Потрібна юридична консультація? Наш юрист надасть її безкоштовно

Один у полі не воїн. Стандарти надання безоплатної правової допомоги

Автор: Олена Сінчук, менеджерка з організаційного розвитку ГС “Мережа правового розвитку”

В контексті актуалізації на загальнонаціональному рівні проблематики вдосконалення доступу до правосуддя особливу увагу, на мою думку, слід приділити питанням стандартизації правових послуг, які на сьогодні надаються людям як державними, так і недержавними надавачами безоплатної правової допомоги. 

Указом Президента України «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави» від 8 листопада 2019 року № 837/2019 Кабінету Міністрів України у строк до 31 грудня 2019 року доручено вжити заходів щодо удосконалення стандартів якості надання безоплатної правової допомоги (далі за текстом – БПД) шляхом упровадження механізму оцінювання якості наданої правової допомоги з використанням інструменту рецензування (“peer review”). 

Пунктом 10 частини першої статті 28 Закону України «Про безоплатну правову допомогу» визначено, що стандарти якості надання безоплатної правової допомоги затверджує Міністерство юстиції України. 

Зокрема Стандарти якості надання безоплатної вторинної правової допомоги у цивільному, адміністративному процесах та представництва у кримінальному процесі затверджені наказом Міністерства юстиції України від 21 грудня 2017 року № 4125/5 (зі змінами).

Водночас питання щодо стандартів якості надання безоплатної первинної правової допомоги на сьогодні частково регулюються Порядком надання безоплатної правової допомоги працівниками місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, затвердженим наказом Координаційного центру з надання правової допомоги від 28 січня 2019 року № 2

Цим документом визначено зокрема основні характеристики моделі гарантованого державою надання безоплатної первинної та вторинної правової допомоги, передбачені законодавством, працівниками місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Разом із тим, організація надання БПД особам, які її потребують, на сьогодні забезпечується також й іншими надавачами (провайдерами) такої допомоги в Україні. 

15 червня 2018 року, підписання Меморандуму про взаємодію надавачів правової допомоги. Фото з архіву МПР.

Так, 15 червня 2018 року було укладено Меморандум про взаємодію надавачів правової допомоги між Координаційним центром з надання правової допомоги, Громадською організацією «Асоціація юридичних клінік України», Громадською Спілкою «Мережа правового розвитку», Громадською спілкою «Українська Гельсинська Спілка з прав людини» та Всеукраїнською Благодійною організацією «Українська Фундація правової допомоги». 

До підписантів цього меморандуму надалі також приєдналися Благодійний фонд «Право на захист» та Громадська організація «Всеукраїнська правозахисна організація «Юридична сотня». 

Метою Меморандуму визначено консолідацію зусиль його підписантів, спрямованих на співпрацю у частині забезпечення широкого доступу клієнтів до БПД. Одним із напрямів такої співпраці передбачено, зокрема підготовку пропозицій щодо розроблення стандартів надання безоплатної первинної правової допомоги.

На виконання окремих положень Меморандуму було розроблено Порядок взаємодії місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги з партнерськими організаціями щодо перенаправлення осіб, які потребують безоплатної правової допомоги, що затверджений наказом Координаційного центру з надання правової допомоги від 19 липня 2019 року № 61.

Згідно з термінологією цього Порядку, під партнерською організацією розуміється надавач БПД, з яким місцевим центром укладено меморандум або договір про співпрацю, зокрема щодо перенаправлення клієнтів для отримання правової допомоги.

Отже, оскільки основними провайдерами безоплатних правових послуг населенню на сьогодні є  держава та громадськість, враховуючи вимоги вищезгаданого Указу Президента, Закону України «Про безоплатну правову допомогу» та домовленостей між підписантами Меморандуму про взаємодію надавачів правової допомоги, пропоную:

  • за участі представників усіх зацікавлених сторін — надавачів (провайдерів) БПД в Україні розробити єдині узгоджені Стандарти якості надання такої допомоги які в подальшому затвердити відповідним наказом Міністерства юстиції України;
  • створити робочу групу, до складу якої включити представників усіх зацікавлених сторін надавачів (провайдерів) БПД з метою розроблення єдиних узгоджених стандартів якості надання БПД та механізму їх оцінювання з використанням інструменту рецензування (“peer review”).

Якщо ви маєте бажання долучитися до описаних процесів, і для вас важливий розвиток БПД, напишіть на адресу office@ldn.org.ua або повідомленням через нашу сторінку в Facebook. У заголовку просимо вказати: «Стандарти БПД».

Давайте разом робити правосуддя доступним для всіх. 

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00 у будні дні (обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×