facebook
Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Закон України «Про адміністративну процедуру»: які нововведення впроваджуються

Дата публікації: 21.03.2024

Краще зрозуміти суть Закону України «Про адміністративну процедуру» допоможуть знання про термінологію, способи початку адміністративного провадження, його зупинення та закриття, способи подання заяви. Про ці та інші важливі моменти — в огляді від юриста, керівника Хмільницької ГО «Право» Віталія Дороха.

Віталій Дорох – юрист, керівник ГО “Право”.

Закон України «Про адміністративну процедуру» (далі — Закон) набрав чинності у грудні 2023 року. Він регулює відносини органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, інших суб’єктів, які відповідно до закону уповноважені здійснювати функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ шляхом прийняття та виконання адміністративних актів.

Для того, щоб краще зрозуміти суть Закону, варто розібратися з термінологією, яка міститься в ньому.

Отже, під адміністративним органом розуміється орган виконавчої влади, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадова особа, інший суб’єкт, який відповідно до закону уповноважений здійснювати функції публічної адміністрації. Тобто, це орган чи посадова особа, які мають повноваження щодо надання адміністративних послуг, здійснення інспекційної (контрольної, наглядової) діяльності, вирішення інших справ за заявою особи або за власною ініціативою адміністративного органу.

Тобто, є два способи початку адміністративного провадження:

– перший переважно застосовується при наданні адміністративних послуг,

– другий — в інспекційній (контрольній, наглядовій) діяльності публічної адміністрації.

Якщо особа має намір отримати адміністративну послугу, то заяву про її отримання можна подати кількома способами:

  • безпосередньо, шляхом особистого звернення чи надсилання поштовим відправленням);
  • через публічні електронні портали: насамперед через Єдиний державний вебпортал електронних послуг;
  • через центри надання адміністративних послуг (ЦНАПи);
  • через інші уповноважені законом суб’єкти (до прикладу, це можуть бути старости).

Орган, який отримав заяву, має зареєструвати її в день надходження та видати або надіслати заявнику письмове підтвердження такої реєстрації на його вимогу. Відмова в реєстрації заяви не допускається.

Варто взяти до уваги, що Закон чітко визначає, що загальна адміністративна процедура має враховувати вирішення не тільки простих справ. Якщо справа «складна» і потребує додаткового вивчення, Закон покладає додаткові обов’язки на адміністративний орган та його посадових осіб. Це робиться для того, щоб забезпечити повний та об’єктивний розгляд і вирішення адміністративної справи, щоб врахувати інтереси інтереси як заявника, так і заінтересованих осіб, а також  публічний інтерес. Інакше кажучи, належна підготовка справи до вирішення спрямована на прийняття правомірного та збалансованого адміністративного акту. Зважаючи на це, адміністративний орган може вимагати додаткові документи та відомості, залучати до розгляду справи адресата та заінтересованих осіб.
Також Закон передбачає можливість для учасників адміністративного провадження можливість подати документи, клопотання, пояснення та зауваження, довести обставини, що мають значення для вирішення справи, а також залучення до участі в адміністративному провадженні осіб, які сприяють розгляду справи, призначення експертизи, проведення огляду на місці або огляду речей, проведення слухання у справі тощо.

Більшість адміністративних справ вирішуються невідкладно (під час особистого звернення особи) або в письмовому провадженні.

Справа вирішується невідкладно, якщо задоволення заяви не потребує додаткових документів та відомостей, залучення учасників адміністративного провадження чи осіб, які сприяють розгляду справи, проведення експертизи чи вчинення інших підготовчих дій, а також вирішення цієї справи не впливає на об’єктивність і законність рішення або не потребує невиправданих витрат часу та інших ресурсів. 

Законом також передбачена процедура зупинення провадження, його закриття, проведення слухання (якщо в адміністративному провадженні беруть участь особи, які мають різні позиції), процедуру провадження у справах, що стосуються великої кількості осіб.

Читайте також:

Закон України «Про правотворчу діяльність»: які нововведення варті уваги

Матеріал створено за підтримки міжнародної благодійної платформи GlobalGiving, Фонду Чарльза Стюарта Мотта. Зміст публікації є виключно відповідальністю громадської спілки «Мережа правового розвитку».

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня
(обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

connect

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

support

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×