facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Військо та поліція: зміни в законодавстві під час війни

Дата публікації: 20.03.2022

Ми зібрали* значущі законодавчі зміни щодо прав і обов’язків військовослужбовців та правоохоронців на час війни в Україні. Якими будуть виплати для строковиків під час воєнного стану; якими є додаткові підстави для звільнення з військової служби та для відстрочки від мобілізації; кого звільнятимуть з-під варти та мобілізовуватимуть; як оновлюватимуть статус ветеранів та членів сімей померлих захисників; як створюватимуть Службу військового капеланства та як забезпечуватимуть діяльність поліції під час воєнного стану – відповіді на ці питання читайте нижче.

Виплати для строковиків під час воєнного стану

З 24.02.22 на період дії воєнного стану строковики також отримуватимуть додаткову винагороду в розмірі 30 000 гривень щомісячно, як і всі інші військовослужбовці.

Джерело: Постанова КМУ від 07 березня 2022 року № 217.

Додаткові підстави для звільнення з військової служби (№7140-1 від 14.03.2022)

 Закон розширює підстави для звільнення від деяких видів військової служби. Зокрема, до осіб, які звільняються від призову на строкову військову службу додаються:

– мають інвалідність;

– виховують дітей з інвалідністю до 18 років;

– виховують дітей, які мають тяжкі захворювання, наприклад, тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітей, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органів, паліативної допомоги;

– зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, батьками (своїми та дружини (чоловіка);

– мають дружину (чоловіка), своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю І, ІІ групи;

– здійснюють опіку за особою з інвалідністю, визнаною судом недієздатною, здійснюють догляд за особою І, ІІ групи інвалідності.

Закон передбачає також додаткові підстави для звільненнядля військовослужбовців, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період:

Під час особливого періоду:

  • утримання військовослужбовцем повнолітньої дитини, яка є особою з інвалідністю I чи II групи (*раніше було обмеження до 23 років);
  • необхідність постійного догляду за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), що підтверджується відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я;
  • мають дружину (чоловіка), своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю І, ІІ групи;
  • виховують дітей з інвалідністю віком до 18 років;
  • виховують дітей, які мають тяжкі захворювання, наприклад, тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітей, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органів, паліативної допомоги.

Під час воєнного стану:

  • виховання дитини з інвалідністю віком до 18 років;
  • виховання дітей, які мають тяжкі захворювання, наприклад, тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітей, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органів, паліативної допомоги;
  • необхідність постійного догляду за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), що підтверджується відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я;
  • мають дружину (чоловіка), своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю І, ІІ групи.

Додаткові підстави для відстрочки від мобілізації для:

  • осіб з інвалідністю;
  • жінок та чоловіків, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;
  • жінок та чоловіків, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів дітей, які мають тяжкі захворювання, наприклад, тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітей, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органів, паліативної допомоги;
  • осіб, які зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), що підтверджується відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я;
  • осіб, які мають дружину (чоловіка), своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю І, ІІ групи;
  • опікунів (піклувальників) особи з інвалідністю, визнаної судом недієздатною або обмежено дієздатною.

Звільнення з-під варти для призову на військову службу під час мобілізації (№ 7149 від 13.03.2022)

Передбачається можливість скасування запобіжного заходу особам, які тримаються під вартою, під час воєнного стану для призову на військову службу під час мобілізації. Це не стосуються осіб, які підозрюються у вчиненні злочинів проти основ національної безпеки України, а також злочинів, передбачених низкою статей.

Рішення про скасування запобіжного заходу у виді тримання під вартою прийматиметься слідчим суддею або судом.

Крім того, підозрюваний чи обвинувачений, до якого застосовано інший запобіжний захід, крім тримання під вартою, може звернутися до прокурора для його скасування та призватися на військову службу під час мобілізації.

Таке нововведення дозволить доукомплектувати армію та інші військові формування для протидії агресії РФ. При цьому цей нормативно-правовий акт унеможливлює звільнення з-під варти осіб, які підозрюються в антидержавній діяльності, вчиненні деяких тяжких та особливо тяжких злочинів.

Оновлення щодо статусу ветеранів, членів сімей померлих Захисників/Захисниць (№7151 від 13.03.2022)

Закон пропонує визнати добровольців Сил територіальної оборони Збройних Сил України, добровольців територіальних громад, осіб, які увійшли до складу громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону відповідно до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» ветеранами війни (УБД або особами з інвалідністю внаслідок війни).

Пропонується також визначити новий статус — члени сім’ї загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України. Водночас залишається статус членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни. До сімей Захисників (Захисниць) належатимуть рідні осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, які загинули в АТО, добровольців АТО/ООС (у тому числі волонтерів), добровольчих формувань, що були включені в ЗСУ та інші структури, добровольців, які не увійшли до складу ЗСУ, але виконували спільні з ними завдання, а також сім`ї осіб, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та в період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України.

Порядок надання та порядок позбавлення статусу учасника бойових дій таким особам установлюється Кабінетом Міністрів України.

Також розширюється перелік осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, нагородженими орденом «Золота Зірка» (з 2014 року), повними кавалерами ордена Богдана Хмельницького та нагородженими орденом княгині Ольги (з наданням відповідних пільг та можливості військового поховання).

Пришвидшення створення Служби військового капеланства та закріплення статусу військових капеланів (№ 7130 від 09.03.2022)

З початком широкомасштабної війни рф проти України виникла термінова необхідність у набранні чинності Законом України “Про Службу військового капеланства” для невідкладного закріплення в законодавстві поняття військового капеланства, створення відповідної служби, визначення статусу військових капеланів та надання їм гарантій соціального захисту. Для виконання мети закон переносить набрання чинності Законом України “Про Службу військового капеланства” із 1 липня 2022 року на дату набрання чинності цим законом.

Збільшення чисельності військовослужбовців Державної прикордонної служби України (№ 7161 від 14.03.2022)

Через збройний напад загарбника необхідним є перегляд чисельності Державної прикордонної служби України, адже наразі прикордонники не лише охороняють державний кордон, а й беруть участь у забезпечені оборони всередині України. Для успішного виконання бойових завдань авторами закону наголошено на терміновій потребі в перегляді положень Закону України «Про Державну прикордонну службу України» щодо чисельності прикордонників.

Загальна чисельність Державної прикордонної служби України в мирний час становить 60000 осіб, у тому числі 52000 військовослужбовців. Закон затверджує збільшення загальної чисельності Державної прикордонної служби України на особливий період на кількість особового складу, призваного на військову службу на виконання Указів Президента України про мобілізацію, затверджених законами України.

Забезпечення діяльності поліції під час воєнного стану (№ 7147 від 13.03.2022)

Закон має на меті забезпечити діяльність поліції та ефективне виконання нею завдань в умовах воєнного стану.

Зміни стосуються, зокрема, нових повноважень поліцейських:

  • отримання інформації за письмовим запитом від державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб державної форми власності;
  • конвоювання та утримання затриманих осіб;
  • розмінування, допуску до проведення спеціальних вибухотехнічних робіт та техніко-криміналістичного забезпечення огляду місця події, пов’язаної з пожежами, та спеціальні вибухотехнічні роботи за фактами скоєння вибухів;
  • представництва в Інтерполі та Європолі;
  • збирання біометричних даних, зокрема шляхом дактилоскопіювання;
  • можливості використовувати підручні засоби при відбитті нападу, що загрожує життю чи здоров’ю поліцейського або іншої особи, а також усунення небезпеки при крайній необхідності або затриманні особи, яка вчинила правопорушення та/або чинить опір;
  • зупинки транспортного засобу та його перевірки, а також перевірки водія та пасажирів, якщо вони схожі на тих осіб, які самовільно залишили місце для утримання військовополонених тощо.

Закон конкретизує, що поліцейським призовного віку на весь період служби в поліції надається відстрочка від призову на строкову службу, а також гарантує, що під час дії воєнного стану поліцейські мають право на безоплатне медичне забезпечення в закладах охорони здоров’я будь-якої форми власності.

Законотворці також визначили особливості проведення службового розслідування в період дії воєнного стану, яке призначається та проводиться у формі письмового провадження. Службове розслідування за таких умов має бути завершене протягом 15 календарних днів з можливістю продовження ще на 15 днів.

Як вказує ГНЕУ, використання підручних засобів як заходів примусу може призвести до сваволі з боку представників правоохоронних органів, адже Закон не визначає, що таке підручні засоби.

*За матеріалами дайджестів ресурсу «Юридична сотня».

Фото до статті: ВСС Україна

P.S. Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×