Черкаський правозахисний центр ділиться дієвими механізмами комплексної допомоги переселенцям
Дата публікації: 15.10.2022
Черкаський правозахисний центр за тривалий час час допомоги переселенцям напрацював алгоритми, які дієво та оперативно допомагають людям вирішувати проблемні питання. Ці механізми стосуються передусім взаємодії з місцевою владою. Досвід Центру стане в нагоді організаціям, які надають правову допомогу внутрішньо переміщеним особам (ВПО) в різних регіонах України.
Про напрацювання організації та тенденції надання правової допомоги переселенцям керівник Черкаського правозахисного центру, юрист Тарас Щербатюк розповів у програмі «Черкащина гостинна».

Характер звернень з початку війни змінився
З огляду на свій досвід роботи в напрямку захисту цивільних осіб, які постраждали від російської агресії в Україні, юристи Центру зазначають, що на сьогодні вже можна виокремити категорії звернень, які надходили упродовж понад півроку від початку повномасштабного вторгнення рф.
- Якщо перші три місяці люди переважно зверталися щодо порядку реєстрації ВПО, отримання певних соціальних послуг, трудового, сімейного права, виїзду за кордон, то з червня-липня більш актуальними стали інші питання. Зараз найнагальніше – це житло. Яким чином стати в чергу на отримання тимчасового житла, як забезпечити реалізацію саме цього права ВПО. Таких звернень до нашої організації зараз, певно, 80% від загальної кількості, – говоритьТарас Щербатюк.
Проблеми мають вирішуватися системно
Від самого початку повномасштабної війни юристи організації, комунікуючи і з територіальними громадами, і з переселенцями, намагаються розробляти системні механізми вирішення цих питань.
- Коли ми відвідуємо територіальні громади, спілкуємося з їхніми керівниками, ми вже не просимо (пройшов той час), ми вимагаємо звернути увагу на питання прийняття місцевих цільових програм з інтеграції ВПО, щоби був комплексний підхід до вирішення всіх цих питань переселенців, – зазначає Тарас Щербатюк.
Зокрема юристи звертають увагу влади на те, що у громадах потрібно:
- приймати місцеві цільові програми з інтеграції ВПО,
- створювати фонди тимчасового житла,
- проводити більш широку інформаційну кампанію, щоб люди, які переселилися, мали повну і достовірну інформацію про базовий перелік послуг та суб’єктів, які ці послуги надають.
Відпрацьовані алгоритми взаємодії
Водночас правники мають чимало відпрацьованих алгоритмів взаємодії переселенців із владою.
- Це залежить від питання, з яким людина звертається. Приміром, якщо йдеться про житло, ми маємо контакти по територіальній громаді і напряму спрямовуємо людей саме до цих структурних підрозділів виконавчих органів місцевого самоврядування. Щоб люди мали можливість оперативно вирішити проблему, – пояснює Тарас Щербатюк.
Доволі багато питань зараз, за словами юриста, також виникає щодо невиплат ВПО допомоги на проживання. У таких випадках задля максимальної оперативності організація контактує з органами соціального захисту населення, різними структурними підрозділами виконавчих органів, із ЦНАПами.
- Тобто наявність таких алгоритмів дає нам можливість дієво допомогти людям. Ми не говоримо людині, що «є певний структурний підрозділ ОМС, зверніться туди, і вам там все розкажуть і вирішать». Ні, ми так не робимо: зазвичай ми аналізуємо законодавчу базу як загальнодержавного, так і локального рівнів, щоб зрозуміти суть конкретної проблеми. І намагаємося юридично «розкласти на молекули» питання, з яким людина звернулася. А потім вже працюємо безпосередньо з суб’єктом, який надає послуги або, навпаки, відмовляє в їх наданні цим людям, – розповідає юрист.
І додає, що скарг про те, що ОМС не реагують на звернення людей, на жаль, дуже багато. До прикладу, у деяких ОТГ не приймають заяви в людей на постановку в чергу на отримання тимчасового житла. Ці скарги юристи зафіксують і готують за ними позовні заяви до центральних органів влади.
Читайте також:
Тимчасове житло для переселенців: алгоритм отримання (+аудіо)
Близько 40 людей могли опинитися на вулиці: правозахисники з Черкас запобігли незаконному виселенню переселенців
Черкаський правозахисний центр: гідний приклад поєднання правової та гуманітарної допомоги
Ви можете отримати індивідуальну консультацію через онлайн-чат Мережі правового розвитку. Чат працює щодня з 10:00 до 16:00. Допомогу надають юристи та юристки правозахисних організацій, які входять до складу Мережі правового розвитку.
P. S. Більше актуальної інформації на правову та гуманітарну тематику – у спецрубриці #StandWithUkraine. В ній акумулюємо матеріали, які можуть стати в нагоді тим, хто страждає, чиї права порушуються внаслідок війни рф проти України.
НАШУ РОБОТУ СВОЇМ ВНЕСКОМ |
Будьте в курсі кожної новини та події – підпишіться на наш Telegram-канал: https://t.me/LegalDevelopmentNetwork
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!
Надрукуйте постер
Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi
Станьте волонтером
Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим
Потрiбна консультацiя?
Онлайн-чат
Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00
щодня.
Чат-бот
Поставте питання через LawLink Bot в будь-який зручний спосіб. LawLink Bot — це розумний та цифровий юридичний помічник, якого створила Мережа правового розвитку.
Наші ініціативи
Мережа правового розвитку реалізує комплексні проєкти, спрямовані на посилення прав людини, розвиток спроможних громад та розбудову сталих інструментів доступу до правової допомоги. Ми працюємо на перетині адвокації, правопросвіти, локальної координації гуманітарного реагування
Підтримати
Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.