Відвідувачі судів Полтавської, Харківської та Чернівецької областей оцінили їх діяльність

Автор: Денис Губашов - менеджер з комунікацій Мережі правового розвитку

Протягом лютого – вересня 2019 року, Мережею правового розвитку та Регіональним центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області провели опитування відвідувачів судів Полтавської, Харківської та Чернівецької областей, загалом було зібрано та проаналізовано більше 10 тисяч анкет та надано рекомендації кожному суду. На круглому столі презентували результати дослідження, обговорили ключові проблеми та шляхи їх вирішення.

На фото зліва праворуч: Євген Полтенко – виконавчий директор Мережі правового розвитку, Вікторія Ільчишена – регіональна координаторка західного регіону Мережі правового розвитку, керівниця проекту, Тетяна Петрунькова – коодинаторка проекту в Чернівецькій області, Олександр Черчатий – директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області, координатор проекту у Полтавській області,Маргарита Лихачова – адвокат Чугуївської правозахисної групи, координаторка проекту в Харківській області.

23 вересня у київському правовому клубі Pravokator відбувся підсумковий круглий стіл на тему «Дослідження задоволеності відвідувачів суду окремими аспектами роботи судів Полтавської, Харківської та Чернівецької областей через оцінку відвідувачами суду».

Участь у заході взяли:  пан Сергій Козьяков – Голова Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, пан Томас Вертелецькийфахівець з моніторингу та оцінювання програми «Нове правосуддя» Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Олександр Баранов заступник директора Координаційного центру з надання правової допомоги, Людмила СливаМенеджер проектів, юрист кампанії “ЧЕСНО. Фільтруй Суд!”, Олександр Черчатий – директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області, координатор проекту у Полтавській області, Вікторія Ільчишена – регіональна координаторка західного регіону Мережі правового розвитку, керівниця проекту, Тетяна Петрунькова – коодинаторка проекту в Чернівецькій області, Маргарита Лихачова – адвокат Чугуївської правозахисної групи, координаторка проекту в Харківській області.

Метою заходу було представити та обговорити результати дослідження серед широкого кола громадськості та експертів, порівняти результати опитувань у судах Полтавської, Харківської та Чернівецької областей, обговорити рекомендації для вдосконалення їх роботи.

Протягом лютого-вересня 2019 року громадською спілкою “Мережа правового розвитку” спільно з Регіональним центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області завдяки підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Нове правосуддя», в Полтавській, Харківській та Чернівецькій областях проводилося масштабне дослідження задоволеності відвідувачів суду окремими аспектами роботи суду за методологією карток громадського звітування (КГЗ) в рамках системи оцінювання роботи суду (СОРС).

Дослідження було проведено у 94 судах, де загалом було опитано 10119 респондентів. 

Одним із основних завдань дослідження було визначення пріоритетних напрямків удосконалення якості роботи конкретного суду. В результаті дослідження виявлено ключові проблеми в роботі судів та підготовлено рекомендації щодо їх вирішення. Реалізація цих рекомендацій має збільшити громадську довіру до суду.

Олександр Черчатий – директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області, координатор проекту у Полтавській області презентує результати дослідження.

Інтерв’ю Томаса Вертелецького –  фахівця з моніторингу та оцінювання програми «Нове правосуддя» (USAID).

Методологія, передбачає оцінювання роботи суду за шістьма вимірами, а саме: 

  • доступність суду (наприклад: наявність паркувальних місць поруч із будівлею, безперешкодний доступ до суду для людей з інвалідністю, зручний графік роботи канцелярії);
  • зручність та комфортність перебування в суді (наприклад: достатність освітлення, чистота, достатня кількість місць для очікування, вільний доступ до побутових приміщень);
  • повнота та ясність інформації (наприклад: наявність актуальної інформації на стенді (зразки заяв, розташування кабінетів), наявність інформації про порядок сплати судового збору, наявність та зручність сторінки суду в мережі інтернет);
  • сприйняття роботи працівників апарату суду (наприклад: старанність, відсутність помилок, доброзичливість, повага, однакове ставлення до всіх, знання своєї справи);
  • дотримання строків судового розгляду (наприклад: вчасно розпочате засідання, врахування побажань при призначенні дня та часу засідання, вчасне отримання повісток та повідомлень, достатня обґрунтованість затримок/перенесень слухань по справі);
  • сприйняття роботи судді (наприклад: неупередженість, коректність, ввічливість, належна підготовка до справи та знання справи, надання можливостей сторонам обґрунтовувати свою позицію, дотримання процедури розгляду).

Презентації результатів дослідження: Чернівецької, Харківської, Полтавської областей.

Більше фото із заходу за посиланням.

Учасники круглого столу, зауважили що робота судів різних областей, в яких проводилось дослідження, переважно мають схожі недоліки, тому більшість рекомендацій експертів співпадають. 

пан Сергій Козьяков – Голова Вищої кваліфікаційної комісії суддів України на підсумковому круглому столі «Дослідження задоволеності відвідувачів суду окремими аспектами роботи суду за методологією КГЗ в рамках системи оцінювання роботи суду (СОРС)»

Нижче наведена зведена таблиця із загальними рекомендаціями, які розробили експертні групи для кожної області, та порівняння рекомендацій між областями.

 

Харківська область Чернівецька область Полтавська область
Доступність суду
Встановлення, підтримку та оновлення наявних інформаційних знаків та схем розміщення будівлі суду + +
Облаштування місць для паркування автотранспорту біля приміщення суду таким чином, щоб він не заважав загальноміським транспортним потокам + + +
Забезпечити можливість безперешкодно дістатися до будівлі суду людям з обмеженими можливостями + + +
Звернутись до органів місцевого самоврядування та органів внутрішніх справ з клопотанням у випадку відсутності про: організацію курсування громадського транспорту зручними для відвідувачів суду маршрутами +
Проаналізувати технічну можливість безперебійного прийому телефонних дзвінків протягом робочого дня (забезпечити чергування персоналу в обідню пору) + + +
З метою подолання соціальних нерівностей у доступності судів залучати громадські організації, систему безоплатної правової допомоги до створення при судах безоплатних консультаційних пунктів, де найбідніші прошарки населення можуть отримати якісну правову допомогу + + +
Забезпечити наявність у суді судової охорони +
Зручність та комфортність перебування у суді
Розмістити вказівники про місце розташування кабінетів, залів судових засідань, побутових приміщень + +
Проаналізувати можливість збільшення зручних місць для очікування, оформлення документів, ознайомлення з матеріалами та підготовки до слухання (наприклад, забезпечити відвідувачів додатковими столами та стільцями, виділити кімнату для роботи з документами тощо) + + +
Розробити систему вказівників в приміщенні суду для полегшення орієнтування відвідувачів в суді +
Звернутися до судової адміністрації з клопотанням про виділення коштів для проведення ремонтних робіт, покращення матеріально-технічної бази (зокрема, купити столи та стільці для відвідувачів, встановити прилади кондиціонування повітря у залах судових засідань тощо) + +
Розглянути можливість укласти угоду на конкурсній основі на оренду місця в приміщенні суду під кавовий автомат. При можливості встановити прилади з питною водою. Встановити вільний доступ до безпровідної мережі Інтернет (Wi-Fi), якщо таке відсутнє + + +
Обстежити приміщення на предмет освітлення та забезпечити його покращення, зокрема зони роботи з інформаційними стендами та документами + + +
Звернути увагу технічного персоналу на постійний контроль за чистотою в приміщенні суду + +
Підвищити рівень матеріально-технічного забезпечення працівників суду +
Встановити спеціально обладнаний платіжний електронний термінал + + +
Повнота та ясність інформації
Постійний моніторинг потреб відвідувачів суду в інформації, на основі результатів якого оновлювати інформаційні стенди додаючи потрібну інформацію + +
Постійно здійснювати моніторинг потреб відвідувачів суду в інформації + +
Забезпечити розміщення корисної інформації на веб-сторінці суду + +
При потребі, розглянути можливість збільшення кількості інформаційних стендів + +
Розробити систему налагодження зворотного зв’язку з користувачами судових послуг через встановлення біля інформаційних стендів суду скриньок для повідомлень, відгуків, скарг на недобросовісну поведінку працівників суду та суддів, пропозицій щодо покращення роботи суду, листів вдячності за ефективну роботу та допомогу + +
Більш оперативно розміщувати на інформаційних стендах суду інформацію щодо графіку справ, призначених до розгляду, витяги з законодавства України та документів міжнародного права, які регулюють питання звернення до суду, та зразки процесуальних документів + +
Поряд з інформацією щодо порядку сплати судових зборів та мита, розмістити роз’яснення щодо цілей платежів та різницю між ними і оплатою адвокатських послуг +
Створити інформаційно-консультаційний кабінет (службу, центр) з метою надання відвідувачам суду інформаційно-консультативної інформації, стандартизованих бланків заяв, скарг, клопотань до суду. Проаналізувати можливість використання в цій роботі волонтерської праці студентів юридичних факультетів в рамках їх практики під час навчання + +
Проаналізувати ситуацію щодо надання консультацій відвідувачам суду в телефонному режимі. Визначити типові питання відвідувачів суду, які зазвичай задають в телефонному режимі, та розробити на них стандартні консультації + +
Сприйняття роботи працівників апарату суду
Розглянути можливість введення в постійну практику внутрішнього оцінювання працівників суду. На його основі формувати базу потреб персоналу в саморозвитку та покращенні навичок, зокрема з управління конфліктами, комунікацій з клієнтами, лідерства, а також сприяти їх задоволенню + + +
Для підвищення та вдосконалення професіоналізму працівників апарату суду сприяти їх участі в різного роду навчальних заходах, тренінгах, спрямованих на їх розвиток. Зокрема, проходження базового навчання жестової мови +
Працівники апарату суду при телефонній розмові із відвідувачами повинні надавати більш точну інформацію +
Постійно наголошувати під час робочих нарад про потребу дотримуватись принципу рівності до усіх відвідувачів суду, незалежно від їхнього соціального статусу та виявляти коректність і ввічливість, бажання допомогти при спілкуванні з користувачами судових послуг, більш толерантно ставитись до людей похилого віку та людей з особливими потребами + +
Звернути увагу персоналу канцелярії суду щодо необхідності своєчасного скерування сторонам повісток та повідомлень, а також рішень по справі в межах строків, як цього вимагає чинне процесуальне законодавство + + +
Звертатися у відповідні органи за фінансуванням для забезпечення працівників апарату суду матеріально технічними ресурсами задля підвищення ефективності роботи +
Дотримання строків судового розгляду
Аналіз дотримання суддями процесуальних термінів судового розгляду та причин затримки/перенесення судових засідань, розробляти та використовувати в роботі стандартні процедури їх уникнення + + +
Звернути увагу суддів на необхідність більш чітко обґрунтовувати ухвали про перенесення розгляду справ. Толерантно пояснювати учасникам засідань причини затримок засідань та по можливості вчасно та доступною мовою попереджати їх про перенесення розгляду їх справи + +
За можливості намагатися враховувати позиції сторін щодо часу засідання + + +
Толерантно пояснювати учасникам засідань причини затримок засідань та, за можливості, вчасно та доступною мовою попереджати їх про перенесення розгляду їх справи + +
Більш ретельно планувати порядок засідань та завчасно інформувати сторони про час початку та можливі затримки. При формуванні графіків розгляду справ закладати люфт часу, який можливо буде використати для виключення затримок при початку розгляду справи + + +
Запровадити практику попереднього інформування учасників судових справ щодо всіх аспектів їх перебігу. Вчасно та в повному обсязі інформувати сторони процесу про його хід + +
Забезпечити наявність достатньої кількості працюючих суддів задля зменшення навантаження на суддів +
У своїй роботі з громадськістю звертати увагу на додаткове роз’яснення впливу процесуальних норм на недотримання графіку судових засідань +
Більш ретельно планувати порядок засідань та завчасно інформувати сторони про час початку та можливі затримки +
Сприйняття роботи судді
Постійно контролювати завантаженість суддів з метою оптимізації їх робочого графіку + +
Зменшити навантаження суддів шляхом збільшення їх штату + + +
Звернути увагу суддів на необхідність неухильного дотримання принципів об’єктивності при розгляді справ та неупередженого ставлення до учасників судового процесу, чіткого обґрунтування ухвал про перенесення розгляду справ, а також потреби постійного вдосконалення своїх професійних знань + + +
Звернути увагу суддів на необхідність дбати про вчасність та пунктуальність початку судового засідання відповідно до часу, зазначеного у графіку слухання справи + + +
Брати участь в різного роду навчально-тренувальних заходах щодо покращення навиків спілкування з клієнтами + + +
Гарантувати контроль об’єктивності розгляду судових справ шляхом співпраці з громадськістю, ЗМІ + +
Дотримуватись чинного законодавства України +

 

Олександр Черчатий – директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області, координатор проекту у Полтавській області: Партнерами проекту стали працівники системи з надання БВПД у Полтавській області, Територіального управління Державної судової адміністрації в Полтавській області, Полтавського юридичного інституту Національної юридичної академії ім. Я.Мудрого та представників районних судів області.

Волонтерами у проведенні опитування стали студенти Полтавського юридичного інституту Національної юридичної академії ім. Я.Мудрого, а також працівники системи безоплатної правової допомоги Полтавської області.”

 

 

 

 

Маргарита Лихачова – адвокат Чугуївської правозахисної групи, координаторка проекту в Харківській області: ” При перевірці анкет було визначено деякі закономірності. Досить багато випадків, коли після питання про майновий стан респондента закінчували проходження анкетування. Навіть при тому, що питання можна було пропустити. Також, питання про справу, в якій респонденти беруть участь. Через необізнаність, деякі ставили такі справи, які судом, в якому проводилося опитування, не розглядаються. При використанні надалі цього питання слід додати варіант «без відповіді». Через одне некоректно сформульоване питання про працівників апарату суду весь блок неможливо оцінити належно.

Респонденти при заповненні анкет іноді не хотіли закінчувати опитування, бо питань досить багато. При цьому, були пропозиції ввести подібне опитування на сайті судів.

В цілому, респонденти висловлювали надію на зміни та досить активно приймали участь у опитуванні.

Найбільш гострим є питання недостатньої кількості суддів по судах. Також, часто респонденти просили встановити термінали для оплати судового збору. Зручність приміщення, освітлення в будівлі та роботу суддів більше хвалили і не дивлячись на велику завантаженість (нехватка суддів) вони справлялися із своїми обов’язками максимально швидко та професійно.”

 

 

Вікторія Ільчишена – регіональна координаторка західного регіону Мережі правового розвитку, керівниця проекту: “Думка відвідувачів суду є необхідною умовою отримання уявлення про фактичні результати діяльності судів, сприйняття роботи суду під незалежним кутом зору. В результаті проведених нами опитувань зібрана та проаналізована інформація за такими параметрами як доступність суду, зручність та комфортність перебування в суді, повнота та ясність інформації, прийнятність витрат, пов’язаних зі зверненням до суду, доступність правової допомоги у разі необхідності, дотримання термінів судового розгляду, сприйняття роботи працівників апарату суду, сприйняття роботи судді. Завдяки таким опитуванням у судах ми маємо можливість використання отриманих результатів дослідження в адмініструванні судової системи.”

 

 

Аналітичні звіти за результатами дослідження в Харківській (http://bit.ly/2kF8Qry), Полтавській (http://bit.ly/2m19Q9p) та Чернівецькій (http://bit.ly/2kknPGY) областях.

 

Цей захід став можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Нове правосуддя».

 

У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США.  До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Додаткову інформацію про діяльність USAID можна отримати у Відділі зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53, на вебсайті: http://www.usaid.gov/ukraine або на сторінці у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine..

Програма Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Нове правосуддя» реалізується з жовтня 2016 року і ґрунтує свою діяльність на здобутках попередніх проектів USAID «Україна: верховенство права» та «Справедливе правосуддя». Мета програми – надання підтримки судовій владі, Уряду, Парламенту, адвокатській спільноті, правничим школам, громадянському суспільству, ЗМІ та громадянам у створенні умов для функціонування незалежної, підзвітної, прозорої та ефективної системи правосуддя, яка забезпечує верховенство права, та у боротьбі з корупцією. Детальнішу інформацію про програму можна отримати на Інтернет-сторінці www.newjustice.org.ua, за телефоном +38 (044) 581-3303 або на сторінці у Фейсбук: https://www.facebook.com/usaid.newjustice/.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Array ( [0] => https://ldn.org.ua/wp-content/uploads/2019/09/KHZ_prezentatsiya_Poltavska-oblast_23-09-2019.pptx.pdf [1] => https://ldn.org.ua/wp-content/uploads/2019/09/KHZ_prezentatsiya_Harkivska-oblast_23-09-2019.pptx.pdf [2] => https://ldn.org.ua/wp-content/uploads/2019/09/KHZ_prezentatsiya_Chernivetska-oblast_23-09-2019.pptx.pdf )
Прикріплені файли

Знайшли своє рiшення? Допоможiть iншим!

Надрукуйте постер

Роздрукуйте та розмiстiть на дошцi оголошень у своєму под’їздi постер Мережi

Станьте волонтером

Станьте волонтером та допомогайте знаходити рiшення проблем iншим

Потрiбна консультацiя?

Онлайн

Поставте питання, i один з експертiв Мережi надасть вiдповiдь.
Графік роботи чату: з 10:00 до 16:00 у будні дні (обідня перерва з 13:00 до 14:00).

В офiсi

Знайдiть найближчу приймальню у своєму мiстi та запишiться на консультацiю.

Приєднатися

Ми завжди відкриті для спроможних організацій та активних особистостей, які поділяють наші місію, бачення та цінності і готові долучитися до їх реалізації.

Підтримати

Ми робимо правову допомогу доступною. Ми посилюємо спроможність громад та допомагаємо їм розвиватися. Підтримайте нас у цій роботі.

Повідомити про помилку

×