний талон на товар. Адже протягом гарантійного строку виробник або продавець бере на себе зобов’язання з безоплатного ремонту або заміни відповідної продукції.
Актуально для техніки: перевірте документи на товар, вони мають бути з українським перекладом (інакше перед вами – контрабанда, і ніяких гарантій на неї немає).

  1. Оплата товару та його доставка. В жодному разі не перераховуйте всю суму наперед! Здійснюйте оплату по факту отримання товару, після його огляду та перевірки. Якщо ви замовили доставку товару кур’єром, прослідкуйте, щоб він надав вам товарний чек з печаткою продавця, і за необхідності товарний талон та сертифікати на товар. Огляньте (протестуйте) доставлений товар. Переконайтеся, що до нього додаються всі чеки. Тільки після цього сплачуйте покупку.
    Якщо продавець таки вимагає сплату частини або всієї суми коштів, скористайтеся окремою кредитною карткою з обмеженою сумою коштів. У призначенні платежу обов’язково вкажіть за що і кому сплачуєте. Надішліть на електронну пошту продавця скан-копію платіжного документу і вимагайте від нього письмового, електронною поштою підтвердження отримання такої оплати.
    Обов’язково зберігайте всі документи, що підтверджують зв’язок із продавцем та факт оплати товару. Це може бути електронне листування, скріншот сторінки сайту з обраним вами товаром, доказ оплати (електронна квитанція).
  2. Право на повернення товару. Покупець має право розірвати укладений через інтернет договір і повернути товар протягом 14-ти днів з моменту одержання товару. Після закінчення цього терміну повернення можливе тільки за гарантією. Це правило поширюється на непродовольчі товари належної якості за умови, що вони не використовувалися і зберегли товарний вигляд, споживчі властивості та ярлики. Також у покупця має бути наявний розрахунковий документ (чек).

В інтересах споживачів Кабмін України затвердив «Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню)». Тому повернути продукцію і отримати назад свої гроші можна далеко не за всі групи товарів. До списку «неповернення» потрапили всі продовольчі товари (їжа, напої, алкоголь, тютюнові вироби), ліки, медичні інструменти, прилади та апарати, предмети санітарної гігієни. Також обміну та поверненню не підлягають деякі непродовольчі товари: постільна та натільна білизна, косметика, парфумерія, товари для новонароджених, ювелірні вироби, друкована продукція та інше.

Врахуйте й те, що товар, придбаний через інтернет, ви будете доставляти в магазин вже самі. Якщо ж купували річ за подарунковим сертифікатом, то повернути товар в такому випадку може виявитися дуже непросто, оскільки законодавчо це питання не врегульоване. Тому вирішувати, повертати вам гроші чи обмінювати цей товар на інший будуть у торговій точці, яка випустила ваучер.

Будь-які витрати, пов’язані з поверненням продукції, покладаються саме на продавця. Якщо продавець не повертає сплачені кошти за товар або послугу у разі розірвання договору, покупець має право нараховувати неустойку у розмірі 1% від вартості продукції (послуги) за кожний день затримки повернення коштів.

  1. Можливість замінити товар. Законодавство передбачає можливість заміни продавцем товару за його відсутності іншим. Про це покупця повинні повідомити перед укладенням договору.

Продавець може замінити товар тільки тоді, коли одночасно виконуються три умови:

  • інший товар відповідає меті використання замовленого;
  • має таку ж або кращу якість;
  • його ціна не перевищує ціни замовленого товару.

Покупець, реалізуючи своє право на обмін (повернення) товару, придбаного через інтернет, повинен надіслати на адресу продавця Претензію-повідомлення з описом вкладеного у посилку (в межах 14 днів). Складність у повернені товару може виникати через цілісність його коробки (упаковки). Доволі часто можна зустріти таку умову, що товар повинен бути повністю укомплектований, а цілісність упаковки має відповідати тій, яка була на момент продажу. Проте, як тоді можна перевірити якість товару, якщо спочатку його потрібно розпакувати?
Зверніть увагу на те, що ви маєте право на ознайомлення зі змістом посилки. Проте слід враховувати, що товар при поверненні (обміні) має бути у повній його комплектації, інакше це зробити набагато складніше.

Типова ситуація повернення товару, придбаного через інтернет

Олена замовила комплект дитячого одягу в інтернет-магазині. Кур’єр привіз товар і поїхав, правда, залишив товарний чек із печаткою. Після примірювання виявилося, що розмір не підходить, тож Олена вирішила повернути товар. Всі ярлики збереглися, чек у неї був. Менеджер магазину телефоном запропонувала відправити товар поштою, а гроші вони обіцяли відправити поштовим переказом на ім’я покупця протягом двох тижнів. Але Олена так і не отримала чіткої відповіді на запитання, чи буде відшкодовано вартість пересилки.

Правова оцінка дій покупця: Олена може розірвати договір купівлі-продажу, тобто повернути товар і отримати назад гроші протягом 14 днів з дня отримання товару (документ для підтвердження — товарний чек). При цьому Олена має повідомити продавця про місце, де товар можна повернути. Можливість повернути його поштою обумовлюється лише тоді, коли товар був надісланий покупцю поштою.
Будь-які витрати, пов’язані з поверненням продукції, покладаються на продавця. Якщо ж покупець здійснює доставку товару продавцеві за свій рахунок, продавець повинен відшкодувати всі витрати, пов’язані з поверненням товару.
У разі придбання на відстані продавець має право повернути покупцеві гроші протягом 30 днів з моменту повідомлення покупцем про бажання розірвати договір.

Якими мають бути ваші дії у разі «невдалої» покупки через Інтернет

Не поодинокими зараз є випадки шахрайства в інтернеті, такі як:
1. Ви оплатили товар – товар не отримали – гроші повертати не збираються.
2. Товар назад не приймають протягом 14-ти днів.
3. Товар не ремонтують по гарантії.

Ви маєте право звернутися із заявою про шахрайство до поліції. Також можете звернутися до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (http://www.consumer.gov.ua).
Але, як показує практика, ці дії не завжди дають бажаний результат. Тому, якщо у вас є інформація про продавця або виробника, є підтвердження оплати товару, то найкращий спосіб захистити свої права – це звернутися з письмовою претензією до продавця, де вказати нарахування штрафу.
У разі отримання відмови на претензію – вирішити спір через суд. Слід зазначити, що судовий збір за подання позовної заяви про захист прав споживачів не сплачується.

Здійснюйте покупки через інтернет обдумано, неквапливо та керуючись нашими порадами!

P.S. Офіси Мережі правового розвитку створені та працюють за підтримки  програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного Фонду «Відродження».

Погляди, відображені у цьому матеріалі, належать його авторам і можуть не співпадати з думкою Міжнародного фонду «Відродження».

 

 

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00 у будні дні (обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×