Справа про «корупцію»: місія – відстояти чесне ім’я

Автор: Юлія Манукян/ІРЦ «Правовий Простір»

До Херсонського офісу Мережі правового розвитку  звернулася посадова особа органу місцевого самоврядування, яку звинуватили в корупції. З її слів та документів, які вона надала юристу, слідувало, що Відділ з питань запобігання, виявлення корупції та внутрішнього аудиту Херсонської міської ради оформив і передав до Головного управління Національної поліції в Херсонській області матеріали про вчинення корупційного правопорушення.

Іноді під виглядом боротьби з корупцією відповідні органи реагують на «сигнал» і роблять висновки щодо нібито протиправних дій людини без ретельної перевірки фактів, що перетворює боротьбу на профанацію та дискредитує саму ідею. Така безвідповідальність не тільки може зруйнувати життя жертви профанації, але й підриває і без того вкрай низький рівень довіри громадян до державної антикорупційної політики. Особливо, враховуючи те, що поки в Україні  жодного серйозного корупціонера не притягли до відповідальності. Пильність у таких питаннях важлива, але не можна безпідставно висувати подібні звинувачення тільки тому, що «комусь щось здалося». Саме в такій ситуації опинилася Олена Маховець*, посадова особа Херсонської міської ради.

Історія почалася після народження дитини. Олена пішла у декретну відпустку. На цей час її обрали головою правління ОСББ по вул. Філатова, 37. Це стало підставою для підозри з боку Відділу з питань запобігання, виявлення корупції та внутрішнього аудиту Херсонської міської ради (далі – Відділ), ніби вона, як голова правління ОСББ, отримує зарплатню та входить до складу правління організації, що має на меті одержання прибутку, а це є корупційне правопорушення відповідно п. 1, 2 ч. 1 ст. 25 та пп. «в», п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції», згідно яких посадовим особам місцевого самоврядування забороняється:
1) займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;
2) входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, коли особи здійснюють функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляють інтереси держави чи територіальної громади в раді (спостережній раді), ревізійній комісії господарської організації), якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.

Угледівши корупцію, Відділ вирішив Олену покарати за неправомірне сумісництво: оформив та передав до Головного управління Національної поліції в Херсонській області матеріали про вчинення нею корупційного правопорушення. Не зробивши жодної спроби перевірити, чи дійсно вона отримувала гроші за свою роботу в ОСББ. Поклавшись виключно на своє уявлення про її статус у цій структурі. Та справа в тому, що Олена працювала в ОСББ на громадських засадах.

Пояснимо, що ОСББ самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком (ст. 12 Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001 р.  № 2866-III, далі — Закон про ОСББ). Звісно, коло й обсяг обов’язків голови та членів правління ОСББ значною мірою залежать саме від обраного виду управління і визначаються в статутах. На яких умовах виконують обов’язки голова та члени правління ОСББ – через трудовий договір чи на громадських засадах – визначають Загальні збори.

ОСББ є юридичною особою, яка створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, передбачених Законом про ОСББ. Тому на ОСББ не поширюються норми ч. 3 ст. 65 та ч. 2 ст. 85 Господарського кодексу України (далі ― ГКУ), які зобов’язують призначати (обирати) керівника підприємства й вважають, що він є посадовою особою. Отже, законодавство не містить заборони для виконання обов’язків головою правління ОСББ на громадських засадах. Водночас дуже важливо, щоб їх виконання не містило ознак трудових відносин, тобто голова правління ОСББ має працювати не на постійній основі, а періодично й у вільний від основної роботи час.

Такий формат цілком відповідає роботі Олени в якості голови правління. Збори співвласників багатоповерхового будинку ОСББ «Філатова, 37» 25-го липня 2017р. прийняли рішення, згідно якого голова правління і всі члени правління ОСББ виконують свої обов’язки на громадських засадах, тобто безоплатно, що підтверджується Протоколом № 4 зборів співвласників багатоповерхового будинку ОСББ «Філатова, 37». Таким чином, заборони (відповідно п. 1, 2 ч. 1 ст. 25 та пп. «в», п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції») стосуються не будь-якої іншої діяльності, яку одночасно зі своєю основною діяльністю суміщає посадова особа місцевого самоврядування, а лише визначених цією статтею заборонених окремих її видів, а саме: займатися іншою оплачуваною діяльністю та входити до складу правління організації, що має на меті одержання прибутку.

Адвокат Херсонського офісу при ГО «ІРЦ «Правовий простір» Сергій Плахотнюк склав перелік необхідних документів, які порадив Олені зібрати для підтвердження «неприбутковості» виконання своїх обов’язків як голови правління. А потім допоміг скласти заяву з описом ситуації (поясненням)** до Головного управління Національної поліції в Херсонській області.

В Управлінні документи вивчили. Складу корупційного правопорушення в діях Олени Маховець не виявили, про що і повідомили у Відділ з питань запобігання, виявлення корупції та внутрішнього аудиту Херсонської міської ради. Так юристи відстояли чесне ім’я жінки.

*Ім’я змінено з етичних міркувань.

**Зразок тексту заяви – у додатку до статті.

Адреса Центру безоплатної первинної правової допомоги:

М. Херсон, пр. Ушакова, 37, каб. 115 (будівля Херсонської міської ради, перший поверх).

Графік роботи юристів: понеділок-четвер – з 9.00 до 17.00. По п’ятницях – з 9.00 до 15.45. Обідня перерва – з 12.00 до 13.00.

Попередньо записатися на прийом можна телефоном: (099) 468 38 48.

P.S. Центр безоплатної первинної правової допомоги створений Херсонським офісом Мережі правового розвитку при ІРЦ «Правовий простір» за підтримки Херсонської міської ради та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках проекту «Енергія змін». Офіси  Мережі правового розвитку створені та працюють за підтримки  програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного Фонду «Відродження».

 Погляди, відображені у цьому матеріалі, належать його авторам і можуть не співпадати з думкою Міжнародного фонду «Відродження”.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь впродовж 3 дiб.

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

Поставити питання

×

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×